• Anonym (Osäke­r)
    Äldre 12 Feb 18:02
    2368 visningar
    11 svar
    11
    2368

    Begära tillbaka sitt hemlandspass

    Hej!
    Jag skulle vilja veta vad som händer om en person som har fått flyktingstatus begär tillbaka sitt hemlandspass och andra originaldokument från Migrationsverket efter att de har haft uppehållstillstånd i några år?

    Vi har en diskussion om detta då en vän vill ha tillbaka sina handlingar nu för att eventuellt kunna göra ett nytt pass på sin ambassad här i Sverige eller skicka handlingarna tillbaka till hemlandet.

    Enligt flyktingpersonen så har passet gått ut, men de andra handlingarna är giltiga och har förvarats hos Migrationsverket sedan personen kom till Sverige. Jag säger att det inte borde vara möjligt. Har man fått flyktingstatus från ett land, så borde det inte vara möjligt att kunna resa tillbaka till det landet. Att man inte längre anses vara flykting då. Vad händer om min vän begär ut sina handlingar, även om passet har gått ut?

  • Svar på tråden Begära tillbaka sitt hemlandspass
  • Anonym (...)
    Äldre 12 Feb 19:24
    #1

    Så du menar att en flykting inte borde kunna resa till sitt hemland på besök bara för att den en gång flytt från landet?

  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 19:34
    #2
    Anonym (...) skrev 2016-02-12 19:24:00 följande:

    Så du menar att en flykting inte borde kunna resa till sitt hemland på besök bara för att den en gång flytt från landet?


    Ja så menar jag. Om man har fått en flyktingstatus i Sverige från ett land som är orsaken, så borde kan man ju inte kunna åka tillbaka. Jag skulle då inte våga och varför söka uppehållstillstånd här om det då inte var så farligt i sitt land tänker jag.

    Jag tror att det är så, och det låter ju mest rimligt. Men det känns som om jag läst det någonstans också. Jag vet inte hur det är så det är därför som jag frågar. Jag vill inte att min vän ska förlora sitt uppehållstillstånd på grund av att vi inte vet. 
  • Äldre 12 Feb 19:44
    #3
    Anonym (Osäker) skrev 2016-02-12 19:34:36 följande:
    Ja så menar jag. Om man har fått en flyktingstatus i Sverige från ett land som är orsaken, så borde kan man ju inte kunna åka tillbaka. Jag skulle då inte våga och varför söka uppehållstillstånd här om det då inte var så farligt i sitt land tänker jag.

    Jag tror att det är så, och det låter ju mest rimligt. Men det känns som om jag läst det någonstans också. Jag vet inte hur det är så det är därför som jag frågar. Jag vill inte att min vän ska förlora sitt uppehållstillstånd på grund av att vi inte vet. 
    situationen i landet kan ju ändras rätt drastiskt på några år... ska en vara portad från ursprungslandet för all framtid bara för att en hunnit skapa sig en ny vardag på ett annat ställe?!
  • Anonym (fel)
    Äldre 12 Feb 19:47
    #4
    Anonym (Osäker) skrev 2016-02-12 19:34:36 följande:
    Ja så menar jag. Om man har fått en flyktingstatus i Sverige från ett land som är orsaken, så borde kan man ju inte kunna åka tillbaka. Jag skulle då inte våga och varför söka uppehållstillstånd här om det då inte var så farligt i sitt land tänker jag.

    Jag tror att det är så, och det låter ju mest rimligt. Men det känns som om jag läst det någonstans också. Jag vet inte hur det är så det är därför som jag frågar. Jag vill inte att min vän ska förlora sitt uppehållstillstånd på grund av att vi inte vet. 
    Du behöver inte oroa dig, du har fel nämligen.

    Bra va?
  • Anonym (...)
    Äldre 12 Feb 19:58
    #5
    Anonym (Osäker) skrev 2016-02-12 19:34:36 följande:
    Ja så menar jag. Om man har fått en flyktingstatus i Sverige från ett land som är orsaken, så borde kan man ju inte kunna åka tillbaka. Jag skulle då inte våga och varför söka uppehållstillstånd här om det då inte var så farligt i sitt land tänker jag.

    Jag tror att det är så, och det låter ju mest rimligt. Men det känns som om jag läst det någonstans också. Jag vet inte hur det är så det är därför som jag frågar. Jag vill inte att min vän ska förlora sitt uppehållstillstånd på grund av att vi inte vet. 
    Tänk dig själv. Det bryter ut krig och stora oroligheter här i Sverige. Du flyr till Indien men efter 3 år där är Sverige i ett lugnare läge och du får möjlighet att besöka ditt älskade hemland du flydde ifrån men du har nu ditt liv i Indien. Varför ska du inte kunna åka tillbaka och hälsa på ev kvarvarande släktingar osv? Du vet att behöva fly är inte en lätt sak, ofta väldigt traumatiskt. Ens hemland blir alltid ens hemland och självklart ska man kunna besöka det om det går. Vet många som besöker sina hemländer som Iran, Irak och Bosnien ibland. De har sina liv här nu, de har det bättre här men att ta och hälsa på någon gång ibland är väl bara självklart och förmodligen en väldigt behövlig sak att göra. Många reser "hem" igen för att tex hjälpa vänner och släckt som bor kvar.
  • Äldre 12 Feb 20:10
    #6

    Om en person som har flyktingstatus reser till hemlandet så återkallar Migrationsverket i normalfallet flyktingstatusen. En flykting kan inte samtidigt begagna sig av hemlandets skydd samtidigt som den har flyktingstatus. Däremot återkallas inte uppehållstillståndet. Om det framkommer att en person har för avsikt att kontakta sitt hemlands ambassad för att förnya sitt pass så inleder verket en utredning för att återta flyktingstatusen.

  • Anonym (pip)
    Äldre 12 Feb 20:12
    #7
    Anonym (...) skrev 2016-02-12 19:58:15 följande:

    Tänk dig själv. Det bryter ut krig och stora oroligheter här i Sverige. Du flyr till Indien men efter 3 år där är Sverige i ett lugnare läge och du får möjlighet att besöka ditt älskade hemland du flydde ifrån men du har nu ditt liv i Indien. Varför ska du inte kunna åka tillbaka och hälsa på ev kvarvarande släktingar osv? Du vet att behöva fly är inte en lätt sak, ofta väldigt traumatiskt. Ens hemland blir alltid ens hemland och självklart ska man kunna besöka det om det går. Vet många som besöker sina hemländer som Iran, Irak och Bosnien ibland. De har sina liv här nu, de har det bättre här men att ta och hälsa på någon gång ibland är väl bara självklart och förmodligen en väldigt behövlig sak att göra. Många reser "hem" igen för att tex hjälpa vänner och släckt som bor kvar.


    Det är bara att flytta hem igen.
  • Anonym (...)
    Äldre 12 Feb 21:22
    #8
    Anonym (pip) skrev 2016-02-12 20:12:04 följande:
    Det är bara att flytta hem igen.
    Ah du är en sån, alltså inte värd att lägga ned tid på.
  • Anonym (pip)
    Äldre 12 Feb 21:42
    #9
    Anonym (...) skrev 2016-02-12 21:22:23 följande:

    Ah du är en sån, alltså inte värd att lägga ned tid på.


    Entitled to my opinion.

    Fattar väl också att man inte kan slänga ut folk med permanenta uppehållstillstånd. Och skulle inte heller vilja att sverige var ett så rättsosäkert land att man gjorde så. Och förstår också det problematiska ur humanitär synvinkel att ge tidsbestämda uppehållstillstånd. Men tycker trots detta att det inte vore helt otänkbart. De som etablerat sig väl här i sverige skulle ändå få uppehållstillstånd av andra skäl (relation, arbete) och resten skulle förmodligen ändå få med sig nåt etableringsbidrag när de återvände.
  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 00:30
    #10
    Smilla75 skrev 2016-02-12 20:10:30 följande:

    Om en person som har flyktingstatus reser till hemlandet så återkallar Migrationsverket i normalfallet flyktingstatusen. En flykting kan inte samtidigt begagna sig av hemlandets skydd samtidigt som den har flyktingstatus. Däremot återkallas inte uppehållstillståndet. Om det framkommer att en person har för avsikt att kontakta sitt hemlands ambassad för att förnya sitt pass så inleder verket en utredning för att återta flyktingstatusen.


    Ok, vad att höra att inte uppehållstillståndet försvinner en sån gång då, det är jag mest orolig över. Självklart så ska även nysvenskar kunna resa tillbaka till sitt land, när det har blivit lugnt igen. Hemma är ju alltid hemma för alla människor.

    En fråga till dig Smilla75 som verkar vara insatt i det. Nu flydde inte den här personen landet för att det var krig i det landet, utan av andra orsaker som mer har med personen att göra och fick flyktingstatus och uppehållstillstånd på grund av det. Det var alltså inte krig som sen gått över, utan hotet är ju fortfarande kvar. Gäller det samma sak då också?
  • Äldre 13 Feb 19:00
    #11
    Anonym (Osäker) skrev 2016-02-13 00:30:05 följande:
    Ok, vad att höra att inte uppehållstillståndet försvinner en sån gång då, det är jag mest orolig över. Självklart så ska även nysvenskar kunna resa tillbaka till sitt land, när det har blivit lugnt igen. Hemma är ju alltid hemma för alla människor.

    En fråga till dig Smilla75 som verkar vara insatt i det. Nu flydde inte den här personen landet för att det var krig i det landet, utan av andra orsaker som mer har med personen att göra och fick flyktingstatus och uppehållstillstånd på grund av det. Det var alltså inte krig som sen gått över, utan hotet är ju fortfarande kvar. Gäller det samma sak då också?
    Flyktingstatus är alltid individuellt, krigstillstånd ger inte flyktingstatus. Men oavsett varför man fått flyktingstatus så aktualiseras frågan om att återkalla den om en person återvänder. Tillståndet får man behålla. Det kan ju dock komma upp frågor om personen ljugit om sina skäl, då kan även tillståndet återkallas under vissa premisser.
Svar på tråden Begära tillbaka sitt hemlandspass