• Annzo76

    Semester utan barn

    Hjälp. Jag & min man har varit gifta i 8 år och har fyra barn i ålder 5-14 år. Då vi sällan har barnvakt känner vi att vi skulle vilja återuppliva vår kärlek och i samband med detta även fira att vi nu fyller jämnt i år. Vi vill åka långt bort vilket innebär en två veckors semester. Kan vi med gott samvete lämna barnen hemma med farmor? Såå kluven.


    Kluven fyrbarnsmamma
  • Svar på tråden Semester utan barn
  • Ellie

    Absolut! Såvida de har en god relation till farmor såklart. Jag minns att mina föräldrar reste iväg 1-2 veckor några gånger när jag var ca 10-13 år gammal. Någon vecka var vi hos kusinerna, någon hos farmor, och så bodde farmor hemma hos oss ett tag. Det var bara kul. Jag har såklart inte varit så ung som 5 år, men om syskonen är något sånär sams med varandra borde 5-åringen känna sig trygg även utan er.

  • Annzo76

    Tack Ellie! Ja, de har bra kontakt med farmor och hon kommer att bo hos oss hela tiden. Tack. Antar att det är värst för oss föräldrar.

  • Alexi

    Jag tycker två veckor låter oerhört länge. Jag skulle inte åka bort en vecka från mina barn och de är 5 och 7 år. En femåring är inte så stor.

  • Mael08

    Jag skulle absolut åka under dessa förutsättningar. Om barnen har en bra och trygg relation med sin farmor, de är dessutom i sitt eget hem hela tiden och de har sällskap av varandra som syskon, då skulle jag inte känna att två veckor är någon fara. Klart att ni kommer att sakna varandra, själv saknar jag mina barn efter en enda dag, men jag skulle ändå åka på semester i er situation. Om det stärker ert äktenskap och får er att må bra och vara glada och lyckliga så är det ju till fördel även för barnen. Om ni känner er osäkra på just antalet dagar kan ni ju göra en lite kortare resa.

  • TeresB

    [quote=76325160][quote-nick]Annzo76 skrev 2016-02-10 20:15:53 följande:[/quote-nick]Hjälp. Jag & min man har varit gifta i 8 år och har fyra barn i ålder 5-14 år. Då vi sällan har barnvakt känner vi att vi skulle vilja återuppliva vår kärlek och i samband med detta även fira att vi nu fyller jämnt i år. Vi vill åka långt bort vilket innebär en två veckors semester. Kan vi med gott samvete lämna barnen hemma med farmor? Såå kluven.

    [/

    Vi reste mkt och mina föräldrar reste då och då ensamma. Årligen åkte jag o syrran för att hälsa på våra morföräldrar som bodde på Mallis. Vi åkte oftast 1-3 veckor. Det var inga problem så känner ni er trygga. Ni känner era barn bäst o vet om det funkar.

  • Dixie

    jag hade nog haft svårt att vara borta så länge - och haft svårt att hitta någon som gick med på att passa våra barn under så lång tid - men om det är ok för farmor och ni känner er trygga att lämna barnen med henne är det ju helt ok!

  • mammalovis

    Är farmor insatt i vilket arbete det innebär att ha alla 4 barnen så länge med läxläsning, tvätt, regler mm? Det framgår ju inte heller om farmor är 50 eller närmare 70, det påverkar ju också svaret anser jag. Finns en plan B om något händer. Hur länge har farmor haft barnen ensam innan? Hur länge har 5-åringen varit ifrån er föräldrar innan? Hur var reaktionen då?

  • Duckan

    När jag fyllde 6 år började jag åka med lapp om halsen på flyget till våra släktingar i norr på sommarlovet. Mamma och pappa jobbade fram juli och kom sen dit de med. Visst var jag utan dem både 2 och 3 veckor (låter helt galet när jag tänker efter, men det var helt självvalt. Mamma var dagmamma och jag hade kunnat vara hemma med henne.) och jag kan inte minns att jag en gång kände mig ledsen eller saknade dem för mycket. Jag hade så roligt med kusiner och bodde hos farfar och farmor.

    Så en två veckor lång resa tycker inte jag är något hinder egentligen. Dock har vi bara varit borta 5 dagar som längst från vår nu 9-åring.

  • modsey

    Jo om de har en trygg relation med sin farmor så ser jag inget konstigt med det.

    Vi är nog lite over all överbeskyddande i vårt land i den här frågan. Att lämna sina barn för ens en weekendresa anses av några kvalificera föräldrar till stora egoister .

Svar på tråden Semester utan barn