• Bettanboop2015

    Skall det vara såhär? (Långt inlägg lång läsning)

    Skall det vara såhär?!

    Har en tjej på 3 månader (13veckor) som innan sin 3 e utvecklingsfas (ca 2 veckor sedan) hade 2 underbara veckor där hon sov 8-11 tim per natt! visst man var uppe 2-3 ggr och vände på henne eller gav henne nappen men hon sov! Det var inte längre hungern som styrde utan det var sömnen!

    Efter detta är nätterna extremt jobbiga! Hon somnar ganska fort, sover allt från 30 min -2 tim stilla och tyst, sedan börjar det: hon ligger och sparkar, slänger sitt huvud (ganska häftigt!) från sida till sida, låter och knorrar, sedan är hon tyst ett par sekunder /minuter och så börjar det om! I denna process åker ju nappen ut och hon gnäller efter den vartefter jag går upp och ger henne den för hon blir direkt lugn!

    Hon verkar aldrig komma till ett lugn eller djup sömn längre!?

    Vi försöker att lägga henne på sidan men hon rör sig så mycket att hon ändå hamnar på rygg, magen vill hon inte ligga på längre, det älskade hon innan?!

    På dagarna måste jag tillägga att hon är underbar, lugn. Hon sover som en stilla ängel i vagn och bil. På dagarna tar hon bara power naps på 20-40min (vilket gör att jag inte heller här hinner återhämta mig) På morgonen efter första flaskan ligger vi i vår stora säng (när pappa gått till jobbet främst för min skull för jag är helt slut! ) och samma sak där hon ligger stilla och tyst med napp! Oftast åker nappen ut men det stör henne inte.

    Vi har testat med att väcka henne (vartefter hon blir ledsen för jag tror inte att hon vill vakna) och ge henne mat i tron om att hon gör detta för att hon är hungrig, men så är inte fallet.

    jag vill bara att hon skall sova lugnt och stilla och komma till ro ett par timmar åt gången på nätterna, det är absolut inte för att jag inte vill gå upp och mata henne!

    Jag längtar tills dagen kommer då hon har färdigheten att ta nappen själv på nätterna (det är måånga månader kvar men ändå!) Här även en snuttefilt till henne men det är också lite för tidigt för hon tar ju inte den själv men den är där!

    Vi funderar på att ta bort nappen och låta henne vara utan den och se om det blir bättre?

    Det blir jobbigt i början men förhoppningsvis blir det bättre i längden?

    Är helt slut och utmattad och funderar starkt på att inte skaffa fler barn...

  • Svar på tråden Skall det vara såhär? (Långt inlägg lång läsning)
  • caveat emptor

    Ta bort nappen. Precis som du skriver lär det bli jobbigt i början men det är ändå värt ett försök.

    Min syster och jag fick barn med en veckas mellanrum för snart ett år sedan. Hennes barn har napp, mitt har det inte. Precis som du beskriver har hennes dotter vaknat flertalet gånger per natt och velat ha nappen. Min son vaknar bara för mat en gång per natt.

    BVC gav min syster rådet att låta dottern somna utan napp, tydligen vaknar barn till rätt ofta på nätterna och om de somnade med napp men vaknar utan stör det deras sömn. De barn som inte "saknar" något har lättare för att bara somna om på egen hand.

  • sextiotalist
    caveat emptor skrev 2016-02-12 04:56:32 följande:

    Ta bort nappen. Precis som du skriver lär det bli jobbigt i början men det är ändå värt ett försök.

    Min syster och jag fick barn med en veckas mellanrum för snart ett år sedan. Hennes barn har napp, mitt har det inte. Precis som du beskriver har hennes dotter vaknat flertalet gånger per natt och velat ha nappen. Min son vaknar bara för mat en gång per natt.

    BVC gav min syster rådet att låta dottern somna utan napp, tydligen vaknar barn till rätt ofta på nätterna och om de somnade med napp men vaknar utan stör det deras sömn. De barn som inte "saknar" något har lättare för att bara somna om på egen hand.


    Och en del barn behöver nappen för att komma i djupsömn. Vårt barn sov jättebra på nätterna och hade napp.
    Är det ett barn med sugbehov så hittar de tummen istället (det har hänt två kompisar till mig som tog bort nappen för tidigt) och då kan tummen hänga med långt upp i skolåldern.
  • caveat emptor
    sextiotalist skrev 2016-02-12 07:45:34 följande:

    Och en del barn behöver nappen för att komma i djupsömn. Vårt barn sov jättebra på nätterna och hade napp.

    Är det ett barn med sugbehov så hittar de tummen istället (det har hänt två kompisar till mig som tog bort nappen för tidigt) och då kan tummen hänga med långt upp i skolåldern.


    Javisst kan det vara så men nu upplever ju TS att hennes barn har problem med sömnen. Så varför kan man inte prova att ta bort nappen i någon vecka och se vad som händer? Blir sömnen ännu sämre av det är det ju bara att ge tillbaka nappen.
  • Bettanboop2015

    Ja jag tror faktiskt att jag måste testa ta bort den... just nu känns det som att den stjälper mer än vad den hjälper. Den hjälper henne att lugna ner sig, i ett par min sedan åker den ut! Blir galen på den snart!

  • Maac

    Jag la ut nappar i sängen och innan jag la mig satte jag en napp i varje hand så åkte de lättare in i munnen. Men minns inte vid vilken ålder det började funka.

  • lövet2

    Spädbarn i den åldern sover väldigt ytligt, och det ska de göra. Det är därför det är farligt för dem att sova på mage, eftersom magläge ofta ger en djupare sömn. De flesta lever om och rör sig i sömnen, men det är inte ett problem för barnet utan bara för föräldrarna. Nappen är en sömnstörare tyvärr, och det brukar bara bli värre innan barnet är tillräckligt stort för att självt hitta nappen på nätterna.

  • Humlan87

    Ha henne i din egen säng. Det gör underverk att slippa gå upp! Du hinner peta in nappen innan hon blir ledsen och du kan slumra varje gång hon är lugn och stilla. Du får mer vila och slipper väcka hjärnan med att kliva upp. Hon kommer sova som en kratta under lång tid framöver om hon liknar mitt barn det minsta, en del barn har knepiga sömnmönster och då måste man hitta de metoder som ger mest vila. Det är viktigare att du sover än att hon gör det, försök se till att få sova några timmar extra på helgerna annars blir du tokig!

  • Iowhannah

    Det kan ju också vara en period. Min son hade en period då han knappt kunde sova alls om han låg själv. Vagnen funkade, men annars var det bara mellan oss som han kunde sova. Han gnällde också mycket efter nappen, det var nästan så att vi ville tejpa fast den i hans mun. Har för mig att det var när han var typ 2,5-3 månader. Nu är han 4 månader och sover som en stock hela nätterna, trots att nappen åker ut så fort han somnar ordentligt.

    Du kan ju testa att ta bort nappen, men det kan också gå över av sig självt. Eller så sugs det på tummen istället och det blir mycket svårare att vänja av.

  • Jence

    (Lövet 2)

    Vad menar du med att spädbarn bara skall

    sova ytligt?

    Tror du inte spädbarn kommer i djup sömn av att sova på rygg?

  • Elliva

    Jag skulle säga at det här är mer normalt än att sova 11 timmar i sträck i den ålder. Jag säger som någon annan, ha henne i er säng, alt i en spjälsäng alldeles intill er säng så det är lättare att ge nappen, eller bara lägga en lugnande hand på henne. Du kan ju också prova att ta ut nappen srax efter att hon somnat. Har man nu sett till att ens barn vant sig med napp, varför ta bort den efter tre månader?

Svar på tråden Skall det vara såhär? (Långt inlägg lång läsning)