• Frögurka

    7mm nackspalt o omringad av en massa vätska. nån som varit me om liknande?

    Fick såklart 1:2 på alla trisomier pga nackspalten som dom mätte till 7,0-7,3mm. Den låg som instängd me vätska runt hela kroppen, hade 2 vätske-nånting i skallen, ja tyckte den rörde sej väldigt lite. Hjärtat slog o hjärnan såg åtminstone bra ut.
    Blev helt chockad av de beskedet.
    Hann googla lite igår o en bred nackspalt behöver inte betyda att de är kört men vad ja förstod så hade ja en FÖR bred, o i kombo me vätskan den var omringad av..
    Nytt UL o moderkaksprov imorron bitti..
    Ja tror dom sa att de tyder starkt på kromosomavvikelser, dom sa att de mår iaf inte bra i vätskan.

    Vad har ni andra för erfarenheter? Bra som dåliga..

  • Svar på tråden 7mm nackspalt o omringad av en massa vätska. nån som varit me om liknande?
  • zbaby

    Vi hade också 1:2 men nackspalten var "bara" 3,4 mm.. Gjorde mp och allt såg bra ut, har en frisk son på tre år idag.
    Men sök här på FL, det finns måååånga trådar om ämnet. Solskenshistorier också! :0)

  • Frögurka

    Puffar desperat, hittar nte tillräcklig info på nätet..
    Dom kallade aldrig vätskan runt barnet för nåt speciellt, men har löst om hygrom o tror mkt bäl de kan va samma.
    Snälla nån som antingen haft så bred nackspalt eller ett foster omringat av vätska eller både och...
    Får säkert en del svar imorrn men väntan tills dess är såklart lång o jobbig..

  • Lillyfil

    Hej
    För snart 3 år sedan var jag gravid och mitt barn hade 6,5mm nacke och med vätska i hela kroppen mest i huvudet, ruggig bröst vi gjorde en moderkaksprov och 3 dagar efter fick vi veta att barnet hade ds.
    Jag tror tyvärr att när nacken är så bred och med vätskan i kroppen är en väldigt dåligt kombo..
    Dem sa till mig pga all vätska som tyder på att där är en massa fel utöver ds är det inte stor chans att babyn vill överleva igenom graviditeten eller när den kommer ut.
    Jag gjorde en abort men är idag gravid igen och har fått gjort kub och nipt och allt ser bara ut denna gången..
    Men håller tummarna för dig, jag vet hur svår du har det nu med att ta ett val och med allt.
    Men du ska nog klara dig igenom det.
    Min morfar dog samma dag som jag fick veta allt detta, på väg in till scanning ringde min mamma och sa det. Jag har klarat mig ur alla tårar och varför frågor och är idag på ett helt annat ställe! Hoppas verkligen det bästa för dig och din familj Med vänlig hälsning, Linda

  • Oväntat pluss

    Vår son hade 6,91 i nackspalt. Med moderkaksprov konstaterades

    Trisomi 21 och hjärtfel. Fick en överlevnadsprocent på 20% om vi fortsatte så i v.17 (december 2015) avbröt vi graviditeten.

  • AngelandDevil

    Håller tummarna att allt går bra imorgonbitti. Att beskedet är positivt! Hjärta

  • Frögurka

    Ja är ju redan inställd på de värsta då ja har förstått stt oddsen är riktigt illa. Klart man ändå spekulerar, men ja kände att ja eg fick svar redan i förrgår.
    Uppdaterar sen!

  • Frögurka

    Var där idag, kakprovet gick bra. Gjorde inte alls ont utan var bara väldigt obehagligt. Lååångt ultraljud, ca 30-40 minuter, kollade fostret noga o framför allt skallen. Väldigt svullen o helt omgiven av hygrom, ja sa även att ja tyckte skallen såg konstig ut för den hade typ ingen profil utan var väldigt platt, vilket dom höll me om o sa att den var "flank". Förmodligen ett mkt sjukt barn sa hon. Hon sa att risken är väääldigt väldigt stor att den har kromosomavvikelser, men de är klart att chansen finns att den är frisk men den chansen är vääääääääldigt väääldigt väldigt liten. Hon sa oxå att ja kan välja att avbryta innan provsvaren kommer, att ja inte behöver vänta en vecka innan ja bestämmer mej, bara de säger ganska mkt tycker ja..

  • AngelandDevil
    Frögurka skrev 2016-02-12 13:25:41 följande:
    Var där idag, kakprovet gick bra. Gjorde inte alls ont utan var bara väldigt obehagligt. Lååångt ultraljud, ca 30-40 minuter, kollade fostret noga o framför allt skallen. Väldigt svullen o helt omgiven av hygrom, ja sa även att ja tyckte skallen såg konstig ut för den hade typ ingen profil utan var väldigt platt, vilket dom höll me om o sa att den var "flank". Förmodligen ett mkt sjukt barn sa hon. Hon sa att risken är väääldigt väldigt stor att den har kromosomavvikelser, men de är klart att chansen finns att den är frisk men den chansen är vääääääääldigt väääldigt väldigt liten. Hon sa oxå att ja kan välja att avbryta innan provsvaren kommer, att ja inte behöver vänta en vecka innan ja bestämmer mej, bara de säger ganska mkt tycker ja..
    Ja det är inga goda besked. Rynkar på näsan Stora kramar till dig!
Svar på tråden 7mm nackspalt o omringad av en massa vätska. nån som varit me om liknande?