• Anonym (Högst status)

    Vad tycker du är högst status?

    Vad tycker du är högst status?


    Jurist
    Civilekonom
    Apotekschef
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du är högst status?
  • Anonym (B)

    Varför ligger tråden under Sex&Sånt?

    Det har funnits andra trådar i liknande ämne. Gissar att du får få svar eftersom intresset är svagt att svara i ännu en sådan här tråd?

    Underliga val du har plockat. Apotekschef sticker ju ut från de andra. Det är en mycket snäv roll medan jurist och civilekonom är utbildningar inom vilka man kan göra väldigt många olika saker, högt och lågt? Det går inte att värdera. Väljer att inte rösta.

  • Anonym (jobb)

    Apokekschef. Den enda personen som man vet har ett jobb. De andra har bara en utbildning.

  • Anonym (M)

    Ingen av yrkena är något som jag reagerar nämnvärt på om du tänler utifrån ett personligt plan.

    Menar du med status vilka man tror har mest inflytande i samhället, eller vilket yrke man själv "ser mest upp till"?

    Eftersom frågan ligger under sex och samlevnad - hur ser den kopplingen ut?

    Om du menar för en relation så finns det visst vissa yrken som gör mig mer nyfiken på en person (innan jag lärt känna honom). Jag skulle inte kalla det för status dock utan mer att man har vissa fördomar utifrån yrkesval. De flesta jobb är ju dock helt vanliga jobb som inte säger mig nåt om personens personlighet.

    De titlar du nämner är ganska intesägande för mig. Om jag skulle välja blinddate utifrån de tre som enda kriterier skulle det vara helt omöjligt.

  • Anonym (Högst status)
    Anonym (M) skrev 2016-02-13 07:55:12 följande:

    Eftersom frågan ligger under sex och samlevnad - hur ser den kopplingen ut?


    Det går inte göra en omröstning i allmän debatt.
  • Carambolan

    Det viktiga är vad de gör med sin examen.

    Jag känner två civilekonomer som jobbar som redovisningsassistenter. Det känns närmast som anti-status, att hamna där efter en så lång utbildning.

  • RuterDamme

    Jurist, fast egentligen bara om denne är advokat inom ekobrott. Bara jurist är inte mycket att hänga i julgran.

  • Anonym (gg)

    Av de tre får det nog bli jurist. Civilekonom hamnar på sista plats, fruktansvärt simpel utbildning

  • Egon den stora
    Anonym (jobb) skrev 2016-02-13 07:46:26 följande:

    Apokekschef. Den enda personen som man vet har ett jobb. De andra har bara en utbildning.


    Smart tänkt!
  • Anonym (tänkaren)

    Varför jaga status. Det spelar väl ingen roll vad man har för utbildning eller saker. Är det inte livskvalitet man söker. Att ha ett arbete eller sysselsättning man gillar att hålla på med.

  • Anonym (Lennart)

    Att vara jurist betyder inte att hen tjänar pengar. En jurist kan ha småfuttiga jobb längst ner i hierarkin och tjäna som vilken annan sjuksköterska som helst.

    Jurist är inte samma sak som status.

  • Anonym (B)
    Anonym (Lennart) skrev 2016-02-15 06:51:41 följande:

    Att vara jurist betyder inte att hen tjänar pengar. En jurist kan ha småfuttiga jobb längst ner i hierarkin och tjäna som vilken annan sjuksköterska som helst.

    Jurist är inte samma sak som status.


    Men är det pengarna som avgör statusen? Att vara bildad och tillhöra ett visst skrå är väl vad det egentligen handlar om? Är det pengarna som är viktigt i din värld så tycker du kanske att ICA-handlare skulle toppa listan. De tjänar riktigt bra med pengar men har mycketliten eller ingen utbildning. De har arbetslivets bildning istället.
  • Anonym (Lennart)
    Anonym (B) skrev 2016-02-15 08:47:17 följande:

    Men är det pengarna som avgör statusen? Att vara bildad och tillhöra ett visst skrå är väl vad det egentligen handlar om? Är det pengarna som är viktigt i din värld så tycker du kanske att ICA-handlare skulle toppa listan. De tjänar riktigt bra med pengar men har mycketliten eller ingen utbildning. De har arbetslivets bildning istället.


    Jag bara poängterar att en titel inte automatiskt innebär hög status.

    Jag antar att TS är samma kille som startar alla trådar om killar med olika löner och försöker bevisa att alla tjejer är golddiggers. Därav min poäng ovanför om status.
  • Anonym (B)
    Anonym (Lennart) skrev 2016-02-15 08:59:03 följande:

    Jag bara poängterar att en titel inte automatiskt innebär hög status.

    Jag antar att TS är samma kille som startar alla trådar om killar med olika löner och försöker bevisa att alla tjejer är golddiggers. Därav min poäng ovanför om status.


    Nä, men titel innebär att man tillhör ett visst "skrå" och det är tillhörigheten i sådant skrå som isf avgör status? I vissa länder är det hög status att vara lärare, tandläkare eller ingenjör..

    Många civilekonomer, apotekare och jurister är kvinnor. Är inte helt övertygad om din slutsats om vem som skapat tråden.
Svar på tråden Vad tycker du är högst status?