• poppien

    Kan förlossningen starta av beslut om skilsmässa (v37)?

    Hej! 

    På måndag går jag in i vecka 37 (36+0) och idag bestämde jag och min man att vi ska skilja oss. Vi har sedan tidigare en son på 16 månader. Det har legat och pyrt en tid men nu funkar det inte en dag till. Han har blivit helt förändrad och det senaste halvåret har jag fått gå till en psykolog för att hantera hans sätt gentemot mig. Jag känner ingen som är så elak som honom.. Så var han dock inte när vi träffades, såklart. Vi har varit tillsammans i 6 år och gifta i 2. Båda barnen var väldigt planerade. 

    Lång inledning! Nu till frågan, detta har ju gjort att jag den senaste tiden haft en otrolig ångest och mått psykiskt dåligt. Nu ikväll har jag börjat få riktigt ont bak i ryggen och det går inte över. Jag tycker det sammanfaller lite väl bra med att vi just tagit beslutet att gå skilda vägar. Kan det vara så att min ångest har triggat igång förlossningen? Det är ju lite tidigt ännu... 

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Kan förlossningen starta av beslut om skilsmässa (v37)?
  • Anonymont

    Gud vad tråkigt att det har blivit så! Att han inte kämpar för er, för barnens skull, speciellt lillen som inte ens är född ännu!!

    Jag tycker att du ska prata med din barnmorska och din psykolog för att höra hur dom tycker att ni ska göra. Ni kanske kan planera kejsarsnitt i vecka 38-39 istället för förlossning. Du kommer annars lida väldigt mycket under förlossningen då kroppen inte är redo att gå igenom någon förlossning ännu. 

  • sugermountain

    Ledsen för din skull! Att ta beslutet att stoppa en relation som inte leder till det man behöver är aldrig lätt, att dessutom vänta barn samtidigt. Förstår att du har det fruktansvärt. Som du skriver att han är elak kan ju betyda många olika saker, inget som är bra för era barn att vara kring. Jag tror iallafall att ibland så leder omständigheter till att man inte är de människor man vill vara i en relation och då är det mer konstruktivt att gå skilda vägar oavsätt om man har barn ihop. Kanske kan han då inse att hans elaka beteende endast beror av honom själv och då förändras så att han kan vara ett bättre stöd för dig och era barn.

  • sugermountain

    Gällande din fråga så kan stress och ångest absolut trigga starka fysiska reaktioner, så det är nog bara tid som kan avgöra om förlossningen är på g men hoppas det går bra för dig hursomhelst och att din man finns där för dig genom förlossningen.

  • M1rella
    Anonymont skrev 2016-02-12 23:44:49 följande:

    Gud vad tråkigt att det har blivit så! Att han inte kämpar för er, för barnens skull, speciellt lillen som inte ens är född ännu!!

    Jag tycker att du ska prata med din barnmorska och din psykolog för att höra hur dom tycker att ni ska göra. Ni kanske kan planera kejsarsnitt i vecka 38-39 istället för förlossning. Du kommer annars lida väldigt mycket under förlossningen då kroppen inte är redo att gå igenom någon förlossning ännu. 


    Om förlossningen spontant startar för ts i v 37 så kommer de inte att stoppa den då kroppen och barnet är moget.

    Och ja, förlossningen kan starta av att man är stressad efter beslut om skilsmässa.
  • Anonymont
    M1rella skrev 2016-02-13 00:39:13 följande:
    Om förlossningen spontant startar för ts i v 37 så kommer de inte att stoppa den då kroppen och barnet är moget.

    Och ja, förlossningen kan starta av att man är stressad efter beslut om skilsmässa.
    Jo jag vet det men TS pratar om igångsättning...
  • Griseknoen35
    Anonymont skrev 2016-02-13 02:48:49 följande:
    Jo jag vet det men TS pratar om igångsättning...
    Nej ts pratar inte om igångsättning. Du bör nog läsa ts en gång till och får du det fortfarande det till igångsättning så be någon annan läsa och förklara texten för dig.
  • DigiC
    Anonymont skrev 2016-02-12 23:44:49 följande:

    Gud vad tråkigt att det har blivit så! Att han inte kämpar för er, för barnens skull, speciellt lillen som inte ens är född ännu!!

    Jag tycker att du ska prata med din barnmorska och din psykolog för att höra hur dom tycker att ni ska göra. Ni kanske kan planera kejsarsnitt i vecka 38-39 istället för förlossning. Du kommer annars lida väldigt mycket under förlossningen då kroppen inte är redo att gå igenom någon förlossning ännu. 


    Det är inte sant! Har jobbat förra året på en förlossningsavdelning. Din kropp är redo, man lider inte mer eller mindre för vilken vecka man är i. Ett kejsarsnitt är ett kirurgiskt ingrepp, vilket man alltid försöker att undvika då detta oftast är ett större trauma för kroppen! 

    Till TS: Din förlossning kan mycket väl ha startat, eller så tränar bara din livmoder sig. Lycka till och jag hoppas det löser sig. 
  • M1rella
    Anonymont skrev 2016-02-13 02:48:49 följande:

    Jo jag vet det men TS pratar om igångsättning...


    Nej, det gör ta inte....
  • poppien

    Stort tack för alla svar! Värken har lagt sig så förlossningen dröjer nog, hoppas jag iallafall.

    Kramar!

Svar på tråden Kan förlossningen starta av beslut om skilsmässa (v37)?