• Anonym (Ljudkänslig)

    Stress och ljudkänslighet, hur kommer man förbi det!?

    Snälla hjälp mig med tips och råd...

    Jag blev sjukskriven för ca 9 månader sedan pga stress. I september började jag jobba deltid igen, det går väl okej. Men det jag har så enoormt stora problem med är att jag sedan jag blev sjuk har blivit väldigt ljudkänslig! Om flera personer pratar samtidigt eller om det blir "sorligt" så snurrar hela mitt huvud och jag mår illa och blir yr. Jag tappar allt fokus och all koncentration och mår riktigt dåligt.

    Detta är något som hittills inte ens blivit liiite bättre, snarare tvärtom. Jag mår skitdåligt av detta, det irriterar mig oerhört mycket dessutom.

    Snälla hjälp, vad kan jag göra för att bli fri från detta!? Vad har ni andra för erfarenheter av ljudkänslighet?

    /E

  • Svar på tråden Stress och ljudkänslighet, hur kommer man förbi det!?
  • Anonym (Ljudkänslig)

    Ingenting. Att det är ett vanligt symptom bara.. =/

  • Anonym (fialotta)

    Jag har fortfarande samma problem. Jag var sjukskriven för stress i 1,5 år, jobbar nu 75% sedan ett år tillbaka, och dessa symptom är fortfarande kvar.... läkaren säger att det troligtvis är kroniskt.

  • Anonym (Ljudkänslig)
    Anonym (fialotta) skrev 2016-02-12 22:13:00 följande:

    Jag har fortfarande samma problem. Jag var sjukskriven för stress i 1,5 år, jobbar nu 75% sedan ett år tillbaka, och dessa symptom är fortfarande kvar.... läkaren säger att det troligtvis är kroniskt.


    Kroniskt låter hemskt jobbigt =( vad har du för typ av jobb? (Du behöver inte svara om du inte vill!) Hur hanterar du ljudkänsligheten, är det ofta som det ställer till problem eller är det bara i vissa situationer?

    Jag själv jobbar som telefonist, typ. Vi arbetar 2-11 personer samtidigt (beroende på tid på dygnet) i ett förhållandevis litet trafikrum. För mig är det jättejobbigt när det blir surrigt, om många jobbar samtidigt, men det måste ju funka om jag ska kunna jobba kvar. Jag älskar mitt jobb men det här funkar inte när jag är så ljudkänslig =(
  • Pentra

    Egentid, lugn och ro och meditation gjorde mig bättre och bättre allteftersom, men det tog lång tid. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (Ljudkänslig)
    Pentra skrev 2016-02-12 22:32:58 följande:

    Egentid, lugn och ro och meditation gjorde mig bättre och bättre allteftersom, men det tog lång tid. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Tack så mkt för råden. Jag har nånstans haft en tanke att "tänk om"... alltså, tänk om tystnad och lugn och ro gör det värre? Att det blir ett slags undvikandebeteende bara för att det är sååå himla obehagligt när det blir riktigt illa.. så det är skönt att höra att du upplevt att lugn och ro har varit positivt för dig, även om det nu tog lång tid.

    Tack.

    /E
  • Anonym (Man)

    Jag tokrasade för 2 år sen av långvarig stress.

    Hade bland många andra symptom(yrsel, tinnitus, ångest, osv) exakt din ljudkänslighet.

    Jag började gå hos psykoterapeut och fick köpa bygghörselskydd med radio i(men tålde inte lyssna på radio i början) som jag hade på jobbet(kontor). Blev saaaakta bättre.

    Nu 2 år senare är jag till 95% ok igen o klarar nästan lika mkt ljud som innan.

    Så var lugn o ge det tid och isolera dig inte.

  • Anonym (Man)

    Borde ju finnas rejäla hörselskydd med mic som du kan koppla till telefon, så du slippper sorlet fr dom andra? Eller be om eget rum/avskiljd del av kontoret tills du känner dig bättre?

  • Anonym (Ljudkänslig)
    Anonym (Man) skrev 2016-02-12 23:48:36 följande:

    Borde ju finnas rejäla hörselskydd med mic som du kan koppla till telefon, så du slippper sorlet fr dom andra? Eller be om eget rum/avskiljd del av kontoret tills du känner dig bättre?


    Tyvärr så gör det ju inte det. Våra headset har bara en "hör-del", vi har ett öra fritt, och i ett trafikrum utan väggar/rumsavdelare just för att vi ska höra kollegorna i trafikrummet. Vi arbetar ibland med olika slags larm där vi snabbt ska kunna påkalla varandras uppmärksamhet för att vara så effektiva som möjligt i larmhanteringen. Stressen i de sammanhangen gör mig ingenting, men just ljudet... jag blir galen.

    Det är för övrigt inte bara på jobbet det blir problem. Det är överallt där det är folk relativt nära (tex restaurang) som pratar samtidigt. Eller som igårkväll när sambon hade en kollega på besök, de satt och pratade och tv:n var på.. det bara susade i huvudet på mig. Jättefrustrerande =(
  • Anonym (sebbe)

    Jag rekommenderar öronproppar med formgjuten hörselgång som specialgjuts för just dina öron. Du går till en audionom och fixar detta och de kostar ca 2000 kr. Men jag kunde ta det på någon sorts arbetslivsförsäkring så behövde inte betala någonting. De är transparenta och mycket bekväma och diskreta. De fungerar som så att de sänker ljudvolymen omkring dig med ett visst antal decibel, men medans vanliga öronproppar gör att man får svårt att höra vad folk säger, så hör man fortfarande "prat" lika tydligt med dessa specialare.

    Dessa gjorde susen för mig när jag led av svår ljudöverkänslighet i flera år. Man kan verkligen slappna av när man har dom på sig för man är inte längre rädd för plötsliga ljud och man blir inte trött av allt sorl. Man kan lättare fokusera på just det man vill höra och stänga ute resten.

  • Anonym (Man)
    Anonym (Ljudkänslig) skrev 2016-02-13 08:25:46 följande:

    Det är för övrigt inte bara på jobbet det blir problem. Det är överallt där det är folk relativt nära (tex restaurang) som pratar samtidigt. Eller som igårkväll när sambon hade en kollega på besök, de satt och pratade och tv:n var på.. det bara susade i huvudet på mig. Jättefrustrerande =(


    Jag hade precis likadant, restaurang undvek man hårt ett tag. Fick panik om nån pratade i telefon bredvid mig, osv.

    Men vad gör du åt orsakerna till att du fått detta? Pratar med nån?
  • Anonym (Ljudkänslig)
    Anonym (Man) skrev 2016-02-13 11:41:50 följande:

    Jag hade precis likadant, restaurang undvek man hårt ett tag. Fick panik om nån pratade i telefon bredvid mig, osv.

    Men vad gör du åt orsakerna till att du fått detta? Pratar med nån?


    Ja jag har en terapeut som jag träffar regelbundet. Jag försöker jobba på "som vanligt" (fast bara 50% nu då) men det fungerar inte riktigt på mitt jobb. De vet att jag inte är i gammal god form men jag har väldigt svårt att inte gå in helt i det jag gör. Jag vet ju att jag måste backa lite men det är SÅ SVÅRT. Misstänker att det kommer sluta i att jag måste byta jobb och det vill jag egentligen inte.. men ser inte så jättemånga alternativ tyvärr.
  • Anonym (Man)

    Du verkar ha tagit tag i din situation och ge det bara lite tid så kommer symptomen sakta minska.

    Lycka till!

Svar på tråden Stress och ljudkänslighet, hur kommer man förbi det!?