• Anonym (Yobbidobbi)

    Vad har barnets fem första år kostat dig?

    I pengar, osv... Tänk själv

  • Svar på tråden Vad har barnets fem första år kostat dig?
  • Fjäril kär

    oj... visslar lite här...  

    typ mellan pekfingret och tumme typ 70.000+ kronor.  Julklappar, förbrukningsvaror, möbler, kläder, semesterresor, VAB, leksaker, elektronik,försäkringar, barnvagnar, osv

  • Anonym (mamma mu)

    Mina barn har nog inte kostat oss någonting. Våra barn har bara använt begagnat tygblöjor, kläder och tandborstar. Dessutom ammade jag dem länge och övrig mat består av nudlar och ketchup och det är ju billigt. De får ju näringsriktig mat på förskolan så det är ingen big deal. Vab har ju inte varit någon kostnad för oss eftersom vi bara proppat ungarna fulla med alvedon och kört iväg dem till förskolan i alla fall. Hobbys får de inte ha för vi anser att det är lika utvecklande att de samlar spisved ute i skogen. Det har lärt dem att ta ansvar från tidigt ålder och dessutom sparar vi pengar i uppvärmningskostnader.

    Ja vad kan våra barn ha kostat oss? Kanske 400. Tror inte ett dugg på bankernas beräkningar. De är ju baserade på fantasisiffror. Trams. Barn har ingen nytta av skäliga levnadsförhållanden för de kommer ju ändå inte att minnas.

  • Mascaraklumpar

    Mig personligen har det inte kostat speciellt mycket då jag pluggat heltid sedan sonen föddes (vilket jag skulle gjort i alla fall), så inga förlorade arbetsinkomster. Några hundratusen i mat, kläder och nöjen har det väl säkert blivit, men det mesta har nog täckts av föräldrapenning, barnbidrag och bostadsbidrag. Vad det kostat min man vill jag däremot inte ens tänka på. Han hade egen firma som gick relativt bra innan sonen föddes, men valde att lägga ned den för att kunna vara hemma så mycket som möjligt.

  • Milleman

    Om jag räknat mellan tumme och pekfinger på försäkring, mediciner, kläder, presenter och gympa och sånt kommer jag väl upp i 50 000.
    Men sen kommer ju arbetsinkomstbortfall då jag både varit föräldraledig och gått ner i arbetstid. Räknar inte heller med mat och semester och boende. P

  • enmamma

    Några vaknätter

    Mitt roliga jobb.

    Lägre pension.

    Men barnen har också givit mig möjligheter som väl kompenserar alla uppoffringar!

  • Carambolan

    Vi tog inte ut föräldrapenning första året och jag och sambon var hemma på halvtid ytterligare 1,5 år... Så kanske 350 000 i inkomstbortfall efter skatt, pension ej inräknat. Vab därefter kanske totalt 20 000 på 2,5 år.

    Vagn, kläder och andra tillbehör kanske 60 000. Förskoleavgifter 40 000. Försäkring 6000.

    Boendet är samma, bil har vi inte behövt köpa. Mat, blöjor etc kanske ökat våra utlägg med nån tusing i månaden men det är väl vad barnbidraget motsvarar så där säger jag 0.

  • Anonym (Ekonom)

    Svårt att räkna ut . Vi tog inte en enda dag föräldrarledigt första året med nån av våra 3 o bara det är ju mycket . Beror ju lite på vad som ska räknas in ? Sparande ? Semestrar ? Leksaker ? Osv

  • Anonym (mamma mu)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-02-10 18:16:41 följande:

    Svårt att räkna ut . Vi tog inte en enda dag föräldrarledigt första året med nån av våra 3 o bara det är ju mycket . Beror ju lite på vad som ska räknas in ? Sparande ? Semestrar ? Leksaker ? Osv


    Endast mat och kläder räknas såklart. Allt det andra är bara inbillade kostnader.
Svar på tråden Vad har barnets fem första år kostat dig?