• Anonym (Tjejen)

    Han fick jobbet för att han är kille!!! (kvinnodominerad arbetsplats)

    Tänkte bara höra mig för vad folk tycker om mitt lilla dilemma, om jag har någon rätt i det jag känner...

    Jag och min sambo är i princip lika kvalificerade för ett jobb i ett kvinnodominerat fält, i form av utbildning, tidigare erfarenheter och kontakter. Här om dagen fick han erbjudande om ett jobb inom detta fält, på en arbetsplats där vi båda praktiserat samtidigt och har samma kontakter, han fick höra att de sökte en kille och därför ringde de honom. Jag (tjej) har inte hört något från dem, de sökte bara en.

    Det är ett ställe där det redan jobbar många kvinnor och få män, så jag antar att man på något sätt vill väga upp det med att anställa fler män och färre kvinnor.. men är det verkligen rätt? Får man verkligen ha som ett kriterie vid anställning att det ska vara en kille?

    Jag känner nu så klart glädje att min sambo får erbjudande om jobb, men det drunknar lite i en ilska och besvikelse över att jag går mist om jobb inom detta fält bara för att jag är tjej, bara för att andra kvinnor innan mig redan har fyllt den kvoten eller satt någon slags standard(?) Och betyder detta att man erbjuder min sambo detta jobbet för att han är kille? Är han inte mer än så? ... eller handlar det egentligen om att jag inte är lika bra som honom för jobbet men att man inte vill vara taskig mot mig och hittar på denna anledningen som en ursäkt? För de känner till vår relation och borde ju anta att vi pratar om detta jobberbjudande hemma...

    Det känns bara så jobbigt också att jag inte riktigt kan reagera helt på detta och tala om för dem vad jag tycker för jag vill inte att det ska gå ut över min sambo, att han ska känna att jag inte är glad för honom eller att de kommer på andra tankar och ångrar sig om jobbet eller något.. Men detta känns inte rätt Rynkar på näsan

    Hur hade ni tänkt/agerat i denna situationen? Överreagerar jag?

  • Svar på tråden Han fick jobbet för att han är kille!!! (kvinnodominerad arbetsplats)
  • Anonym (En)

    Han fick nog inte jobbat BARA för att han är kille utan också för att han har skills. Ni är säkert lika bra o det suger att du inte fick jobbet. Men en arbetsplats med bara kvinnor eller bara män är inte bra! Det blir infekterat o trångsynt. Även fast alla är individer så har vi uppfostrats olika som grupp.

  • Anonym (En)

    Du kan ju alltid ringa och argumentera! kanske ändrar de sig.

  • Carambolan

    Har de flera likvärdiga kandidater så vill de såklart gärna jämna ut könsbalansen. I mansdominerade branscher har kvinnor ofta samma försprång.

  • Anonym (C)

    Som du skriver så är ni lika kvalificerade och då är det ju bara bra att arbetsgivaren försöker jämna ut könsbalansen. Inga konstigheter. Du överreagerar.

  • Anonym (Tjejen)

    Ja nä det känns lite kluvet faktiskt. För de behövde ju bara en och hur skulle de avgöra vem de ville ha?

    Men det känns förjävla trist att bli bortvald på grund av kön, det är inte något jag kan ändra direkt, tänk om det fortsätter så; jag får inte jobb på kvinnodominerade fält för det har redan vart fullt i folk av "min sort" där innan, hur mycket jag än vill eller pluggat...

    Hade ju velat höra av mig till dem och säga vad jag tycker och höra från dem, men jag vill inte sabba för min sambo, eller för egna kontakter eller framtida jobbchanser...

  • Carambolan

    Det kanske fanns fler kandidater dessutom? Känner de till att ni är tillsammans så vill de kanske inte försätta er in en obekväm sits hemma genom att låta er båda ingå i samma rekryteringsprocess.

  • glutten

    Du överreagerar. Bra att de försöker jämna ut könsbalansen. Du kommer att få ett jobb, bara för att han fick före dig denna gång betyder det inte att det är kört. Ring absolut inte och prata med arbetsplatsen.

  • GHopper

    När det finns flera likvärdiga kandidater är det ju strålande att de försöker jämna ut balansen. Det är inte ok att låta en sämre kandidat få före pga kön, men är de likvärdiga måste de ju välja bort en i alla fall. Hade det varit bättre om de singlat slant?

  • M1rella

    Det sökte en kille! Så länge inte du är kille så har du inte kvalifikationer att anställas.

  • Anonym (Tjejen)
    M1rella skrev 2016-02-11 23:13:18 följande:

    Det sökte en kille! Så länge inte du är kille så har du inte kvalifikationer att anställas.


    Men är det inte någon form av könsdiskriminering att uttryckligen söka en kille för ett jobb?
Svar på tråden Han fick jobbet för att han är kille!!! (kvinnodominerad arbetsplats)