• Anonym (Lms)
    Äldre 12 Feb 13:41
    1768 visningar
    6 svar
    6
    1768

    Vad händer när man äter nyttigt?

    Jag har räknat kalorier ett litet tag i viktnedgångssyfte. Förut har jag inte brytt mig så mycket om vad jag stoppat i mig, utan fokuserat mest på just räknandet. Det har gått sådär. Det går bra när jag är motiverad och har mycket självdisciplin, men sämre de gånger jag mår sämre och således inte är lika självdisciplinerad. Jag har känt mig hungrig och sugen på allt möjligt mest hela tiden.

    De senaste veckorna tänkte jag testa något nytt, så jag har försökt att dra ner på mängden snabba kolhydrater och socker. Jag äter havregrynsgröt med chiafrön och hallon till frukost, och lunch och middag består främst av olika sorters grönsaker, en proteinkälla och (väldigt) lite fett. Ibland äter jag en frukt till mellanmål. Jag använder inget socker till någonting och undviker färdigprodukter som innehåller tillsatt socker, de allra sötaste frukterna (typ banan) samt pasta, bröd och ris. Jag har dock ätit lite potatis. Jag ligger på 1200 kcal om dagen och är inte hungrig över huvud taget. Nyss åt jag min lilla lunch (cirka 500 kcal) och fick tvinga i mig det sista. 

    Vad beror det på, egentligen? Det kan ju inte vara ketos, eftersom jag trots allt får i mig en del kolhydrater då jag äter gröt, grönsaker, bönor m.m. Jag är nyfiken på om det finns någon förklaring till att det just nu känns så himla bra och enkelt att hålla kaloriintaget lågt. Vad tror ni? 
  • Svar på tråden Vad händer när man äter nyttigt?
  • Äldre 12 Feb 14:13
    #1

    En sak som åtminstone rent teoretiskt kan hända är att kroppen får i sig just vad den behöver och inte en massa annat skräp (typ socker). Det gör att den blir nöjd och inte behöver signalera hunger.

    Ät inte för lite fett bara!

  • Äldre 12 Feb 14:34
    #2

    Precis, fett är viktigt! Typ avokado, nyttiga oljor, nötter osv osv.

    1200 kcal låter lite i underkant, för en sund viktnedgång bör du nog ligga på åtminstone 1500 kcal. Du vill ju orka med dagarna också :)

  • sextio­talist
    Äldre 12 Feb 14:55
    #3

    Balanserat blodsocker. Du har hittat ett sätt som gör att ditt blodsocker inte dippar snabbt.
    Min mamma som har diabetes typ två äter så hennes blodsocker är stabilt (hon har perfekta långtidsvärden) och hon är aldrig hungrig, hon kan även unna sig en god kaka eller god efterätt när hon träffar vänner utan att blodsockret dippar.
    Men glöm inte att äta, även om du är hungrig. Jag har inga viktproblem men är slarvig när det gäller maten (det kan gå 6-7 timmar mellan målen utan att jag blir hungrig), men det har straffat sig, magkatarr heter straffet och jag mår bättre nu när jag tvingar i mig lunch

  • Anonym (Lepti­n)
    Äldre 12 Feb 15:21
    #4

    Läs och lär dig om leptin. Hormonet i vår kropp som kontrollerar mättnadskänslor, förbränning mm.

  • Anonym (Lms) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 15:25
    #5
    +1
    glutten skrev 2016-02-12 14:13:02 följande:

    En sak som åtminstone rent teoretiskt kan hända är att kroppen får i sig just vad den behöver och inte en massa annat skräp (typ socker). Det gör att den blir nöjd och inte behöver signalera hunger.

    Ät inte för lite fett bara!


    Iowhannah skrev 2016-02-12 14:34:25 följande:

    Precis, fett är viktigt! Typ avokado, nyttiga oljor, nötter osv osv.

    1200 kcal låter lite i underkant, för en sund viktnedgång bör du nog ligga på åtminstone 1500 kcal. Du vill ju orka med dagarna också :)


    Ni har förstås rätt i att man inte ska äta för lite fett. Jag tror att jag äter ganska lagom mycket fett. Lite frön, lite olja, lite tahini till mina grönsaker (sesampasta). Jag vet inte riktigt vilken mängd som är optimal, dock, men försöker akta mig för att hälla flera matskedar olja över alla sallader och i pannan när jag steker något.

    1200 är lite, jag vet, men jag är å andra sidan såpass inaktiv under dagarna och har ganska mycket att gå ner i vikt, så jag tänkte att jag skulle försöka mig på 1200 kcal om dagen så länge jag inte känner mig yr eller orkeslös.
    sextiotalist skrev 2016-02-12 14:55:56 följande:

    Balanserat blodsocker. Du har hittat ett sätt som gör att ditt blodsocker inte dippar snabbt.
    Min mamma som har diabetes typ två äter så hennes blodsocker är stabilt (hon har perfekta långtidsvärden) och hon är aldrig hungrig, hon kan även unna sig en god kaka eller god efterätt när hon träffar vänner utan att blodsockret dippar.
    Men glöm inte att äta, även om du är hungrig. Jag har inga viktproblem men är slarvig när det gäller maten (det kan gå 6-7 timmar mellan målen utan att jag blir hungrig), men det har straffat sig, magkatarr heter straffet och jag mår bättre nu när jag tvingar i mig lunch


    Det låter ju rimligt att det har med blodsockernivåerna att göra. Hur fungerar det för din mamma när hon äter kakor, blir hennes kropp mindre känslig för socker för att hon äter så hälsosamt i övrigt? 

    Tänk att det kan påverka så mycket vad man stoppar i sig. Jag förstår inte varför jag inte tänkt mer på det förut. Jag har alltid varit en sådan som suckat när folk hoppat över pastan, för att det har känts "extremt". Tji fick jag.


  • Anonym (Lms) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 15:27
    #6
    Anonym (Leptin) skrev 2016-02-12 15:21:38 följande:

    Läs och lär dig om leptin. Hormonet i vår kropp som kontrollerar mättnadskänslor, förbränning mm.


    Tack för tipset! Jag ska googla.
Svar på tråden Vad händer när man äter nyttigt?