• Äldre 10 Feb 20:49
    6722 visningar
    11 svar
    11
    6722

    Låna pengar tills lönen kommer, tips?

    Hej! Okej, nu är detta kanske lite pinsamt men det får jag bjuda på då. Jag vill se om ni har några bra tips på att låna pengar? Jag skulle behöva några tusen tills lönen kommer i slutet på månaden, och skäms för att be mina gamla föräldrar. Inte så kul att fråga vännerna heller, man framstår ju som värsta slarviga som inte kan hålla i slantarna...
    Men januari var en tuff månad med lite för många räkningar, och nu börjar kontot eka tomt. Och äta måste man ju. Jag har tagit en del extrapass, så jag vet att jag får en bra lön nu i februari. Tänkte då att jag skulle försöka låna en liten slant så jag klarar mig tills dess! Tidigare har jag bara haft ett lån på en bil, så jag har lite halvdålig koll på hur man gör med banken. Kan man ta lån där på bara några tusen? Jag googlade på "små lån" och hittade denna sidan www.alltomlankrediter.se/ men blev alldeles förvirrad. Det fanns ju tusen olika grejer att välja mellan och jag vet inte vad som är bäst. Finns det någon som har erfarenhet av så små lån och kan berätta vad jag skall tänka på? SMS-lån låter ju liksom lite hmmm... jag vet inte, känns som att det ringer varningsklockor från lyxfällan och sånt! Egentligen kanske det är bättre att försöka sälja lite grejer i köp och sälj grupp kanske?? Men det är så dåligt betalt, alla vill pruta så mkt och det blir bara åhh, krångligt! Vad tycker ni andra? :O

  • Svar på tråden Låna pengar tills lönen kommer, tips?
  • Äldre 10 Feb 21:08
    #1
    +1

    Hej, jag tycker att ett lån är en dum ide då det ofta kommer andra avgifter. Skaffa ett kreditkort som du kan använda när det krisar... Det gör vi och det är alltid 60 dagars räntefritt men vi hinner alltid betala in det vi behövt använda...:) finns ju även kreditkort på coop och så

  • Äldre 10 Feb 23:08
    #2

    Tack för tipset!! Att jag inte ens tänkte på det först, känner mig inte helt smart hahaha! Men då borde man kanske kunna skippa vanligt kreditkort och köra på typ coop eller maxi eller liknande? Så kanske jag håller mig undan att spontanshoppa grejer på nätet... ;) :P :D

  • Äldre 11 Feb 07:28
    #3
    fikasugen76 skrev 2016-02-10 23:08:54 följande:

    Tack för tipset!! Att jag inte ens tänkte på det först, känner mig inte helt smart hahaha! Men då borde man kanske kunna skippa vanligt kreditkort och köra på typ coop eller maxi eller liknande? Så kanske jag håller mig undan att spontanshoppa grejer på nätet... ;) :P :D


    Ja absolut hehe :) jag vet dock inte om coop har nå avgifter o räntor eller så men det jag har är helt avgiftsfritt och räntefritt i 60 dagar iallafall så hinner jämt betala in det jag behövt använda utan några extra avgifter... :) jag har kreditkort från banknorwegian :)
  • Äldre 11 Feb 07:29
    #4

    Men då ska jag även nämna att dom tar ut låga avgifter om du betalar räkningar eller ska föra över pengar från kreditkortet, men annars är det kostnadsfritt med att ta ut pengar samt betala med det på affärer :)

  • Äldre 11 Feb 07:55
    #5
    fikasugen76 skrev 2016-02-10 23:08:54 följande:
    Tack för tipset!! Att jag inte ens tänkte på det först, känner mig inte helt smart hahaha! Men då borde man kanske kunna skippa vanligt kreditkort och köra på typ coop eller maxi eller liknande? Så kanske jag håller mig undan att spontanshoppa grejer på nätet... ;) :P :D

    Fast ett sådant kort på coop eller ica kan du ju även shoppa med överallt. Det är ju ett "kreditkort" det också. Risken med såna kort är ju bara att man utnyttjar krediten och sen aldrig tar sig därifrån så man får betala ränta i evigheter. Har man inte pengar ena månaden för att köpa det man vill ha så har man det troligen inte nästa heller. Detta är då inte menat som en pik till ts utan bara ett allmänt påpekande.
  • Äldre 11 Feb 08:14
    #6

    Pantbanken. Så slipper du sälja dina prylar

  • bananh­ataren
    Äldre 30 Aug 16:16
    #7

    Jag skulle absolut sälja prylar om jag var du. Sen försöka leva så snålt som möjligt. här finns det massa bra tips på hur man kan spara pengar www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/-sa-enkelt-sparar-du-over-8-000-kronor-i-manaden/
    men om du verkligen måste så skulle jag låna pengar hos Lendify. Då gynnar man inte storbankerna och deras vinster, vilket alltid känns skönt. dessutom har de låga räntor för de har så låga kostnader själva - superbra!!!! Glad

  • Äldre 31 Aug 21:17
    #8
    Som tidigare har nämnts kan jag verkligen rekommendera pantbanken, om du exempelvis har en klocka eller liknande som du kan avvara under några veckor. Pantbanken finns i de flesta större städer, du kan läsa mer på:

    Pantbanken

    Om du däremot inte har några tillgångar att pantsätta samtidigt som du inte vill låna av familj eller vänner skulle jag rekommendera ett kortsiktigt räntefritt lån. Det finns ett flertal svenska långivare som erbjuder nya kunder möjligheten att ansöka om ett lån (oftast upp till ca 6000 kr) utan ränta och avgifter upp till 30 dagar. Du kan läsa mer på följande sida som listar ett antal långivare:

    Lån utan ränta
  • Äldre 8 Sep 12:30
    #9
    fikasugen76 skrev 2016-02-10 20:49:40 följande:

    Hej! Okej, nu är detta kanske lite pinsamt men det får jag bjuda på då. Jag vill se om ni har några bra tips på att låna pengar? Jag skulle behöva några tusen tills lönen kommer i slutet på månaden, och skäms för att be mina gamla föräldrar. Inte så kul att fråga vännerna heller, man framstår ju som värsta slarviga som inte kan hålla i slantarna...
    Men januari var en tuff månad med lite för många räkningar, och nu börjar kontot eka tomt. Och äta måste man ju. Jag har tagit en del extrapass, så jag vet att jag får en bra lön nu i februari. Tänkte då att jag skulle försöka låna en liten slant så jag klarar mig tills dess! Tidigare har jag bara haft ett lån på en bil, så jag har lite halvdålig koll på hur man gör med banken. Kan man ta lån där på bara några tusen? Jag googlade på "små lån" och hittade denna sidan www.alltomlankrediter.se/ men blev alldeles förvirrad. Det fanns ju tusen olika grejer att välja mellan och jag vet inte vad som är bäst. Finns det någon som har erfarenhet av så små lån och kan berätta vad jag skall tänka på? SMS-lån låter ju liksom lite hmmm... jag vet inte, känns som att det ringer varningsklockor från lyxfällan och sånt! Egentligen kanske det är bättre att försöka sälja lite grejer i köp och sälj grupp kanske?? Men det är så dåligt betalt, alla vill pruta så mkt och det blir bara åhh, krångligt! Vad tycker ni andra? :O


    Det är ju alltid bäst om du kan undvika att låna pengar, så försök att titta i garderoben om du har någonting av värde, jag har sålt endel på tradera som man hade tänkt att kasta egentligen. Säljer du lite saker för 100 kr st så blir det ju lite pengar så småningom :)

    Men annas har jag ibland lånat mindre lån som man har råd att betala tillbaka när man få lönen. Låna bara så mycket som du behöver för annars är det lätt att lägga pengarna på onödigt som du bara får betala ränta för.

    Brukar läsa endel på dessa sajter om olika fördelar mellan lån :)
    http://lånapengar.com/
    https://collectloan.se

    Lycka till :)
  • Äldre 7 Oct 11:06
    #10

    Jag tycker inte att du bör låna pengar i detta fallet. Det finns andra lösningar så som att sälja saker som egentligen inte behövs i hemmet. Men om du kommer till stadiet att sista utvägen är att låna pengar så är det viktigt att du jämför banklån för att få bästa villkoren för just dig. T.ex. bindningstid, ränta och övriga kostnader.

    Tips på sidor där du kan jämföra lån:


    Jämförabanklån.se
    Finanso.se
    Kreditkort.guru (kreditkort kanske är en bättre idé?)

    Det viktigaste av allt är att vara förnuftig. Ta inga förhastade beslut! 
  • Äldre 9 Oct 10:45
    #11

    Jag tror nog ts har löst sitt problem för flera år sedanFlört

Svar på tråden Låna pengar tills lönen kommer, tips?