• Anonym (Menskoppen)

    Missfärgad menskopp

    Vet inte om någon annan vart med om detta, men testar.
    Har en menskopp från OrganiCup som jag haft två år, funkar kanon.
    Denna mens hände dock något väldigt konstigt, den har blivit missfärgad av mensen. Helt mörkbrun :(
    Har kokat den, tvättat med yes men får inte bort det.
    Tips någon? Tycker den ser ofräsch ut som den är nu :/
    Enda skillnaden denna månad är att jag äter rosenrot...men kan det verkligen göra detta??

  • Svar på tråden Missfärgad menskopp
  • Anonym (Huff)

    Min är också missfärgad och visst ser det ofräscht ut, men jag bryr mig inte så mycket. Ändå bara jag som ser den, och bara i korta stunder?

  • Ailynea

    Hej,

    Jag har lite tips:

    Ställ den i fönsterkarmen/sol ett par dagar.
    Lägg den i vit vinäger och gnugga bort missfärgningen efter en stund.
    Koka med salt. 
    Värt att prova :)

    Blir den sedan ofta missfärgad skulle jag överväga att byta märke och eventuellt välja en färgad kopp som står emot fläckar bättre.

    Jag driver mitt eget företag som säljer menskoppar så jag har en del erfarenhet tips o trix. :)

  • Anonym (Menskoppen)
    Ailynea skrev 2016-02-11 03:05:23 följande:

    Hej,

    Jag har lite tips:

    Ställ den i fönsterkarmen/sol ett par dagar.
    Lägg den i vit vinäger och gnugga bort missfärgningen efter en stund.
    Koka med salt. 
    Värt att prova :)

    Blir den sedan ofta missfärgad skulle jag överväga att byta märke och eventuellt välja en färgad kopp som står emot fläckar bättre.

    Jag driver mitt eget företag som säljer menskoppar så jag har en del erfarenhet tips o trix. :)


    Tack! Ska prova!
    Detta är första ggn på 2 år som den missfärgats, tyckte det var så konstigt att det gick så fort och varför det inte hänt innan...
  • lördagsgodis

    Menskoppen blir missfärgad efter lång användning, jag har haft menskopp i 8 år och det jag tycker funkar bäst är att koka den i maskindiskmedel. Jag köpte en ny kopp nu efter mitt 3dje barn och nu valde jag en lila så inte missfärganingen syns lika mycket.

  • MammAmma

    Det är vanligt att menskoppar kan bli missfärgade efter lång tids användning. Jag och en vän har likadana menskoppar, genomskinliga och har haft dem dryga 5 år båda två. Hennes blev mörkbrun ganska snabbt medan min fortfarande inte missfärgats alls. Tror inte vi gjort något annorlunda med dem, kan bara konstatera att det kan bli så helt enkelt.

  • Anonym (Menskoppen)

    Tack för era tips! Och ja, jag har förstått de blir missfärgade. Men har ju använt den 2 år och rengjort på samma sätt alltid. Men just denna omgången mens så sa det PANG och den blev mörkbrun, det är DET jag tycker är så konstigt. Borde ju gå succesivt liksom. 


    Så tänker att det enda jag gjort annorlunda är rosenroten, kanske att det är nåt i den som gör det...även om det verkar långsökt...?

  • isolande
    Anonym (Menskoppen) skrev 2016-02-11 10:50:35 följande:

    Tack för era tips! Och ja, jag har förstått de blir missfärgade. Men har ju använt den 2 år och rengjort på samma sätt alltid. Men just denna omgången mens så sa det PANG och den blev mörkbrun, det är DET jag tycker är så konstigt. Borde ju gå succesivt liksom. 


    Så tänker att det enda jag gjort annorlunda är rosenroten, kanske att det är nåt i den som gör det...även om det verkar långsökt...?


    Tänker oxå att du borde gå tillbaka och se om du ändrat ngt i kosten som gjort ditt blod annorlunda? Kanske till och med sjukdom? För det är ju konstigt att det kommer pang bom bara sådär när du använt den så länge.

    Rosenroten kanske är förklaringen Glad
  • Anonym (Menskoppen)
    isolande skrev 2016-02-11 11:06:27 följande:
    Tänker oxå att du borde gå tillbaka och se om du ändrat ngt i kosten som gjort ditt blod annorlunda? Kanske till och med sjukdom? För det är ju konstigt att det kommer pang bom bara sådär när du använt den så länge.

    Rosenroten kanske är förklaringen Glad
    Nä sjuk tror jag inte att jag är :) mår toppen. Kosten är som vanligt, bra vegetarisk kost med all varition som behövs. Kanske får jag i mig mer järn än vanligt då jag försöker bli gravid och ätit lite mer broccoli? Det borde ju kunna göra blodet annorlunda kanske...annars är det bara rosenroten.
Svar på tråden Missfärgad menskopp