• Anonym (hopplös)

    Snart 20 år och ingen utbildning, vad ska jag göra?

    Hej, jag ska försöka att hålla mig kort (Jag tenderar att skriva romaner i såna här situationer).

    Jag fyller snart 20 år och går i 2:an på gymnasiet, jag har gått på tre utbildningar och sumpat varenda en, även denna jag går nu p.g.a. depression, sömnbrist och skoltrötthet. Jag kommer inte att gå någon mer gymnasieutbildning efter detta, dels p.g.a. att jag förmodligen är för gammal, men också för att jag bara kommer att sumpa den också så jag behöver lite tips om vad jag ska göra. Vill helst av allt få nått jobb (vad som helst) och få lägenhet, men jag tror inte att detta är möjligt i min sits. Finns det möjlighet att kunna få ett boende om man går hos arbetsförmedlingen eller få nått skitjobb där utan utbildning och sen skaffa en 1:a eller nånting? Komvux, hur fungerar det? Kostar det pengar för mig och/eller kan man få lägenhet om man går där och kanske tar studielån eller får bidrag? 

    Det allra viktigaste för mig är egentligen att få en lägenhet så jag kan flytta från den här hålan och äntligen känna att jag inte längre står och stampar som jag gjort i 4 år nu, det där med utbildning har inget emot att plugga upp sen. Är det omöjligt att få nått jobb om inte gått gymnasiet? Jag bryr mig inte alls om vad för jobb, jag kan ta vad fan som helst tills vidare, alternativt om jag kan få en lägenhet om jag lever på bidrag.

    Finns det nått hopp för mig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-11 08:46
    EDIT: Kan man få jobb genom praktik från Arbetsförmedlingen trots att man inte har gymnasieutbildning? Jag hittar nämligen inget om det på deras hemsida.

  • Svar på tråden Snart 20 år och ingen utbildning, vad ska jag göra?
  • Anonym (My god)

    Så du vill med andra ord leva resten av ditt liv på andras pengar genom bidrag och annat?

    Det låter som en riktigt bra plan.Eller inte.

    Det går knappt att få ett jobb utan en utbildning nuförtiden.
    Tom vården har stramat upp sig angående detta.

    Så skärp till dig och skaffa dig en utbildning.

  • Anonym (Lisa)

    Varför inte jobba som Au Pair?
    Se världen och lär dig ett språk på köpet!
    Relativt tryggt om man åker via förmedling och en praktisk sysselsättning där man får jobba med barn.

    Tycker du ska skippa studierna ett tag, andas och komma tillbaka när du verkligen hittat glöden för att plugga.

    Kram!

  • emeliienicole

    Hej!


    När jag var 18 år och precis hade börjat tredje året på gymnasiet så fick jag reda på att jag var gravid och var efter någon månad tvungen att hoppa av då jag kände att jag inte skulle klara att gå klart gymnasiet under tiden jag var gravid.


    Jag är nu föräldraledig men ska nu till våren söka in på lärcenter (komvux), där har sånna som inte har någon gymnasieutbildning förtur, dom prioriterar alltså personer utan utbildning för att vi också ska få en chans. Men iallafall, jag ska söka in till vårdprogrammet och eftersom att jag har barn så kommer jag få totalt 10 000 kr i månaden (inräknat CSN-lån och studiestöd), jag har ingen aning vad man får utan barn men det är inte långt ifrån den summan..


    Sen antar jag att det är upp till dig om du klarar dig med en lägenhet och sånt varje månad med den summan..det är dyrare än vad man tror att flytta hemifrån..men hade jag varit du så hade jag sökt in på komvux för att plugga och flytta när jag hade pluggat klart, på komvux så brukar man inte plugga så himla länge men om du vill flytta fort så skulle jag föreslå att söka in på vårdprogrammet, det finns massor med jobb inom vården och på en undersköterskelön så kan du flytta hemifrån. :)


    Lycka till!

  • Anonym (ja)

    Klart det finns hopp. Du är bara 20 år, du har gott om tid att ordna upp ditt liv.

    Om du studerar på Komvux så kan du söka csn ifrån höstterminen det året du fyller 20 år. Har du csn så har du en inkomst och kan då lättare söka och få en lägenhet.

  • Anonym (kämpa)

    Ja det finns hopp, men det finns inte så många arbetsgivare. Jag är mellanchef på ett företag som har flertalet anställda som inte har slutförd gymnasieutbildning. Det är ett tungt, svettigt och relativt dåligt betalt arbete. Ibland klagar de på att det är dåligt betalt och jämför med elektriker och snickare, men de kan inte söka de jobben då dem inte har tillräcklig utbildning. Hur mycket har du kvar till en färdig gymnasieutbildning? Kan du ta ett sabbatsår och sedan läsa ett år på komvux?

  • viktorjohan

    Hej TS.

    Min bonusdotter var i samma sits som du ungefär. Hon kämpade till sig en uska-utbildning och jobbade sen ett tag, skaffade egen lägenhet, flyttade till en större stad och flyttade ihop med pojkvän. Hon är nu 26 år och går en KY-utbildning som kommer ge henne det jobb hon vill ha. Hennes kille har gjort samma resa och fick nyss jobb på en arkitektbyrå som konstruktör. Han körde lastbil förut. De köper snart en egen bostadsrätt. Jag är sjukt stolt över henne. Särskilt när jag tänker på hur hon resonerade som tonåring.

    Så kämpa till dig en utbildning. Det är klokast. Behöver du en paus kan kanske Au pair vara ett alternativ innan du pluggar igen.

    Lycka till.

  • Anonym (hopplös)
    Anonym (My god) skrev 2016-02-11 08:49:40 följande:

    Så du vill med andra ord leva resten av ditt liv på andras pengar genom bidrag och annat?

    Det låter som en riktigt bra plan.Eller inte.

    Det går knappt att få ett jobb utan en utbildning nuförtiden.
    Tom vården har stramat upp sig angående detta.

    Så skärp till dig och skaffa dig en utbildning.


    Tror att du har missuppfattat, jag menar att jag skulle vara villig att leva på bidrag tillfälligt för att sedan plugga upp mig och sen skaffa arbete ELLER skaffa nått lågavlönat jobb så att jag kan skaffa en egen lägenhet och faktiskt åstadkomma någonting för första gången på 4 år. Jag vill bidra till samhället och inte leva på andra, men eftersom att jag uppenbarligen har problem med att klara av skolan så ser jag inget fel med att få hjälp, det är väl det som bidrag är till för?
  • Anonym (hopplös)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-02-11 08:49:52 följande:

    Varför inte jobba som Au Pair?
    Se världen och lär dig ett språk på köpet!
    Relativt tryggt om man åker via förmedling och en praktisk sysselsättning där man får jobba med barn.

    Tycker du ska skippa studierna ett tag, andas och komma tillbaka när du verkligen hittat glöden för att plugga.

    Kram!


    Jag tror faktiskt inte att jag skulle passa som Au Pair, jag är väldigt bra på engelska, men endast i skriftlig form, jag är riktig kass på att prata flytande, tyvärr.

    Men måste man inte ha utbildning för det?
  • Anonym (hopplös)
    emeliienicole skrev 2016-02-11 08:50:00 följande:

    Hej!


    När jag var 18 år och precis hade börjat tredje året på gymnasiet så fick jag reda på att jag var gravid och var efter någon månad tvungen att hoppa av då jag kände att jag inte skulle klara att gå klart gymnasiet under tiden jag var gravid.


    Jag är nu föräldraledig men ska nu till våren söka in på lärcenter (komvux), där har sånna som inte har någon gymnasieutbildning förtur, dom prioriterar alltså personer utan utbildning för att vi också ska få en chans. Men iallafall, jag ska söka in till vårdprogrammet och eftersom att jag har barn så kommer jag få totalt 10 000 kr i månaden (inräknat CSN-lån och studiestöd), jag har ingen aning vad man får utan barn men det är inte långt ifrån den summan..


    Sen antar jag att det är upp till dig om du klarar dig med en lägenhet och sånt varje månad med den summan..det är dyrare än vad man tror att flytta hemifrån..men hade jag varit du så hade jag sökt in på komvux för att plugga och flytta när jag hade pluggat klart, på komvux så brukar man inte plugga så himla länge men om du vill flytta fort så skulle jag föreslå att söka in på vårdprogrammet, det finns massor med jobb inom vården och på en undersköterskelön så kan du flytta hemifrån. :)


    Lycka till!


    Tack för tipset, ska fundera på det. Tror att jag skulle passa in hyfsat bra på vårdprogrammet så det kan ju vara ett alternativ.

    Jag tror att jag skulle klara mig ekonomiskt, jag är ganska bra med pengar.
  • Anonym (hopplös)
    Anonym (kämpa) skrev 2016-02-11 08:59:46 följande:

    Ja det finns hopp, men det finns inte så många arbetsgivare. Jag är mellanchef på ett företag som har flertalet anställda som inte har slutförd gymnasieutbildning. Det är ett tungt, svettigt och relativt dåligt betalt arbete. Ibland klagar de på att det är dåligt betalt och jämför med elektriker och snickare, men de kan inte söka de jobben då dem inte har tillräcklig utbildning. Hur mycket har du kvar till en färdig gymnasieutbildning? Kan du ta ett sabbatsår och sedan läsa ett år på komvux?


    Problemet är att jag går en praktisk utbildning så jag har inte läst så mycket officiellt, allt handlar egentligen om att man ska få praktik och sen lära sig det mesta där och sen få anställning, det finns liksom ingen riktig kursplan. Detta passar mig perfekt dock, men min nya lärare som jag fick vägrar lära oss praktiska saker av nån konstig anledning och då får vi istället läsa ur böcker vilket jag inte lär mig nånting av och jag får inte heller någon praktik för att min lärare inte litar på att jag skulle komma dit för att jag har hög frånvaro. Om jag hade haft min gamla lärare (Som lovade mig praktik andra terminen) så hade det nog inte gått åt helvete för då hade jag lärt mig något, nu har jag alltså gått halva utbildningen utan att kunna ett skvatt. Jag har försökt förklara för honom, men han lyssnar inte. Det är egentligen skit samma nu för jag kommer ändå inte hinna bli färdig med utbildningen och jag är också fruktansvärt trött på skolan, den var jättebra första terminen, men sen bytte de till en sämre lokal och de 5 bästa lärarna har slutat och alla nya är rent utsagt för jävliga eller mediokra, detta har flera andra elever märkt också så det är inte jag som är problemet.
Svar på tråden Snart 20 år och ingen utbildning, vad ska jag göra?