• Jkpg Deluxe

    Svimmar, varför?

    Hej!! 


    Några kloka människor här som kan hjälpa mig fundera lite över varför min svägerskas son (10 år) svimmar av helt plötsligt då och då?? 


    Han säger själv att precis innan han svimmar så liksom tjuter/piper det i öronen, hjärtat rusar/slår fortare och han känner ett tryck över bröstet! Sen tuppar han av!


    Han blir vit i ansiktet och blå om läpparna, han är inte avsvimmad länge!

    Efteråt upplever han att hjärtat verkligen dunkar jättefort och han är yr och matt...


    Vad är det som händer?? Någon som känner igen dessa anfall??? 

  • Svar på tråden Svimmar, varför?
  • Humlan87

    Det låter som om det skulle kunna vara något ganska allvarligt som ligger bakom och bör genast kollas upp av läkare. Hjärtfel måste uteslutas vid hjärtklappning med svimning och tecken på syrebrist (blå läppar).

  • catjos

    Tänker också att detta måste ju vara något dom sökt hjälp för? Om inte gör det genast!! Hjärtfel kan ju vara bakomliggande och måste uteslutas snarast! Eftersom han blir vit och blå om läpparna är det tecken på syrebrist och det kan ju även kramper ge? Kramper/eplepsi kan ju uttrycka sig på olika sätt och behöver inte innebära just att man krampar. Finns det några andra symtom? Hur ofta händer det och är det i samband med någon aktivitet eller typ när han reser sig upp? Kan ju vara blodtrycksfall också men det hör ju inte ihop med syrebristen...

  • Jkpg Deluxe

    Han kan svimma vid väldigt olika tillfällen, nu senast var han sjuk (feber) och hemma och satt vid köksbordet då han tuppade av! Men han kan även svimma då han är frisk! 


    Jag vet att de kollat hjärtat med EKG...men just då såg de inget konstigt. 
    Ja just detta att han blir blå om munnen gör mig orolig...då är det ju nått med syretillförseln? Och att hjärtat rusar jättefort EFTERÅT?! 


    Ingen som vet av fler barn som svimmat på dessa sätt och som fått "svar" på varför? 


    Jag hoppas de får remiss till neurologisk undersökning... :/


    Epilepsi tror jag de kollat faktiskt och uteslutit...

  • Humlan87

    Inget barn men min hund svimmar på det här sättet, med syrebrist och hjärtrusningar efteråt. Han har en läckande hjärtklaff och medicineras varje dag för att må bra. Men en sådan sjukdom märks ju tydligt genom att man hör blåsljud på hjärtat om man lyssnar med stetoskop så det känns ju som om man borde upptäckt för länge sen i så fall.

Svar på tråden Svimmar, varför?