• Anonym (oroli­g)
    Äldre 12 Feb 02:38
    2358 visningar
    5 svar
    5
    2358

    högt protein/äggvita i urin - ej högt blodtryck

    Hej. Jag är i v.38 gravid och har redan sen början av min graviditet haft mellan 2-4+ i protein på urinstickan, samt lite blod till och från. Proteinet var som högst i början av grav, fram till v.25 då den låg på 4+ sedan har den legat mellan 2-3+. Jag hade aldrig UVI och har genom hela graviditeten haft normalt blodtryck. Jag har fått gjort grundligare urinundersökningar på vårdcentralen samt extra ultraljud i vecka 32 för att se att bebis inte har påverkats av detta, får lämna in urinprov ungefär var 3-4 vecka på BM då njuravdelningen inte vill undersöka mig medans jag är gravid.
      Jag hoppas det finns någon där ute med liknande erfarenheter av protein/njurproblem där ute? Jag hoppas så klart att proteinen i mitt urin är pga att kroppen är påfrestad för jag är gravid. Men BM fortsätter att säga att det inte är normalt att ha så höga nivåer under graviditet, så jag blir såklart orolig över vad den bakomliggande orsaken kan vara. Jag har sett liknande trådar om protein/äggvita i urinen men oftast är det bara runt 1+ på stickan samt att det trådarna inte är så informationsgivande.
      Hoppas att det finns någon som haft liknande problem med protein under graviditeten som kanske kan lysa lite ljus över situationen!
     

  • Svar på tråden högt protein/äggvita i urin - ej högt blodtryck
  • Äldre 12 Feb 06:53
    #1

    Någon orsak bakom ligger säkert, o bör absolut kollas upp på inremedicinska sidan. Njurarna släpper genom för mycket protein, men varför?! Håll ut nu tills du fött o sedan tar ni tag i saken. Hälsn en bm

  • Anonym (Flerb­arnsma­mman)
    Äldre 12 Feb 22:12
    #2

    Förstår att det är jobbigt att din bm påtalar hela tiden att det inte är normalt. Men hon har ju rätt.
    Jag hade +3 och blev då skickad till förlossn.avd direkt och väl där hade jag +4 och blev då igångsatt. Men ja, ihop med Högt blodtryck också då förstås.

    Hoppas det försvinner efter födseln för dig! <3

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 01:08
    #3
    mamaleona skrev 2016-02-12 06:53:29 följande:

    Någon orsak bakom ligger säkert, o bör absolut kollas upp på inremedicinska sidan. Njurarna släpper genom för mycket protein, men varför?! Håll ut nu tills du fött o sedan tar ni tag i saken. Hälsn en bm


    Absolut, tänkte köpa hem egna urinstickor och hålla koll själv sen hemma. Men jag har en jättebra BM så hon håller bra koll sålänge.
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 01:12
    #4
    Anonym (Flerbarnsmamman) skrev 2016-02-12 22:12:12 följande:

    Förstår att det är jobbigt att din bm påtalar hela tiden att det inte är normalt. Men hon har ju rätt.
    Jag hade +3 och blev då skickad till förlossn.avd direkt och väl där hade jag +4 och blev då igångsatt. Men ja, ihop med Högt blodtryck också då förstås.

    Hoppas det försvinner efter födseln för dig! <3


    Är såklart orolig över det också, men nu i slutet har jag fått extrakoller på blodtrycket eftersom jag samlat så mycket vatten på kort stund.
    Får jag fråga om du hade högt protein tidigare under grav eller om det kom i direkt i samband med din igångsättning? Eller hade du protein i urinen under graviditeten och sen kom det höga blodtrycket?

    Jag med! :)
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 19 Feb 02:55
    #5

    puff

Svar på tråden högt protein/äggvita i urin - ej högt blodtryck