• Anonym (Undrar)

    Får man välja sin FP själv?

    Jag kommer ta ut 5 dagar i veckan, pappan två så vi får lite extra familjetid tillsammans.

    Går det och bestämma sånt själv?

    Pappan tänkte jobba tisdag, onsdag och torsdag.

    Fp på fredag och måndag i en månad, sen jobba heltid i 1-2 månader och sen ta fp igen.

  • Svar på tråden Får man välja sin FP själv?
  • nnnnnnnn
    Anonym (Undrar) skrev 2016-02-12 10:23:57 följande:

    Jag kommer ta ut 5 dagar i veckan, pappan två så vi får lite extra familjetid tillsammans.

    Går det och bestämma sånt själv?

    Pappan tänkte jobba tisdag, onsdag och torsdag.

    Fp på fredag och måndag i en månad, sen jobba heltid i 1-2 månader och sen ta fp igen.


    Ja!


    VI har en väldigt flexibel föräldraförsäkring.

    Det finns vissa grejor att hålla koll på tex:

    1) Om barnet är under 1 år måste man inte ta ut FP. Så man kan spara dagarna till senare, få en längre ledighet alltså, om man har råd.

    2) Man bör dela SGI-dagarna exakt lika för att få maximal bonus. Kan man inte dela exakt lika, så bör man ändå dela så lika som möjligt.

    3) Bara för att man delar SGI-dagarna exakt lika så betyder det inte att man måste vara hemma exakt lika länge...
    Pappan kan tex ta ut FP må, fre, lör, sön i ditt exempel, och du tar ut 0-3 dagar men är hemma heltid (funkar bara om barnet är under 1 år). Då får pappan ut fler dagar, men är hemma mindre. Så när ni pratar om FL, så diskutera detta som 2 separata saker - hur mycket vill vi vara hemma + hur ska vi ta ut dagarna?

    4) Lågnivådagarna är inte bonusgrundande, så dessa kan man ge bort till varandra hur som helst...

    5) Har man en snäll arbetsgivare så är det inga problem med att vara ledig och sen jobba och sen ledig igen osv. Men det finns regler på att man får dela upp sin FL i 3 delar per barn. Så är AG grinig, måste man ha tänkt ut exakt hur man vill ha det under hela sin planerade FL - inte bara 1 år i taget eller så...

    Lycka till!

  • Anonym (nja)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-02-12 10:23:57 följande:

    Jag kommer ta ut 5 dagar i veckan, pappan två så vi får lite extra familjetid tillsammans.

    Går det och bestämma sånt själv?

    Pappan tänkte jobba tisdag, onsdag och torsdag.

    Fp på fredag och måndag i en månad, sen jobba heltid i 1-2 månader och sen ta fp igen.


    Om ni tar SGI dagar så måste pappan ta fre-lör eller sön-mån. För du får inte ha lör-sön utan mån måste ha en vardag i anslutning.

    Jag hopas du fattar vad jag menar haha! Känns som om det blev flummigt :)
  • nnnnnnnn
    Anonym (nja) skrev 2016-02-12 10:33:05 följande:
    Om ni tar SGI dagar så måste pappan ta fre-lör eller sön-mån. För du får inte ha lör-sön utan mån måste ha en vardag i anslutning.

    Jag hopas du fattar vad jag menar haha! Känns som om det blev flummigt :)
    Just det!
    Dagarna ska hänga ihop över helgen.
    Så den ene får ta fre+lör och den andre får ta sö+må.
    Man kan inte ta bara helgen, om man inte tar ut sina lågnivådagar. Man bör ju inte ta ut lågnivådagarna om det är pengar man behöver. Dessa dagarna är inte värda så mycket, så dessa tar man bara ut om man måste ta ut FP 5 dagar/vecka dvs när barnet fyllt 1 år.
    Det är också smidigt att ha lågnivådagar kvar när barnet ska skolas in på förskolan, eftersom man får lov att ta ut lågnivådagarna även om barnet är på förskolan. Det är egentligen inte OK att ta SGI-dagar när barnet är på förskolan under inskolningen...
  • Anonym (nja)
    nnnnnnnn skrev 2016-02-12 10:38:33 följande:

    Just det!

    Dagarna ska hänga ihop över helgen.

    Så den ene får ta fre+lör och den andre får ta sö+må.

    Man kan inte ta bara helgen, om man inte tar ut sina lågnivådagar. Man bör ju inte ta ut lågnivådagarna om det är pengar man behöver. Dessa dagarna är inte värda så mycket, så dessa tar man bara ut om man måste ta ut FP 5 dagar/vecka dvs när barnet fyllt 1 år.

    Det är också smidigt att ha lågnivådagar kvar när barnet ska skolas in på förskolan, eftersom man får lov att ta ut lågnivådagarna även om barnet är på förskolan. Det är egentligen inte OK att ta SGI-dagar när barnet är på förskolan under inskolningen...


    Och man måste ha tagit ut 180 SGI dagar innan man får börja ta ut lägstanivådagarna.
  • Anonym (Undrar)

    Får han behålla sin sgi om han tar fredag - måndag då?

    Jävla dumt egentligen, varför inte bara kunna ta fredagar och lördagar?

    Vad händer egentligen? Får han lägstanivå då?

    Gäller det bara på fp? Inte på sjukpenning osv?

  • nnnnnnnn
    Anonym (Undrar) skrev 2016-02-12 11:59:38 följande:

    Får han behålla sin sgi om han tar fredag - måndag då?

    Jävla dumt egentligen, varför inte bara kunna ta fredagar och lördagar?

    Vad händer egentligen? Får han lägstanivå då?

    Gäller det bara på fp? Inte på sjukpenning osv?


    Han får ta fredag + lördag
    eller söndag + måndag

    Men inte bara lördag+ söndag.

    Och om du vill ta ut 5 dagar/vecka, så kan inte han ta fredag + måndag eftersom det innebär att du måste ta ut lördag + söndag utan att ta ut varken fredag eller måndag.


  • nnnnnnnn

    Och HUR gammalt är barnet?

    För om barnet är under 1 år så får man göra precis hur man vill...

    Läs gärna mitt inlägg om hur man kan ta ut dagarna.

  • nnnnnnnn

    1) Om barnet är under 1 år måste man inte ta ut FP. Så man kan spara dagarna till senare, få en längre ledighet alltså, om man har råd.

    2) Man bör dela SGI-dagarna exakt lika för att få maximal bonus. Kan man inte dela exakt lika, så bör man ändå dela så lika som möjligt.

    3) Bara för att man delar SGI-dagarna exakt lika så betyder det inte att man måste vara hemma exakt lika länge...
    Pappan kan tex ta ut FP må, fre, lör, sön i ditt exempel, och du tar ut 0-3 dagar men är hemma heltid (funkar bara om barnet är under 1 år). Då får pappan ut fler dagar, men är hemma mindre. Så när ni pratar om FL, så diskutera detta som 2 separata saker - hur mycket vill vi vara hemma + hur ska vi ta ut dagarna?

  • Anonym (Undrar)

    Jag fattar fortfarande inte!

    Man kan väl vara hemma samtidigt???

    Å varför får han inte bara ta lördag och söndag?

    Jag har ingen SGI och kommer ta ut så mycket jag kan för att få det att gå runt.

    Pappan vill jobba tre dagar i veckan och sen vara hemma med oss från dag ett!

    Barnet kommer alltså vara under 1 år.

  • Anonym (Ja)

    Ni kan vara hemma heltid båda om ni vill, men inte få pengar för samma dagar.

    Var hemma utan att ta ut ersättning för dig då som har så låg ersättningsnivå. Ta ut dagarna på honom istället om han har en vettig SGI. Det finns även ett visst antal dubbeldagar som ni kan vara hemma samtidigt med ersättning men då går det alltså åt dubbelt så många dagar så de tar fortare slut.


    Anonym (Undrar) skrev 2016-02-12 13:27:46 följande:

    Jag fattar fortfarande inte!

    Man kan väl vara hemma samtidigt???

    Å varför får han inte bara ta lördag och söndag?

    Jag har ingen SGI och kommer ta ut så mycket jag kan för att få det att gå runt.

    Pappan vill jobba tre dagar i veckan och sen vara hemma med oss från dag ett!

    Barnet kommer alltså vara under 1 år.


  • Anonym (nja)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-02-12 13:27:46 följande:

    Jag fattar fortfarande inte!

    Man kan väl vara hemma samtidigt???

    Å varför får han inte bara ta lördag och söndag?

    Jag har ingen SGI och kommer ta ut så mycket jag kan för att få det att gå runt.

    Pappan vill jobba tre dagar i veckan och sen vara hemma med oss från dag ett!

    Barnet kommer alltså vara under 1 år.


    Du skrev ju att han skulle va ledig måndag och fredag så då är det väl inga problem för honom att ta ut FP fredag och lördag? Och så tar du söndag till torsdag.

    Hur länge har ni tänkt vara hemma med barnet? Är det du som kommer va hemma mest? Kommer han skriva över dagar på dig eller tar han över helt när dina dagar är slut?
  • Anonym (..)

    Om ni nu redan har bestämt att han bara ska jobba tis-tors och du inte har någon sgi, så är det ju absolut mest ekonomiskt gynnsamt att pappan som har en sgi tar fre-mån och du endast tis-tors eller ännu mindre om ni kan så ni inte tar slut på alla dagarna.

  • nnnnnnnn
    Anonym (Undrar) skrev 2016-02-12 13:27:46 följande:

    Jag fattar fortfarande inte!

    Man kan väl vara hemma samtidigt???

    Å varför får han inte bara ta lördag och söndag?

    Jag har ingen SGI och kommer ta ut så mycket jag kan för att få det att gå runt.

    Pappan vill jobba tre dagar i veckan och sen vara hemma med oss från dag ett!

    Barnet kommer alltså vara under 1 år.


    Om du inte har en SGI och pappan har SGI så kommer ni att tjäna på att HAN tar ut så mycket som möjligt av SGI-dagarna.
    Så är han hemma fre+ mån, bör han ta ut fre + lör+ sön + mån = 4 SGI-dagar.
    Se till att hans lön är anmäld till FörsäkringsKassan och kollaupp hur mycket hans dagar är värda!

    Exempel:
    om pappans lön är 25 000 kr /mån, så är hans dagar värda: 638 kr/dag.
    Det betyder att ifall han tar ut 1 dag, så får han lika mycket pengar som om du tar ut 3 dagar.
    Så tar han ut 2 extra dagar och ger dej dessa pengar, så har du mer pengar än om du tagit ut 6 dagar!!!

    Så tar han ut 4 dagar/vecka istället för 2 dagar/vecka (som du skrev att han skulle göra), så tjänar ni på detta.
    När hans SGI-dagar börjar ta slut, så kan du skriva över alla dina (förutom 90 st), så att han kan vara hemma längre med er och ni kan få bättre ekonomi!

    Eftersom du inte har någon SGI så behöver du inte ta ut några dagar alls, oavsett hur gammalt barnet är.
    Pappan behöver ta ut FP för de dagar han inte jobbar, men ni TJÄNAR på att han tar ut hela helgen med.

    Fyll i själva och planera här:

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/foraldrakollen


  • pigglet

    Man får 480 dagar för barnet.  90 dagar är ln-dagar. 60 SGI-är reserverade för varje förälder.

    Ju fler dagar/vecka man använder, ju snabbare tar dagarna slut. Man får tänka ut när man vill att barnet ska börja på förskola. Inskolning tar ofta 2 veckor också, dagar till det. Inskolning skola/fritids. Vill man gå ner i arbetstid då, så barnet inte behöver gå så mycket tid, men samtidigt skydda sin SGI? I så fall behöver man ha kvar dagar till det. Förskola och fritids har stängt 4 dagar/år för planering, man kanske behöver dagar till det. Vill man kunna ta extra ledigt jul/sommar/sport/påsk-lov?

    Under barnets första år kan båda föräldrarna vara hemma utan att sänka sin SGI. Efter det behöver man komma upp i någon sysselsättning 5 dagar/vecka. Så det är första året man kan spara dagar. Därför tar de flesta så få dagar man kan första året.

    I ert fall är det förmodligen smartast att pappan ta 4 SGI-dagar/vecka (fre-mån). Klarar ni er på hans lön + fp + barnbidrag så tar ni inget mer. Annars fyller ni upp med dina dagar, men de ger inte så mycket pengar. 

  • Anonym (nja)
    pigglet skrev 2016-02-12 15:12:31 följande:

    Man får 480 dagar för barnet.  90 dagar är ln-dagar. 60 SGI-är reserverade för varje förälder.

    Ju fler dagar/vecka man använder, ju snabbare tar dagarna slut. Man får tänka ut när man vill att barnet ska börja på förskola. Inskolning tar ofta 2 veckor också, dagar till det. Inskolning skola/fritids. Vill man gå ner i arbetstid då, så barnet inte behöver gå så mycket tid, men samtidigt skydda sin SGI? I så fall behöver man ha kvar dagar till det. Förskola och fritids har stängt 4 dagar/år för planering, man kanske behöver dagar till det. Vill man kunna ta extra ledigt jul/sommar/sport/påsk-lov?

    Under barnets första år kan båda föräldrarna vara hemma utan att sänka sin SGI. Efter det behöver man komma upp i någon sysselsättning 5 dagar/vecka. Så det är första året man kan spara dagar. Därför tar de flesta så få dagar man kan första året.

    I ert fall är det förmodligen smartast att pappan ta 4 SGI-dagar/vecka (fre-mån). Klarar ni er på hans lön + fp + barnbidrag så tar ni inget mer. Annars fyller ni upp med dina dagar, men de ger inte så mycket pengar. 


    90 sgi dagar är reserverade till varje förälder om man har gemensam vårdnad. Höjdes från 60 till 90 alldels nyss.
  • Seven Costanza

    Tycker också att pappan ska ta ut fyra dagar per vecka om han har sgi och inte du, det ger mest pengar. Då behöver du kanske inte ta ut några dagar alls förutom dina 90 och detta kan du ju vänta med tills du har en sgi så att dina dagar bli värda mer. Men detta förutsätter att ni har gemensam ekonomi så att du inte behöver ta ut egna dagar för att gå runt. Som jag tolkar inlägg 9 har ni inte det nu men det borde ni ha i ert läge.

  • Anonym (Undrar)

    Man kan alltså inte ta ut med fredag och måndag och inget på helgen...

    Men kan man ta ut tors och fredag och få sin sgi så att säga?

    Alltså jobb måndag, tisdag och onsdag.

    FL torsdag och fredag

    Vanlig helg lördag och söndag?

  • Seven Costanza
    Anonym (Undrar) skrev 2016-02-17 15:42:38 följande:

    Man kan alltså inte ta ut med fredag och måndag och inget på helgen...

    Men kan man ta ut tors och fredag och få sin sgi så att säga?

    Alltså jobb måndag, tisdag och onsdag.

    FL torsdag och fredag

    Vanlig helg lördag och söndag?


    Jooo, nu läser du slarvigt. "4 SGI- dagar/vecka (fre-mån)" som det står i t ex inlägg 14 betyder ju fredag TILL måndag dvs fre, lör, sön, mån. Man kan visst ta ut fredag och måndag om man är hemma med barnet då - vad man INTE kan göra är att ta sgi-dagar lördag-söndag om man inte ÄVEN tar fredag och eller måndag. Ni kan alltså ta sgi-dagar fredag, fredag-lördag, fredag-lördag-söndag, fredag-lördag-söndag-måndag, söndag-måndag eller måndag.

    Mest pengar skulle ni ju alltså få om din man jobbar mån-torsdag och får fyra dagars lön och sedan kan ta ut tre sgi-dagar fredag-söndag. Då kan du ta dina dagar mån-tors eller låta bli om ni inte behöver pengarna för dina dagar är ju inte värda så mycket. Eller så jobbar han mån-ons och tar sgi-dagar tors-sön, eller jobbar tis-tors och tar sgi-dagar fre-mån.
Svar på tråden Får man välja sin FP själv?