• Erfdgt

    Någon som flyttat, så barnet behövt byta skola?

    Hej

    Är det någon här som flyttat, så att barnet behövt byta skola? Hur funkade det för er?

    Framförallt ni som flyttat och barnet behövt lämna en skola som dom trivts väldigt bra med.

  • Svar på tråden Någon som flyttat, så barnet behövt byta skola?
  • cosinus

    Vi har inte flyttat men två av mina barn har bytt skola och en tredje byter till hösten.

    Äldsta fick med sig många kompisar i bytet så det gills nästan inte. Nummer tre kände ingen i nya klassen och trivdes i sin förra men det har gått bra.

    Nummer två som blir den som byter i höst kommer känna 2-3 stycken i sin nya klass, har trivts jättebra i sin nuvarande.

    Flyttade själv när jag gick i femman, gick bra.

  • mrskreiz

    Flyttade förra sommaren. Barnen trivdes bra i skolan och det var lite jobbigt för alla inblandade. Resultatet är blandat. Mina barn har fått ännu bättre vänner nu än de hade på förra skolan. Fina vänner och eftersom jag själv var mobbad så vet jag att på det viset har jag gjort dem en stor tjänst.
    Samtidigt är jag väldigt missnöjd med skolan ifråga och tycker inte de driver en bra pedagogisk uppgift. Men då barnen har fått så bra vänner så har jag bestämt mig för att försöka släppa det hela och hoppas att Skolverket ser till att de åtminstone får en fullvärdig utbildning. 

    Det är en väldigt svår fråga och man kan aldrig veta. Om barnen är äldre kan du försöka tala med dom, men ingen har några svar. Du måste nog i slutändan väga in en helhet. Jättesvårt.


    -- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • Royalle

    Min dotter byter skola nu efter lovet. Har hälsat på i nya klassen under tre dagar ocgår nu sista veckan i gamla skolan. Hon trivdes jättebra i gamla skolan men ville själv byta för att kunna bo med mig och hennes syskon (hon har bott hos sin pappa).

    Hon var nervös först men när hon varit med i klassen ett par dagar var det lugnt. Ändå känner hon ingen i nya klassen.

  • Bloggi

    Vi flyttade i somras så min äldsta fick byta skola. Vi var dit sista dagen på sommarlovet och tittade runt i skolan och träffade hans nya fröken och då fick vi ett bra intryck sen fick min son nya kompisar direkt i sin nya klass, men jag tror det beror på hur barnet är i sin personlighet också. Min son är ganska lugn av sig och har alltid lekt med både tjejer och killar, så då får man ju också automatiskt fler kompisar :)


Svar på tråden Någon som flyttat, så barnet behövt byta skola?