• Anonym (Snart tunnhårig tjej)

    Tips mot håravfall

    De senaste tre åren har jag tappat extremt mycket hår och skulle behöva lite tips på vad jag kan göra.

    Jag är inte gravid och har inga vitaminbrister (det har jag kollat upp på vårdcentralen redan)

  • Svar på tråden Tips mot håravfall
  • Anonym (mia)

    Progesteronkräm är superbra mot det, så googla Progesterall. Det finns även specifika schampon för håravfall från t.ex Lanza. Och på apoteket kan du köpa rogain. 

  • Anonym (Snart tunnhårig tjej)
    Anonym (mia) skrev 2016-02-11 20:52:16 följande:

    Progesteronkräm är superbra mot det, så googla Progesterall. Det finns även specifika schampon för håravfall från t.ex Lanza. Och på apoteket kan du köpa rogain. 


    Progesteronkrämen verkar mest vara för kvinnor i klimakteriet, jag fattar inte riktigt hur jag ska få ner krämen i hårbotten heller. Lanza ska jag kolla upp. Regain verkar vara mot ärftligt håravfall och kan dssutom inte användas av kvinnor. Jag är inte ens 30 år så det känns inte aktuellt för mig.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Snart tunnhårig tjej) skrev 2016-02-12 01:25:50 följande:

    Progesteronkrämen verkar mest vara för kvinnor i klimakteriet, jag fattar inte riktigt hur jag ska få ner krämen i hårbotten heller. Lanza ska jag kolla upp. Regain verkar vara mot ärftligt håravfall och kan dssutom inte användas av kvinnor. Jag är inte ens 30 år så det känns inte aktuellt för mig.


    Men alltså, det kan ju vara så att du HAR ärftligt håravfall. Och vart har du fått det ifrån att Regain inte kan användas av kvinnor? Det är lika mycket användbart för kvinnor som för män. Det är inga hormoner, utan det var en hjärtmedicin från början och den ökade hårväxten är en bieffekt som upptäcktes av en slump.

    Och progesteronkräm ska man inte smörja på huvudet i hårbotten utan man ska variera smörjområden för varje gång, endast en liten klick, tex på underarmen, på låret, på höften osv.

    Ifall det verkligen är nödvändigt eller ej för kvinnor som ej är i klimakteriet är jag inte helt säker på, det har blivit mest en hype som ska typ "bota allt". Det jag vet är att det inte är bra att tillföra hormoner okontrollerat och kan orsaka obalans, påverkar även sköldkörteln.

    Har man hormonrubbningar går man till läkare, säger läkaren att man har progesteronbrist kan man ju alltid prova kräm först, vilket inte är receptbelagd, men det är nog viktigt att få läkarens godkännande så man inte hamnar ur askan i elden. För höga progesteronhalter kan ge obehagliga biverkningar och även leda till hårlossning.
  • Anonym (Petra)

    PS, ärftligt håravfall hos kvinnor kan börja betydligt tidigare än 30 års åldern. Kvinnor får aldrig den typiska manliga varianten utan håret glesnas ut överallt, benan blir bredare osv.

  • Anonym (M)

    Öljästtabletter fungerar bra också man får ta maxdosen ngr månader sedan kan man dra ner och äta en underhållsdos...Även silica är känt för att få kan mot håravfall

    Själv har jag en remutaisk sjukdom som kan ge håravfall så jag fick klippa en kort frisyr och nu är håret tjockt och bra igen men jag avstår att spara ut för det var inte kul när det blev runt och stripigt

    Progesteronkräm är inte bara för kvinnor iklimateriet mam kan ha lite för lite progesteron i alla fall.. Men om det hjälper mot håravfall vet jag inte men jag har använt för att öka chansen att bli gravid

  • Anonym (Snart tunnhårig tjej)
    Anonym (Petra) skrev 2016-02-12 02:53:05 följande:

    Men alltså, det kan ju vara så att du HAR ärftligt håravfall. Och vart har du fått det ifrån att Regain inte kan användas av kvinnor? Det är lika mycket användbart för kvinnor som för män. Det är inga hormoner, utan det var en hjärtmedicin från början och den ökade hårväxten är en bieffekt som upptäcktes av en slump.

    Och progesteronkräm ska man inte smörja på huvudet i hårbotten utan man ska variera smörjområden för varje gång, endast en liten klick, tex på underarmen, på låret, på höften osv.

    Ifall det verkligen är nödvändigt eller ej för kvinnor som ej är i klimakteriet är jag inte helt säker på, det har blivit mest en hype som ska typ "bota allt". Det jag vet är att det inte är bra att tillföra hormoner okontrollerat och kan orsaka obalans, påverkar även sköldkörteln.

    Har man hormonrubbningar går man till läkare, säger läkaren att man har progesteronbrist kan man ju alltid prova kräm först, vilket inte är receptbelagd, men det är nog viktigt att få läkarens godkännande så man inte hamnar ur askan i elden. För höga progesteronhalter kan ge obehagliga biverkningar och även leda till hårlossning.


    Jag är som sagt inte ens 30, kvinnor kan få ärftligt håravfall, men det sker isåfall i samband med eller efter klimakteriet. Då man har ärftligt håravfall tappar man heller inte ovanligt mycket hår utan det är så att håret inte växer ut bara. Regain skriver själva att de bara funkar för män.

    Du tror alltså att jag har hormonrubbningar?
  • Anonym (Snart tunnhårig tjej)
    Anonym (M) skrev 2016-02-12 07:03:43 följande:

    Öljästtabletter fungerar bra också man får ta maxdosen ngr månader sedan kan man dra ner och äta en underhållsdos...Även silica är känt för att få kan mot håravfall

    Själv har jag en remutaisk sjukdom som kan ge håravfall så jag fick klippa en kort frisyr och nu är håret tjockt och bra igen men jag avstår att spara ut för det var inte kul när det blev runt och stripigt

    Progesteronkräm är inte bara för kvinnor iklimateriet mam kan ha lite för lite progesteron i alla fall.. Men om det hjälper mot håravfall vet jag inte men jag har använt för att öka chansen att bli gravid


    okej, tack!
  • Anonym (M)

    Ska tillägga att jag förut fått bra resultat av just öljästtabletter mot håravfall... Men den här gången hjälpte det inte pga sjukdom... Så börja med det är mitt tips... Billigast också

  • Anonym (Snart tunnhårig tjej)
    Anonym (M) skrev 2016-02-12 12:54:01 följande:

    Ska tillägga att jag förut fått bra resultat av just öljästtabletter mot håravfall... Men den här gången hjälpte det inte pga sjukdom... Så börja med det är mitt tips... Billigast också


    Tack så jättemycket ??
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Snart tunnhårig tjej) skrev 2016-02-12 12:31:48 följande:

    Jag är som sagt inte ens 30, kvinnor kan få ärftligt håravfall, men det sker isåfall i samband med eller efter klimakteriet. Då man har ärftligt håravfall tappar man heller inte ovanligt mycket hår utan det är så att håret inte växer ut bara. Regain skriver själva att de bara funkar för män.

    Du tror alltså att jag har hormonrubbningar?


    Nej, Androgenetica Alopecia (ärftligt håravfall) hos kvinnor kan komma långt innan klimakteriet. Det är hårsäckarna som blir känsliga för DHT, ett testosteron. Det har inget att göra med "för mycket testosteron" utan helt enkelt en genetisk känslighet för substansen, även om man samtidigt kan ha för mycket testosteron.

    Kvinnor med tex PCOS lider ofta av hårlossning pga hormonrubbningar och överkänslighet.

    AA gör så att hårsäckarna krymper för att till sist skrumpna ihop helt och producerar inget fungerande hårstrå längre, ibland endast ett vellushår vilket är ett genomskinligt sk "peach fuzz".

    Men det sker inte efter endast en cykel utan tar tid, ibland långsamt, ibland snabbare. Vad som händer är att växtfasen, Anagen Effluvium, blir kortare och kortare, vilket betyder att hårstrået blir kortare och faller ut tidigare och tidigare samtidigt som det blir tunnare.

    Det är här Regain kan hjälpa eftersom den av okänd anledning förlänger den anagena fasen. Googla på Regain eller Minoxidil (den verksamma substansen) så ser du att det inte är endast för män.

    Man kan använda Regain även när man har tex Telogen Effluvium (TE) en sk tillfällig hårlossning som kan bero på tex barnafödande, stress, sjukdom, kirurgi mm, mm (och som anses kronisk om det pågår längre än 6 månader, TE kan även trigga igång AA)

    Du kan ju gå till en hudläkare som kan genom att titta i din hårbotten och ev göra biopsi se vilken typ av hårlossning du har. AA och kronisk TE går inte att bota men man kan bromsa förloppet med tex Regain.

    Och har du tex kollat din sköldkörtel? Har du andra symptom förutom hårlossning?

    Jag har ingen aning om du har hormonrubbning eller inte. Det enda jag vet om dig är att du tappat hår i 3 år, inte är gravid, inte har vitaminbrist och är under 30.
Svar på tråden Tips mot håravfall