• ominte

    Pappan kan inte trösta - barnet får panik

    Är inne i en kris i relationen samtidigt som 8-åringen håller på att utvecklas till självstädnig liten individ. Med detta tillkommer nya behov och viljor. Det har blivit en jättekrock med hennes pappa som är helt oförmögen att möta henne i hennes behov av kärlek och närhet. Jag har alltid tagit det emotionella ansvaret och överkompenserat pga att han inte kan.


    Han är liksom stel och blir helt stum och bara stirrar på henne och blir handlingsförlamad när hon är ledsen eller arg. Hon blir då provocerad och skogstokig. Detta har hållt på i ca ett halvår och det har bara eskalerat. Dom bråkar en hel del och hon går oftare och oftare igång  så fort hon ser honom i ögonvrån numera. Han får inte ens vara i samma rum. I början sa hon bara stick och skrek åt honom. Sedan kom "jag hatar dig" "din idiot" och nu även "din jävla idiot, du är inte min pappa, jag vill aldrig se dig mer, stick från min närhet" och skriker och slåss och blir helt hes i rösten av vrål. Jag försöke trösta henne, vara nära och det funkar bra men tar låååång tid att lugna henne när hon väl kommit i gång. Jag har hittills försökt hjälpa honom, bett honom komma henne nära, att hon behöver hans närhet, gett honom tips på vad han kan säga, men märker nu att det bara drar igång henne ännu mer för hon känner att det inte är äkta och att han är osäker.


    MEN om han bara sätter sig i soffan och inte gör något, så blir hon ändå helt vansinnig på att han inte bryr si


    Vad fan ska jag göra? Jag känner att jag hamnar i kläm Funderar på att det kanske är bättre att han bara försvinner, gör nåt annat och att jag är den som tröstar henne. MEN då behöveer jag verktyg för att veta HUR jag ska bemöta henne i dels hennes sorg kring det hon i grunden är ledsen över och dels i ilskan och sorgen över att pappan inte "bryr sig" (eller är oförmögen).


     


    HJÄLP??

  • Svar på tråden Pappan kan inte trösta - barnet får panik
  • zemer

    Men.. Varför tröstar du ett barn som beter sig illa? Du gör det ju bara värre. För även om pappan har svårt att visa känslor och ge henne närhet och känslomässigt stöd så ger inte det henne rätt att bete sig hur som helst. Och när du då går in och tröstar henne så säger du ju att det är okej att skrika, bråka, slåss och kalla folk för saker när dom inte beter sig som man själv önskar.

    Jag förstår att det är svårt. Hon är ett barn och vet säkert inte vad hon känner eller hur hon ska uttrycka det eller vad hon ska göra. Vilket du då borde hjälpa henne med istället för att bara trösta och säga dumma pappa.

  • ominte

    Jag tröstar henne i det hon blev ledsen över innan det blev tjafs med pappa. Exempelvis att någon retade henne i skolan el likn. Skulle aldrig låta henne gråta och skrika själv och låtsas som det regnar.

  • zemer
    ominte skrev 2016-02-11 19:27:51 följande:

    Jag tröstar henne i det hon blev ledsen över innan det blev tjafs med pappa. Exempelvis att någon retade henne i skolan el likn. Skulle aldrig låta henne gråta och skrika själv och låtsas som det regnar.


    Men det är ju fortfarande inte okej att hon tar ut sin ilska på pappan? Vissa människor har svårt att visa känslor och stöta känslomässigt och visst är det tråkigt och sårar säker dottern att han inte kan stöta henne som hon behöver. Men det ger ändå inte henne rätt att bete sig som om gör mot pappan. Vad säger du till henne om vad hon säger och gör till henne?
  • ominte

    Jag bekräftar henne i det hon berättar att hon är ledsen för. Uppmärksammar ursprungskänslan. Försöker lugna henne när hon skriker och lever om. Jag tar inte pappans sida. Försöker att bara objektiv och bekräfta hennes frustration, bryta det som sker dem emellan.


    zemer skrev 2016-02-11 19:43:29 följande:

    Men det är ju fortfarande inte okej att hon tar ut sin ilska på pappan? Vissa människor har svårt att visa känslor och stöta känslomässigt och visst är det tråkigt och sårar säker dottern att han inte kan stöta henne som hon behöver. Men det ger ändå inte henne rätt att bete sig som om gör mot pappan. Vad säger du till henne om vad hon säger och gör till henne?


  • ominte

    Japp. Men jag kan inte tvinga honom.


    Teddis skrev 2016-02-11 19:46:39 följande:

    Hmm. De kanske behöver åka iväg tillsammans.


  • zemer
    ominte skrev 2016-02-11 19:55:04 följande:

    Jag bekräftar henne i det hon berättar att hon är ledsen för. Uppmärksammar ursprungskänslan. Försöker lugna henne när hon skriker och lever om. Jag tar inte pappans sida. Försöker att bara objektiv och bekräfta hennes frustration, bryta det som sker dem emellan.


    Så du har aldrig talat om för henne att det är fel att skrika på pappa, att slåss och kalla honom idiot?
  • Flizan30

    Jag hade sökt hjälp på BUP. Det kan hjälpa med några samtal för att få stöd. Låter inte som barnet och pappan har så nära relation? Han behöver få stöd i sin kommunikation och hon också .

  • ominte

    Nope. Jag är inte hans talesman.


    zemer skrev 2016-02-11 19:58:32 följande:

    Så du har aldrig talat om för henne att det är fel att skrika på pappa, att slåss och kalla honom idiot?


  • ominte

    De tar inte emot oss tyvärr, har pratat med dem 2 ggr. De tycker att vi kan lösa det själva i familjen.


    Flizan30 skrev 2016-02-11 21:42:13 följande:

    Jag hade sökt hjälp på BUP. Det kan hjälpa med några samtal för att få stöd. Låter inte som barnet och pappan har så nära relation? Han behöver få stöd i sin kommunikation och hon också .


Svar på tråden Pappan kan inte trösta - barnet får panik