• Anonym (Kaffedraken)

    Ni som jobbar inom förskolan, reagerar ni på om en förälder ammar en +1-åring?

    Som rubriken lyder.

  • Svar på tråden Ni som jobbar inom förskolan, reagerar ni på om en förälder ammar en +1-åring?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, jag hade gjort det. Inte för att jag tycker det är fel, men jag tycker det är lite konstigt bara...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Inte reagerat alls, tvärtom vad man kan tro är det väldigt vanligt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nä, inte alls. Däremot tycker jag att inskolningen ofta funkar bättre om föräldern inte ammar barnet till sömns vid vilan (vilket brukar vara det vanligaste tillfället då äldre barn anmas...) utan i så fall hellre låter personalen sköta viloinskolningen så att läggningsrutinen inte blir knasig från start. De flesta kommer snabbt in i det när mamman inte är där.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Skönt att läsa att de flesta inte reagerar. Folk allmänt har ju mycket åsikter om att det är äckligt,för mammans skulle osv. Okunnighet vill jag säga.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Visst kan det för mig personligen tyckas konstigt, men det innebär ju inte att jag reagerar på andras val eller ifrågasätter.  Nu var det dock ett tag sedan jag jobbade i förskolan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vet att jag reagerade ganska mycket första gången jag stötte på en 4-åring som direkt slet upp mammas tröja och ammade i hallen när hon kom för att hämta. Men i den relationen var det mycket som kändes konstigt i övrigt också...

    Att 1-åringar ammar är inte så ovanligt. Men jag kan tycka att vid den åldern behöver man inte sitta på förskolan och göra det. Barnet behöver det mest troligt inte av hunger och är så stor att man kan vänta tills man kommit sig därifrån. Jag tycker det är lika konstigt när föräldrar tar med mellanmål/mat till förskolan och börjar sitta i hallen och äta liksom.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (15 år i fsk) skrev 2016-02-10 22:10:11 följande:

    Nä, inte alls. Däremot tycker jag att inskolningen ofta funkar bättre om föräldern inte ammar barnet till sömns vid vilan (vilket brukar vara det vanligaste tillfället då äldre barn anmas...) utan i så fall hellre låter personalen sköta viloinskolningen så att läggningsrutinen inte blir knasig från start. De flesta kommer snabbt in i det när mamman inte är där.


    Håller med.

    Så länge amningen sköts hemma och inte på förskolan är det nema problema.

    Ingen amning alls på förskolan så vet barnet vad som gäller, att man bara får bröstet hemma.????
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej, ammar inte utanför vårt hem.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Annah) skrev 2016-02-11 21:37:49 följande:

    Nej, ammar inte utanför vårt hem.


    Hur ska då personalen veta att du ammar ditt barn? Och varför skulle de bry sig om vad ni gör hemma?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (***) skrev 2016-02-11 21:47:17 följande:
    Hur ska då personalen veta att du ammar ditt barn? Och varför skulle de bry sig om vad ni gör hemma?
    Tänker på inskolningen,  vid sovdags.Brukar alltid amma då hemma och hen lär vilja där, men det vill inte jag.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väl ingenting förskolan har med att göra. Vår yngsta ammade tills han var nästan 2,5år men bara hemma sista året. Inget jag pratat med pedagogerna om. Bra att du ammar:)

  • Anonym (Kaffedraken)
    milli79 skrev 2016-02-11 21:53:26 följande:

    Det är väl ingenting förskolan har med att göra. Vår yngsta ammade tills han var nästan 2,5år men bara hemma sista året. Inget jag pratat med pedagogerna om. Bra att du ammar:)


    Jag ammade också ena barnet till 2,5. Vi skolade in på förskolan vid 20 månader och då var jag också sjukt nervös inför vilan, särskilt som att han just då BARA somnade av amning och det jämt blev skrik och panik när pappan försökte lägga.

    Jag sa till pedagogerna att han hade svårt att somna med någon annan än mig och att jag därför gärna inte ville få in den vanan på förskolan. Det hade de inga problem med alls. Första dagen som jag inte var med efter lunch hade han hållit sig vaken tills jag kom, andra dagen hade han somnat i knät på vår inskolningspedagog och tredje dagen somnade han själv på madrassen. Efter det sov han hur bra som helst på förskolan. Hemma tog det nästan ett år till innan nån annan än jag fick natta ;) Vanans makt är stor.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Annah) skrev 2016-02-10 21:29:34 följande:

    Som rubriken lyder.


    Jag hade gjort det om man gör det helt öppet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Carambolan skrev 2016-02-12 00:11:25 följande:
    Jag ammade också ena barnet till 2,5. Vi skolade in på förskolan vid 20 månader och då var jag också sjukt nervös inför vilan, särskilt som att han just då BARA somnade av amning och det jämt blev skrik och panik när pappan försökte lägga.

    Jag sa till pedagogerna att han hade svårt att somna med någon annan än mig och att jag därför gärna inte ville få in den vanan på förskolan. Det hade de inga problem med alls. Första dagen som jag inte var med efter lunch hade han hållit sig vaken tills jag kom, andra dagen hade han somnat i knät på vår inskolningspedagog och tredje dagen somnade han själv på madrassen. Efter det sov han hur bra som helst på förskolan. Hemma tog det nästan ett år till innan nån annan än jag fick natta ;) Vanans makt är stor.
    Kanon,det kanske jag kan köra med.
Svar på tråden Ni som jobbar inom förskolan, reagerar ni på om en förälder ammar en +1-åring?