• Anonymont

    Partner ohygienisk

    Precis som rubriken talar. Min partner har nu varit ohygienisk den senaste tiden. Han har aldrig varit så tidigare, men nu är det fan äckligt! Han duschar sällan, borstar nästan aldrig tänderna, tvättar inte händerna efter toalettbesök. Det börjar bli för mycket nu och det är väldigt avtändande och äckligt.
    Har flera gånger sagt "ska du inte gå duscha?" eller "Va äckligt, du måste ju tvätta händerna efter att du har varit på toa" men han skojar och skrattar bort det. Eller så säger han att han ska duscha imorgon.

    Hur ska jag ta det med honom, samt vad ska jag säga till honom för att få fram att det är väldigt avtändande och äckligt?

  • Svar på tråden Partner ohygienisk
  • j a d e

    Vad sägs om att säga som det är, dvs vad du skrivit här? Att hans beteende är ohygieniskt och avtändande.

  • Anonymont
    j a d e skrev 2016-02-11 01:00:08 följande:

    Vad sägs om att säga som det är, dvs vad du skrivit här? Att hans beteende är ohygieniskt och avtändande.


    Det är det som är tanken men hur ska jag ta upp det?
  • Molly57

    Ta bara upp det rakt av, säg jag tycker det är ofräscht när du inte duschar eller borstar tänderna, fråga vad han hade tyckt om du gjorde likadant.

  • Stårschan

    Se honom i ögonen och säg "Varför tror du att jag ber dig att gå och duscha?", och låt honom försöka förklara vad han tror. Det ska ju mycket till innan man påpekar för någon att de bör komma ihåg att göra sådana grundläggande saker.

  • Anonymont

    Nu har jag sagt till honom att det är avtändande och ofräscht att leva som han gör. Han tog det ändå ganska lugnt. Förhoppningsvis så tog han åt sig iaf. Hade han sagt till mig att det är avtändande att jag inte tar hand om mig själv så skulle jag tänkt på det och gjort något åt saken på en gång. Nu sa jag det ifs till honom ganska sent på kvällen och en dusch nu skulle störa grannarna. Men jag hoppas att han framöver håller hygienen. Inte för att han har dålig andedräkt överhuvudtaget men med tanke på att han röker också så borde han ta hand om sina tänder så att det inte ser och är ofräscht i munnen.

    Skulle inte kunna bete mig på det viset, jag är alltför hygienisk av mig för att hålla på så. Duschar håret exakt varannan dag, kroppen varje dag. Borstar tänderna varje morgon o kväll, har hänt någongång då jag missat. Trots det har jag haft hål i tänderna och blödning när jag borstat, kanske för att jag inte borstar ordentligt eller kanske för hårt. Men jag tar iaf hand om mig själv! Tänker liksom, om jag har det så när det kommer rill min munhygien, hur kan det vara när han inte tar hand om sin..

  • Anonym (O)

    Är han deprimerad? Ja, får man problem med tänderna kan det leda till andra problem. Jätteviktigt. Tänderna påverkar oss mycket faktiskt. Ni kan ju bada ihop, om det inte äcklar dig för mycket.

  • sextiotalist

    Du bör kolla upp det extra med ditt blödande tandkött. De enda gångerna jag kan blöda är om jag varit rejält sjuk och slarvat med tandborstningen och tandtråd i flera dagar. Jag blöder aldrig annars och hål har jag inte heller. Men du kan börja med en mjuk tandborste och borsta inte mer än max 2 minuter, använd tandtråd en gång per dygn (jag brukar ta kvällen).
    När det gäller munhygien så är det väldigt orättvist. Jag var en riktig slarvmaja när det gäller tandborstning och hade nästan aldrig hål, en kompis till mig var jättenoga och hade alltid hål, det är saliven som kan vara boven i det hela.
    När det gäller det övriga, duscha varannan dag är inget ohygieniskt, men självklart ska man tvätta händerna efter toabesök, då fel bakterier kan hamna på fel ställe annars. 
    Även om man har bra tänder, så mår tandköttet bra av att masseras av tandborsten och som rökare kan man riskera tandlossning, men kan förebyggas med regelbunden tandborstning (det kan du skrämma honom med)

    http://distriktstandvarden.se/vuxentandvard/rokning-tander/

    Jag är förresten medveten om detta och slarvar inte med min tandhygien just för att slippa detta.

  • Anonymont
    sextiotalist skrev 2016-02-12 13:52:12 följande:

    Du bör kolla upp det extra med ditt blödande tandkött. De enda gångerna jag kan blöda är om jag varit rejält sjuk och slarvat med tandborstningen och tandtråd i flera dagar. Jag blöder aldrig annars och hål har jag inte heller. Men du kan börja med en mjuk tandborste och borsta inte mer än max 2 minuter, använd tandtråd en gång per dygn (jag brukar ta kvällen).
    När det gäller munhygien så är det väldigt orättvist. Jag var en riktig slarvmaja när det gäller tandborstning och hade nästan aldrig hål, en kompis till mig var jättenoga och hade alltid hål, det är saliven som kan vara boven i det hela.
    När det gäller det övriga, duscha varannan dag är inget ohygieniskt, men självklart ska man tvätta händerna efter toabesök, då fel bakterier kan hamna på fel ställe annars. 
    Även om man har bra tänder, så mår tandköttet bra av att masseras av tandborsten och som rökare kan man riskera tandlossning, men kan förebyggas med regelbunden tandborstning (det kan du skrämma honom med)

    http://distriktstandvarden.se/vuxentandvard/rokning-tander/

    Jag är förresten medveten om detta och slarvar inte med min tandhygien just för att slippa detta.


    Jag är gravid och när man är gravid så har man extra känsligt tandkött och tänder och bör då ta hand om sin munhygien extra noga. Min kompis som fick barn i oktober hade samma problem, så det är inte ovanligt
Svar på tråden Partner ohygienisk