• Anonym (Puh)
    Äldre 10 Feb 14:49
    803 visningar
    6 svar
    6
    803

    Sambo som inte kan sätta gränser... Kan man lära gamla hundar sitta

    Jag har en sambo som har tre barn och nu har vi fått ett gemensamt..

    Vi har varit särbo i ett par år men bor nu tillsammans och även om jag märkt att han är alldeles för snäll och har otroligt svårt att säga nej till sina barn så insåg jag inte vidden av det hela föränn nu när vi bor i samma hus och jag lever med det 24/7

    Det driver mig helt ärligt till vansinne och jag vill verkligen inte att vårt barn så uppfostras på samma sätt.... Jag säger att jag tycker han är alldeles för slapp och att han måste säga ifrån för förr eller senare måste man vara hård och sätta gränser... En tonåring behöver regler (i måttlig mängd) han säger ja jag vet men det händer inte så mkt...

    Dom är också otroligt respektlösa mot varandra... Barnen säger gubbjävel, gå och dö, dra åt helvete vilket i min bok inte är ok... Och han är inte ett dugg bättre som kan be dom dra åt helvete.... Barnen säger även dom här sakerna till varandra...

    Jag har tydligt talat om att det är ett språkbruk jag inte accepterar och jag vägrar låta dom "smitta" ner den lilla...

    Men vad mer kan göra *suck* har nån något tips hur ska jag nå fram till sambon, nån som varit i likande sits......

  • Svar på tråden Sambo som inte kan sätta gränser... Kan man lära gamla hundar sitta
  • Påven Johann­a
    Äldre 10 Feb 15:12
    #1

    Så han är alldeles för snäll förutom med det lilla undantaget att han ber sina barn dra åt helvete? Och du märkte inget förrän ni flyttade ihop? 

  • sextio­talist
    Äldre 10 Feb 15:13
    #2

    I det här fallet så har jag ett gott råd, välj dina strider. Nej, man behöver inte regler och gränser bara för att.
    Det du kan göra är att sätta gränser kring dig och ert barn.

    Vi har haft förhållningssätt hos oss, ytterst få regler. Ett av förhållningssätten är att man behandlar varandra respektfullt, att man behandlar andra som man själv vill bli behandlad.
    Ett annat förhållningssätt har varit att man får det inflytande man förtjänar. Lyfter man inte ett finger, beter sig illa, så innebär det att man inte har något större inflytande över livet hemma.

    Vi har ytterst sällan behövt vara "hårda" eller "sätta gränser" trots att vi har haft få regler (som dessutom kommit och gått) och en väldigt avslappnad inställning till uppfostran och vår tonåring har alltid ansetts artig och skötsam. Så ungdomar behöver inte med automatik hårda regler och fasta gränser, även om vissa ungdomar och barn behöver mer styrning, det säger jag inte nej till.

    Du säger självklart ifrån när de beter sig illa mot dig eller ert barn, men resten tycker jag du ska släppa

  • Anonym (Puh) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 16:13
    #3
    sextiotalist skrev 2016-02-10 15:13:26 följande:

    I det här fallet så har jag ett gott råd, välj dina strider. Nej, man behöver inte regler och gränser bara för att.

    Det du kan göra är att sätta gränser kring dig och ert barn.

    Vi har haft förhållningssätt hos oss, ytterst få regler. Ett av förhållningssätten är att man behandlar varandra respektfullt, att man behandlar andra som man själv vill bli behandlad.

    Ett annat förhållningssätt har varit att man får det inflytande man förtjänar. Lyfter man inte ett finger, beter sig illa, så innebär det att man inte har något större inflytande över livet hemma.

    Vi har ytterst sällan behövt vara "hårda" eller "sätta gränser" trots att vi har haft få regler (som dessutom kommit och gått) och en väldigt avslappnad inställning till uppfostran och vår tonåring har alltid ansetts artig och skötsam. Så ungdomar behöver inte med automatik hårda regler och fasta gränser, även om vissa ungdomar och barn behöver mer styrning, det säger jag inte nej till.

    Du säger självklart ifrån när de beter sig illa mot dig eller ert barn, men resten tycker jag du ska släppa


    Ja du har nog rätt... Jag har klart visat att det språkbruket inte är ok att använda mot mig och att det blir konsekvenser om det görs.... Jag kanske får nöja mig med det och vara tydlig när liten blir äldre att det inte är ok att säga vissa saker så liten hör...
  • Påven Johann­a
    Äldre 10 Feb 16:16
    #4
    Anonym (Puh) skrev 2016-02-10 16:13:11 följande:
    Ja du har nog rätt... Jag har klart visat att det språkbruket inte är ok att använda mot mig och att det blir konsekvenser om det görs.... Jag kanske får nöja mig med det och vara tydlig när liten blir äldre att det inte är ok att säga vissa saker så liten hör...
    Men det känns rätt att vara tillsammans med en man som ber sina barn att dra åt helvete? Så länge inte Liten hör? 
  • Anonym (Puh) Trådstartaren
    Äldre 10 Feb 16:18
    #5
    Påven Johanna skrev 2016-02-10 15:12:29 följande:

    Så han är alldeles för snäll förutom med det lilla undantaget att han ber sina barn dra åt helvete? Och du märkte inget förrän ni flyttade ihop? 


    I helgen blev det värsta bråket mellan han och barnen då de skrek allt möjligt fult till honom då bad han tillslut dom dra åt helvete och gick därifrån.. Mig veterligen är det första gången han gjort det... Vilket jag personligen tycker är oacceptabelt.. Jag har tagit upp språkbruket och att jag inte kan begripa att han tycker det är ok att dom säger sånt dom gör...

    Tydligen har han och hans ex bråkat väldigt mycket och kallat varandra väldigt fula saker så för barnen är det en sak man gör... *helt sjukt*

    Har gjort klart för honom att kallar han mig idiot eller ber mig dra åt helvete så blir han ensamstående
  • Pkb
    Äldre 10 Feb 16:53
    #6

    Jag har samma problem, suck. Jag har två barn sedan ett tidigare förhållande, jag och min sambo väntar vårt första gemensamma barn. Sambon är många gånger för mjuk mot barnen, han verkar ha den inställningen att barn får aldrig gråta. Tex får min dotter inte godis flera gånger i veckan blir hon ledsen, sambon löser det genom att ge henne godis varje dag. Barnens pappa är likadan, han ringer mig och vet inte vad han ska ta sig till för dottern blir jätte sur när hon inte får köpa allt i hela butiken, ett tag ville han bara ha sonen hos sig då han tyckte dottern var för jobbig. Jag har oftast inte det här problemen med barnen så dom säger alltid till mig när barnen inte lyssnar, då räcker det oftast med en blick så börjar dom att skratta och förstår hur barnsligt dom beter sig.

Svar på tråden Sambo som inte kan sätta gränser... Kan man lära gamla hundar sitta