• Florinia

    Våldtäck kan ge upp til 15 års fängelse i Frankrike! Varför har vi så fjuttiga straff i Sverige?!

    Läste nyss om att de tagit den falske taxi chaffisen i Paris som 2008 våldtog en svenska. Blev väldigt glad fram tills jag läste att i Frankrike kan man få upp till 15 års fängelse för våldtäkt (!!!) och jag höll på att sätta teet i fel strupe. VARFÖR har inte vi den straffskalan i Sverige?! Är det för att våldtäkt ses som ett mindre allvarligt brott (eftersom det drabbar främst kvinnor) eller är det för att vi saknar finansiella resurser att kunna spärra in asen längre?

    Varför har vi så djävulskt låga straff på groteska brott i detta land? Kanske dags att emigrera söderut.. Blir så djävla trött

  • Svar på tråden Våldtäck kan ge upp til 15 års fängelse i Frankrike! Varför har vi så fjuttiga straff i Sverige?!
  • Anonym (Britta)

    Det är för att politiker, kommunpolitiker, chefer, domare, åklagare och övriga högste ansvariga i detta landet är pinsant okompetenta idioter som gör narr av hela det svenska samhället.

    Det är dags för omstrukturering av hela landet. Vi måste börja protestera.

  • Alvina
    Florinia skrev 2016-02-11 22:38:32 följande:

    Läste nyss om att de tagit den falske taxi chaffisen i Paris som 2008 våldtog en svenska. Blev väldigt glad fram tills jag läste att i Frankrike kan man få upp till 15 års fängelse för våldtäkt (!!!) och jag höll på att sätta teet i fel strupe. VARFÖR har inte vi den straffskalan i Sverige?! Är det för att våldtäkt ses som ett mindre allvarligt brott (eftersom det drabbar främst kvinnor) eller är det för att vi saknar finansiella resurser att kunna spärra in asen längre?

    Varför har vi så djävulskt låga straff på groteska brott i detta land? Kanske dags att emigrera söderut.. Blir så djävla trött


    Kunde inte sagt det bättre själv! Pinsamt är vad det är!
  • yodi

    hårdare straff hade definitivt inte varit fel, dom vi har är rena skämten.

  • Anonym (Skämt.)

    För att Sverige är ett jävla skämt vad gäller straff. Även äckel som ger sig på barn kommer lindrigt undan. Fy fan!!

  • Anonym (linda)
    Kjell2 skrev 2016-02-12 07:57:01 följande:

    10 år är maxstraffet för våldtäkt i Sverige, BrB 6 kap.


    10 år är maxstraffet för Grov våldtäkt (6-10 år) Våldtäkt 4-6 år. Och en våldtäkt eller 5+ våldtäkter ger minimal skillnad i strafflängd. Och om gärningsmannen samtidigt åtalas för flera brott så påverkar inte det straffskalan i någon högre grad heller. Trist nog. 
  • Anonym (Kombination)

    Det är en kombination av flera faktorer som gör att vi har så milda straff.

    Den troligen viktigaste är att vi har en feministisk lagstiftning Sverige som likställer brutala överfallsvåldtäkter med fall där kvinnor anklagar sina ex för våldtäkt, även om den påstådda våldtäkten hände för två år sedan.

    Det gör att det helt enkelt saknas brett folkligt stöd för att skärpa straffen för våldtäkt i Sverige. Majoriteten av alla män vill INTE skärpa straffen för våldtäkt så länge rättssäkerheten är så låg att vem som helst kan åka fast för det, trots att det saknas vittnen och teknisk bevisning.

    I inget annat land har feminismen gått lika långt och då har man heller inte devalverat våldtäktsbegreppet lika mycket som i Sverige. Där är en våldtäkt en våldtäkt, ett överfall mot en kvinna där det efter våldtäkten inte råder några som helst tvivel om att hon våldtagits. Våldtäkten är inget som hon "kommer på" två år senare för att hämnas på någon kille.

    Ett skräckexempel i Sverige är ju Julian Assange som suttit i husarrest på en ambassad i London sedan 2012, från början anklagad för tre våldtäkter mot två svenska feminister.

    Han nekar, det finns inga bevis mot honom och hela fallet har skämt ut Sverige internationellt eftersom det blivit uppenbart för omvärlden hur korrupt det svenska rättsväsendet är.

  • Anonym (Kombination)

    För att förtydliga: Det skulle helt enkelt inte fungera att börja döma svenska män, anklagade för våldtäkt, till 10-15 års fängelse när det saknas vittnen, teknisk bevisning och det gått lång tid från det påstådda övergreppet till dess kvinnan anmäler.

    Jag tror väldigt många sådana fall skulle hamna i europadomstolen helt enkelt eftersom de inte följer vedertagen praxis för hur en rättssäker process ska se ut.

    Det handlar alltså om en avvägning mellan att straffa våldtäktsmän och vilja ha en feministisk lagstiftning. Mer feminism leder till kortare straff.

  • Kjell2

    Det är svårt att jämföra brott och straff mellan olika länder. Vad ingår i en brottsrubricering, hur är praxis, hur sker bevisvärdering, hur dömer domstolarna?

    I Sverige blir brottsrubriceringen våldtäkt om det är frivillig sex mellan en 14-åring och 16-åring. Däremot blir det sällan en fällande dom i de fallen. Det går alltså teoretiskt att bli dömd för våldtäkt vid ömsesidig frivillig sex

    I vissa länder, till skillnad, från Sverige, blir brottsrubriceringen och/eller praxis en annan om ofrivillig sex sker inom äktenskapet eller utanför.

  • Anonym (anonym)

    I Frankrike har alla sexbrott större straffvärde än i Sverige.

    Hårda straff för sexuella ofredanden


    Tvångskyssar och tafsande på en kvinnas stjärt kan enligt fransk lag ge 5 års fängelse och 75 000 euro, motsvarande nära 700 000 kronor, i böter.


  • Anonym (Jag)

    Till skillnad från flera här tycker jag att det är bra att vi har det rättssystemet vi har i Sverige. Straff för straffets egen skull är det ingen vits med. Det är bara blodtörstigt barbari som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle.

    Det vi har i Sverige med kriminalvård är bättre. Vi har ju också mycket riktigt låg kriminalitet i Sverige jämfört med många andra länder. Det är ett tecken på att systemet vi har fungerar.

  • Anonym (Kombination)
    Anonym (Jag) skrev 2016-02-12 09:09:54 följande:

    Det vi har i Sverige med kriminalvård är bättre. Vi har ju också mycket riktigt låg kriminalitet i Sverige jämfört med många andra länder. Det är ett tecken på att systemet vi har fungerar.


    Nej, det är inte ett tecken på att systemet fungerar eftersom Sverige och det svenska folket som stat och folk inte kan jämföras med något annat land.

    Det går inte att jämföra Sverige med exempelvis USA eftersom länderna skiljer sig åt demografiskt, ekonomiskt, kulturellt, politiskt osv.
  • Anonym (Kombination)
    Anonym (Jag) skrev 2016-02-12 09:09:54 följande:

    Till skillnad från flera här tycker jag att det är bra att vi har det rättssystemet vi har i Sverige. Straff för straffets egen skull är det ingen vits med. Det är bara blodtörstigt barbari som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle.


    Det handlar inte om straff för straffets egen skull, det är en vänstermyt.

    Det handlar om brottsprevention. En våldtäktsman som sitter inlåst i femton år kan inte begå nya våldtäkter under tiden han är inlåst.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Kombination) skrev 2016-02-12 09:23:17 följande:
    Det handlar inte om straff för straffets egen skull, det är en vänstermyt.

    Det handlar om brottsprevention. En våldtäktsman som sitter inlåst i femton år kan inte begå nya våldtäkter under tiden han är inlåst.
    Fast nu är du ute och snurrar lite. Självklart handlar det inte om brottsprevention, det är en ytterst liten del av rättssystemet. Skulle det verkligen vara det som det handlade om skulle ju brott med hög återfallsrisk ha höga straff och vise versa. Mord skulle då kunna ha ett kort straff!

    Tänk efter!
  • Anonym (Kombination)
    Anonym (Jag) skrev 2016-02-12 10:00:26 följande:
    Fast nu är du ute och snurrar lite. Självklart handlar det inte om brottsprevention, det är en ytterst liten del av rättssystemet. Skulle det verkligen vara det som det handlade om skulle ju brott med hög återfallsrisk ha höga straff och vise versa. Mord skulle då kunna ha ett kort straff!

    Tänk efter!
    Nej, det är du som är ute och snurrar.

    Problemet, i synnerhet med det svenska rättssystemet, är att det INTE handlar om brottsprevention. Du har blandat ihop det.

    Sedan är givetvis brottets allvarlighetsgrad även den en viktig faktor. Det är mindre allvarligt om någon återfaller i snatteri än mord. Därför kan straffet för snatteri vara mildare än för mord.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Kombination) skrev 2016-02-12 10:29:52 följande:
    Nej, det är du som är ute och snurrar.

    Problemet, i synnerhet med det svenska rättssystemet, är att det INTE handlar om brottsprevention. Du har blandat ihop det.

    Sedan är givetvis brottets allvarlighetsgrad även den en viktig faktor. Det är mindre allvarligt om någon återfaller i snatteri än mord. Därför kan straffet för snatteri vara mildare än för mord.
    Ett tips - ta "visa endast" på dina egna inlägg och se hur du säger emot dig själv.
Svar på tråden Våldtäck kan ge upp til 15 års fängelse i Frankrike! Varför har vi så fjuttiga straff i Sverige?!