• tussan

    Vill inte vara gravid en dag till!!!! mår så dåligt bara kräks o kräks får inte behålla nåt. Va ska ja göra!???

    Är gravid i vecka 7 och har mått illa sen två veckor tillbax men de har bara blivit värre o värre o värre. Har kräkits hela dagen idag..får inte behålla nåt inte äns lite vatten. Jag är helt slut o bena bär mig inte. ..får krypa från sängen till toan när sambon inte e hemma annars bör han mej dit typ...jag mår så dåligt av detta ja e såå törstig! !! O hungrig men bar kräks upp allt.

    Har provat åksjuke arband o dom där postafen tabletterna från apoteket men hjälper inte ett skit!!

    Hört att de finns något som heter legigan comp och primperan men då måste en läkare skriva ut o nu e de helg o kan inte ringa min vårdcentral förns på måndag. .fyfan ja står inte ut!!!!!!

    Kan man ringa 1177 tro o be o få en akut tid te sjukan..kanske nån snäll läkare där kan skriva ut nåt..ja orkar inte me detta!!!!

    Mitt i natten o ja ligger här o kämpar för o inte kräkas o de här jävla illamående o bara grinar ska man behöva må såhär...

  • Svar på tråden Vill inte vara gravid en dag till!!!! mår så dåligt bara kräks o kräks får inte behålla nåt. Va ska ja göra!???
  • Anonym (samma)

    Jag sökte akut förra graviditet, och fick lergigan comp utskrivet... De tog även "uttorknings-prover" som visade att jag låg på gränsen för att bli inlagd med dropp, då var jag "bara" i v4... Blev sen mf tyvärr

  • Anonym (.)

    Tycker att du borde ringa 1177 o åka in akut. Får du inte behålla vätska så ska du in. Hoppas du blir bättre, sköt om dig!

  • Milleman

    Du riskerar uttorkning och borde inte ha väntat tills det var helg med att söka vård. Finns det ingen jouröppen vårdcentral i närmsta stad? Åk till akuten annars. Du behöver hjälp.
    Lergigan Comp hjälpte mig mycket!

  • tussan

    Så man kan alltså ringa 1177 elr gynakuten!? Då ska ja göra de idag....finns en akut här där J bor men ofta blir man hänvisad till en i en annan stad där som även har gynakuten. .ush e 12 mil dit o pallar inte köra....sambon har alla barn hemma denna helg o barnvakt verkar de va svårt o få..ska se om nån kompis elr pärona kan kö in mig. Hoppas jag verkligen får något piller utskrivet står inte ut!!!!!!!!!!!!!!! :( fick i mig ett halvt päron o liiite fruktsoppa men mahen börjar bubbla satan som vanligt så snart kommer de väl upp som vanligt! !:(

  • Salona

    När man är svag och sjuk går det inte att tänka klart, så någon, din sambo t ex, borde göra det åt dig. Prioritera dig, det vill säga. DU MÅSTE FÅ I DIG NÄRING. om nu ungarna är där i helgen får de väl åka med i bilen. Trist? Tough luck. Man klarar sig inte om man bara kräks. Åk till gynakuten, se till att få dropp!

  • Salona

    "Vad hände här? En gravid kvinna svimmade av uttorkning - varför åkte ni inte in?" "Njäe asså jag ville träna, sonen spela fotboll... Och dottern skulle träffa en kompis... Det passade inte så bra att åka till akuten den här helgen." Märker du hur absurdt det låter? Två veckor utan ordentligt med vätska etc är allvarligt. In till sjukhuset med dig!

  • Anonym (village wisdom)

    Extremt graviditetsillamående (kallas hyperemesis) kan vara allvarligt och du bör ta kontakt med vården.

    Annars är tipset att äta lite men ofta, en gång i timmen hela din vakna tid, med betoning på kolhydrater. Undvik större mängder fett och protein i samma måltid.

    Tugga tugga tugga när du äter, många gånger, och gärna tuggummi emellan, för levern som ska bryta ner allt avfall jobbar bara 100%  när vi tuggar.

    De som har hyperemesis brukar få isglass på sjukhuset, det är i princip bara sockervatten (=kolhydrater)=. Kylan brukar dämpa illamåendet lite och kolhydrater är snällare för levern att ta hand om. Om levern måste hantera fett och protein i större mängd kan den inte hantera alla graviditetshormoner och illamåendet är alltså ett förgiftningssymptom när levern inte hinner med.

    För de flesta dämpas illamåendet framåt v 13-15, men det finns ett litet fåtal som faktiskt kräks varje dag hela graviditeten och blir inlagda med dropp flera gånger. Låt oss hoppas att du inte är en av dem utan kan dämpa dina symptom med hjälp av tipsen ovan och ev medicin.

Svar på tråden Vill inte vara gravid en dag till!!!! mår så dåligt bara kräks o kräks får inte behålla nåt. Va ska ja göra!???