• Äldre 11 Feb 23:38
    4000 visningar
    18 svar
    18
    4000

    Nekad anställning pga av graviditet

    Hejsan.

    Som rubriken lyder så undrar jag om man kan bli nekad anställning pga graviditet? De verkade jätteintresserade fram tills jag berättade att jag var gravid, ville göra rätt för mig direkt och inte missleda dom. Skrev ett mail och frågade hur det gick, då hon sa att hon skulle höra av sig då fick jag detta till svar.

    "Mina kollegor ville fundera lite över hur pass värt det är att ta in dig som assistent med tanke på att du är gravid, och ?försvinner? till sommaren. Jag återkommer när jag vet mer"

    Jag har en timanställning redan men tkr inte att jag får tillräckligt med timmar där så ville ha en anställning till fram tills jag blir mammaledig, kändes supertråkigt att bli nekad pga det, men det är kanske vanligt, var lite rädd för det och funderade på om jag verkligen skulle säga något på intervjun. 

  • Svar på tråden Nekad anställning pga av graviditet
  • Caramb­olan
    Äldre 11 Feb 23:41
    #1

    Om det gäller en tidsbegränsad anställning och du skulle vara borta stora delar av den så får de neka dig. Gäller det en fast anställning så är det mot diskrimineringslagen att neka pga graviditet, men det är tyvärr svårt att bevisa när du inte har fått nåt erbjudande eller avtal.

  • Äldre 11 Feb 23:42
    #2

    Är du med i facket? Jag tror det där kan räknas som diskriminering som de kan åka dit på rejält om du vill driva det vidare.

  • Äldre 11 Feb 23:50
    #3
    Carambolan skrev 2016-02-11 23:41:06 följande:

    Om det gäller en tidsbegränsad anställning och du skulle vara borta stora delar av den så får de neka dig. Gäller det en fast anställning så är det mot diskrimineringslagen att neka pga graviditet, men det är tyvärr svårt att bevisa när du inte har fått nåt erbjudande eller avtal.


    Det gällde timanställning, jag tänker bara att de var så öppna med att skriva att de var tveksamma pga att jag är gravid, känns ju lite som diskriminering och jag har försökt söka på det, har iallafall kommit fram till att jag inte har någon skyldighet att egentligen berätta om graviditeten.
  • Äldre 11 Feb 23:53
    #4
    Annelie 76 skrev 2016-02-11 23:42:25 följande:

    Är du med i facket? Jag tror det där kan räknas som diskriminering som de kan åka dit på rejält om du vill driva det vidare.


    Har precis gått ur! :/ Vet inte om jag ens orkar driva det vidare, ville bara höra hur det ligger till då de var så öppna med att berätta att de var tveksamma att anställa mig pga av att jag är gravid. Känns bara hemskt att bli nekad pga av det, menmen, man får väl ta det, kan ju förstå dom till viss del också. Men de sa innan jag berättade att de hade personalbrist osv, och har de tid att tänka på saken och vänta med att anställa, har jag ännu mindre tid att va anställd också. Tror inte de kommer höra av sig igen, tyvärr. 
  • Caramb­olan
    Äldre 12 Feb 00:02
    #5

    Tråkigt med facket, hade du varit medlem hade de kunnat driva frågan åt dig. Arbetsrättsliga processer brukar vara riskabla att gå in i själv - det blir himla dyrt om man förlorar och måste ta företagets rättskostnader. Var med i facket :)

    Det jag tycker att du absolut ska göra i det här fallet är ändå att dra iväg ett mail till Diskrimineringsombudsmannen för att få lite råd. Du har ju deras motiv svart på vitt i det där mailet...

  • Anonym (Pa?)
    Äldre 12 Feb 05:54
    #6

    Är det som personlig assistent du sökte?

    Isåfall så kan det ju vara för brukarens skull som dom nekade. Det är jobbigt att släppa in nya människor i sitt intimaste och sedan behöva byta ut dom och lära upp nya hela tiden.

  • Äldre 12 Feb 14:43
    #7
    Anonym (Pa?) skrev 2016-02-12 05:54:24 följande:

    Är det som personlig assistent du sökte?

    Isåfall så kan det ju vara för brukarens skull som dom nekade. Det är jobbigt att släppa in nya människor i sitt intimaste och sedan behöva byta ut dom och lära upp nya hela tiden.


    Jaa fast det hade jag accepterat om de hade skrivit det, men de sa att de tvekade pga att jag är gravid och inget annat. Det är just det jag undrar över, om de får göra så!
  • Anonym (H)
    Äldre 12 Feb 14:54
    #8

    "Mina kollegor ville fundera lite över hur pass värt det är att ta in dig som assistent med tanke på att du är gravid, och ?försvinner? till sommaren. Jag återkommer när jag vet mer"

    Det är ett uppenbart fall av diskriminering om det visar sig att du inte får jobbet med den motiveringen eftersom de missgynnar dig endast på grund av att du är gravid. Du har i sådana fall möjlighet att få skadestånd men som någon tidigare sa är det jobbigt att driva en sådan sak utan facket. 

  • Anonym (H)
    Äldre 12 Feb 14:56
    #9
    Anonym (H) skrev 2016-02-12 14:54:54 följande:

    "Mina kollegor ville fundera lite över hur pass värt det är att ta in dig som assistent med tanke på att du är gravid, och ?försvinner? till sommaren. Jag återkommer när jag vet mer"

    Det är ett uppenbart fall av diskriminering om det visar sig att du inte får jobbet med den motiveringen eftersom de missgynnar dig endast på grund av att du är gravid. Du har i sådana fall möjlighet att få skadestånd men som någon tidigare sa är det jobbigt att driva en sådan sak utan facket. 


    Om du skulle vilja driva det, spara mailen du fått och försök hålla kontakt med dem angående det här skriftligt för att få ett bättre bevisläge.
  • Äldre 12 Feb 15:49
    #10
    Anonym (H) skrev 2016-02-12 14:56:35 följande:
    Om du skulle vilja driva det, spara mailen du fått och försök hålla kontakt med dem angående det här skriftligt för att få ett bättre bevisläge.
    Jag gick ur facket för mindre än en månad sen och de säger att man har 3 månaders uppsägningstid, så tekniskt sätt är jag med fortfarande, sen är frågan hur villiga de är att hjälpa mig. Jag kommer spara mailet, helt klart.
  • Äldre 13 Feb 08:24
    #11

    Jag förstår dem...

  • Anonym (Vania­)
    Äldre 13 Feb 10:12
    #12

    Om du inte är med i facket, skriv en anmälan till DO.

    De kommer att begära en förklaring från arbetsgivaren. Om de anser att du blivit diskriminerad så kommer de kräva att arbetsgivaren gör rätt för sig. Skadestånd eller så.

  • Äldre 13 Feb 10:14
    #13

    Då det rör sig om en timanställning där behovet är utökat pga personalbrist efter vad jag kunnat utröna, så är det ingen diskriminering. Hade det varit en tsv-anställning hade det varit en annan sak då behovet hade varit i längre perspektiv och du trots att den som söker besitter kunskap och kompetens för denna tjänsten blir bortvald pga graviditet - det är diskriminering.

    Jag sökte själv jobb, en tillsvidareanställning och var på intervju i vecka 18 och fick jobbet i vecka 19. Är nu snart i vecka 23 och kommer (om kroppen tillåter) jobba fram till 1 månad före bf.

    Min arbetsgivare var väl medveten om att jag väntade barn och valde ändå mig bland flera sökanden med orden "hon är värd att vänta på".

    Och gå med i facket igen, den lilla summan du lägger på ditt medlemsskap är så värt det ifall något händer.

  • Anonym (chef)
    Äldre 13 Feb 12:42
    #14

    Klockren diskriminering. Finns flera exempel på praxis utifrån fall i AD.

  • mliten
    Äldre 13 Feb 12:49
    #15

    Absolut klockrent lagbrott. Kontakta facket.

    Så otroligt korkat att bryta mot lagen och dokumentera det.


    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Anonym (Teami­s)
    Äldre 13 Feb 12:51
    #16

    Hade inte heller anställt en gravid men hade definitivt inte sagt att det var anledningen.

  • Äldre 14 Feb 12:42
    #17

    Har kontaktat facket, då jag är medlem 2 månader till pga uppsägningstiden. Får se om de svarar på mitt mail. Tack för alla svar.

  • M1rell­a
    Äldre 14 Feb 13:22
    #18

    Det är ju diskriminering att neka någon fast anställning pga graviditet. Men vette tusan om det är diskriminering när det handlar om timanställning. Timanställning är när varje dag/timme är en egen anställning så tror faktiskt inte det går under diskrimineringslagen. Det är heller ingen regelrätt anställning.

Svar på tråden Nekad anställning pga av graviditet