• Äldre 11 Feb 11:35
    768 visningar
    8 svar
    8
    768

    Hjälp hur ska jag äta innan och efter träningen

    Hej! Jag har precis börjat gymma är nybörjare jag vill uppnå mina mål då jag satsar på lår ben och rumpa, och överkropp såklart, problemet är att jag har sökt överallt på internet hur mycket är de man ska få i sig jag vill gå upp i vikt också väger nu 54.. Jag har gått ner i vikt så sjukt mycket jag är 163 lång, jag gymmar måndag tisdag torsdag fredag söndag sen vilar, men på tisdagar gymmar jag kl 5-6 men resten av dom dagarna så gymmar jag kl 12 då jag har plugg på morgonen, såå min fråga är vad ska jag äta på morgonen innan jag går till gymmet då jag vaknar och äter innan jag går maten hinner smälta i 3 timmar sen gymmar jag vad kan jag få i mig då hjälp mig. Vill lära mig att äta rätt ????


    Hjälp
  • Svar på tråden Hjälp hur ska jag äta innan och efter träningen
  • Äldre 11 Feb 11:53
    #1

    Du behöver inte smälta maten i 3 timmar. Det är individuellt hur länge man behöver vänta för att kunna anstränga sig utan att maten kommer upp igen och för att du ska må bra. Personligen så äter jag vid vilken tid som helst innan ett träningspass och gärna under passet också. Det är en del av min träning för att lära min kropp att kunna ta upp energi precis när som helst och då även under tung ansträngning. Perfekt om man behöver trycka en hamburgare mitt under en lång tävling.

    Det viktiga är inte vad du äter innan och efter träningspasset utan vad du äter totalt över hela dagen och veckan. Se till att få i dig tillräckligt mycket protein för att ha något att bygga med (vanligtvis 2 gram protein per kg kroppsvikt). Sen tillsätter du lagom mängd kolhydrater så att du orkar träna så mycket som du vill. Kolhydraterna är bränslet och proteinet är byggstenarna. Undvik inte fett. Det behövs för att bygga muskler.

  • Äldre 11 Feb 12:04
    #2

    Det är viktigt att få i sig energi snabbt efter träning innan kroppen stänger depoerna helst inom en halvtimme,  en kvarg, banan eller något.
    Sen  tillföra mer när man kommer hem.
    Sen beskrev sportpappa det bra hur man ska äta över dagen.

    Jag själv jobbar också på att gå upp i vikt.

  • Äldre 11 Feb 12:42
    #3

    Då vet jag lite jag tänkte att jag äter nåt på morgonen sen så vid lunch tränar jag efter de så tar jag nåt litet sen när jag kommer hem så äter jag nåt rejält nån måltid sen när jag går och lägger mig så äter jag nåt också nån frukt är så dålig på de men ska göra de jag kan att äta bra och få i mig lite av varje låter de bra

  • Äldre 11 Feb 13:06
    #4
    dona1992 skrev 2016-02-11 12:42:45 följande:

    Då vet jag lite jag tänkte att jag äter nåt på morgonen sen så vid lunch tränar jag efter de så tar jag nåt litet sen när jag kommer hem så äter jag nåt rejält nån måltid sen när jag går och lägger mig så äter jag nåt också nån frukt är så dålig på de men ska göra de jag kan att äta bra och få i mig lite av varje låter de bra


    Du måste ju äta middag också?
  • Äldre 11 Feb 13:11
    #5

    Jaja de också middag såklart jag lägger upp allt så de blir bra sen får i mig lite av varje

  • Äldre 11 Feb 16:56
    #6
    dona1992 skrev 2016-02-11 12:42:45 följande:

    Då vet jag lite jag tänkte att jag äter nåt på morgonen sen så vid lunch tränar jag efter de så tar jag nåt litet sen när jag kommer hem så äter jag nåt rejält nån måltid sen när jag går och lägger mig så äter jag nåt också nån frukt är så dålig på de men ska göra de jag kan att äta bra och få i mig lite av varje låter de bra


    Vad brukar du ta efter träningen som precis utför efter lunchen?
  • Äldre 11 Feb 17:41
    #7

    Jag köpte hem core protein bar 20g de tar jag nån gång efter träningen annars en macka eller banan

  • Äldre 11 Feb 18:00
    #8

    alltså jag tränar ju vid Lunch därför så äter jag frukos när jag vaknar gröt och annat sen så pluggar jag sen tar jag kanske nåt innan gymmet om jag känner för de eller efter sen efter gymmet tar jag nåt litet sen går jag hem och äter ja sen mer men jag har skrivit ner hur jag ska äta denna vecka vilket jag ska äta bra så jag vet vad jag stoppar i mig Ja om ni vill ge mig nåt tips så säg till behöver ju de är ju nybörjare

Svar på tråden Hjälp hur ska jag äta innan och efter träningen