• Myran76

    Dagisplats efter utlandsvistelse?

    Jag har varit utomlands ett tag, men ska vara i Sverige ca 4 månader i sommar/höst. Jag har en 2-åring som jag behöver dagis eller någon annan typ av omsorg för. Är det någon som vet om det går, vad det finns för alternativ och hur jag ska gå tillväga? 

    Jag kommer bo i Stockholmstrakten. Visst är det kö för att få dagisplats? Kan man ställa sig i kö nu för att få en plats 1 juni tex?

    Undrar också om det bara är vissa dagis/förskolor som har sommaröppet? 

    Sonen har gått på dagis här, gör man en vanlig inskolning om han skulle börja på förskola i Sverige? Hur är det tex om man byter mellan olika förskolor i Sverige? Hur lång brukar inskolningen vara?

    Och är det ett problem att vi kanske kommer att åka iväg igen efter 4 månader? Jag vet att det inte är perfekt för sonen att flytta så men av olika skäl kanske det blir så, men det jag undrar om här är om förskolorna inte tar emot barn som bara stannar tillfälligt. 

    Vi är skrivna i Sverige. 

  • Svar på tråden Dagisplats efter utlandsvistelse?
  • Carambolan

    Är ni skrivna i Sverige så är det bara att ni ställer er i kö där ni är skrivna. Är ni inte skrivna i Stockholm så får du höra av dig till kommunen och förklara läget.

    Ni är tyvärr lite sent ute inför 1 juni. Kommuner brukar ha platsgaranti på 4 månaders kötid, och just 1 juni är det ju väldigt få som slutar förskolan. Många platser blir lediga antingen när semestern börjar runt midsommar eller i augusti. Men det är bara att försöka! Hoppas ni har tur!

    Man kan vara inskriven på vilken förskola som helst över sommaren, men ibland sker en sammanslagning av flera förskolor i ett område så att man får vara på ett annat ställe under den period då de flesta av barnen är lediga.

  • viseversa

    Tyvärr tar det lång tid att få plats. Man kan få stå betydligt längre än 3 mån. Du kanske får kolla upp privat dagmamma eller barnflicka.

  • Myran76
    Carambolan skrev 2016-02-12 06:52:36 följande:

    Är ni skrivna i Sverige så är det bara att ni ställer er i kö där ni är skrivna. Är ni inte skrivna i Stockholm så får du höra av dig till kommunen och förklara läget.

    Ni är tyvärr lite sent ute inför 1 juni. Kommuner brukar ha platsgaranti på 4 månaders kötid, och just 1 juni är det ju väldigt få som slutar förskolan. Många platser blir lediga antingen när semestern börjar runt midsommar eller i augusti. Men det är bara att försöka! Hoppas ni har tur!

    Man kan vara inskriven på vilken förskola som helst över sommaren, men ibland sker en sammanslagning av flera förskolor i ett område så att man får vara på ett annat ställe under den period då de flesta av barnen är lediga.


    Tack för råd! Midsommar kan nog också fungera så vi får hoppas på det. Men inser att vi måste ställa oss i kö med en gång då! 

    Och ja, vi är skrivna i Stockholm på adressen vi ska bo så då ställer vi oss i kö där. 

    Anledningen till att jag frågade om sommaröppna förskolor är att jag tänker att det vore bäst om sonen slipper flytta mellan två olika om han ska vara där så kort tid. Det blir uppryckande nog (även om han anpassar sig lätt till nya lägen). Så det bästa för oss vore om vi kunde få plats direkt på förskolan som har sommaröppet. Får höra med kommunen vilka det är. 
Svar på tråden Dagisplats efter utlandsvistelse?