• linoa131

    Vem har gjort Laparoskopi/Titthålsundersökning

    Hej,

    På måndag har jag fått tid på Sahlgrenska för att genomföra min Titthålsundersökning. Misstanken är att det är stopp på iaf vänstra äggledare som läcker ut vätska i livmodern och därmed orsakar barnlöshet genom att spola bort eventuella embryo som då inte kan fästas i slemhinnan. Det finns stora misstankar om att andra äggledare också är förstörd. De kommer att ta bort den ena, och kanske tom den andra. ( Om operationen blir av ).

    Dela gärna med er era erfarenheter om titthål och laparoskopi !

    Sen har jag kanske lite korkade frågor. Men det är såhär att jag har precis fått ägglossning nu i torsdags. Om det skulle nu vara så att ägget lyckades bli befruktat så ligger det ju fortfarande i någon av äggledarna... Kommer kirurgerna kunna se detta? Om det skulle ha hunnit till livmodern trots allt, skulle laparoskopin orsaka missfall?

    Sen undrar jag hur lång tid man måste vänta för att kunna börja med IVF. Det är så långa väntetider på Sahlgrenska nuförtiden så vi har bestämt oss för att göra ett försök privat. När kan man sätta igång tidigast? Skulle det vara rimligt att påbörja någon behandling redan nästa menscykel?

    Som sagt, dela gärna med er erfarenheter av detta, jag är så orolig om allt möjligt kring operationen, eventuell graviditet, IVF osv osv... Så jag läser gärna om allt ni har att skriva och tar gärna emot råd.

  • Svar på tråden Vem har gjort Laparoskopi/Titthålsundersökning
  • Pimpinellan

    Jag har op.ats 2 ggr. En gång för endo.och en gång för att kolla äggledarna eftersom spolningen misslyckads-gick inte ut nån vätska vid vanlig spolning. Det gjorde jag i januari och i april påbörjade jag IVF-behandlingen. Tror inte de vill göra en IVF cykeln efter för då är det inte läkt ordentligt än. Jag op:ades före äl så inte chansen skulle gå om intet p.g.a att de spolade. Ett befruktat ägg syns endast i mikroskop så det går inte se vid en op. Om det skulle vara så och de tar bort båda äggledarna så försvinner ju chansen. Det tar några dar ner till livmodern och om det förstörs även då beror ju på om de är där och rotar. Du får ringa och fråga!

    Lycka till!

  • Stella was a diver

    Har gjort två titthålsop. Mitt bästa tips är att gå upp mycket efteråt, gasen de använder i magen gör att man får ont i axlarna men den försvinner fortare om man rör på sig. Men annars tycker jag att man mår bra snabbt efter operationen.

    Om ni kan tänka er att resa en bit så kan ni åberopa vårdgarantin och få börja med IVF snabbare men hos någon annan klinik. Det är om landstinget inte kan erbjuda behandling inom tre månader man har rätt att åberopa vårdgarantin. Tex jag bor i Stockholm men gjorde mina IVF-försök i Uppsala för de hade möjlighet.

    Lycka till med operationen och IVF!

  • linoa131

    Tack för era erfarenheter och tips! Nu har jag blivit opererad. de tog bort en äggledare och fixade till den andra. tog bort sammanväxningarna som orsakade vätskan och stoppet. så nu låter det som att det kan bli spontan graviditet. men det får inte bli inom kommande 6 veckor för de är det risk att man förstör äggledaren eller risk för utomkvedshavandeskap. Men tyvärr kan sammanväxningarna komma tillbaka också. hur som helst är jag nu hemma men har jätteont I navelsåret axlarna har gått över nu.men det är ett projekt att förflytta mig till toan. är inte ens sugen på mat, jag som brukar äta så mycket ????

  • Pimpinellan

    Det tar ett tag att repa sig. Man går som en krum gumma och undviker vissa saker, men till slut är man mänska igen. Hoppas det går bra allt nu!

  • Stella was a diver

    Men vad skönt att det nu finns hopp om att ni kan slippa IVF! Även om jag är mycket tacksam för att IVF finns (annars skulle min son inte finnas) men det är tufft att genomgå så ju fler som slipper desto bättre. Alltså de magmusklerna som de skurit i kommer du att känna av ett tag framöver, men det blir bättre snabbt. Kämpa på och lycka till!

  • linoa131

    Ja en krum gumma passar mig bra ????. Idag log jag mest och all resande till toan är ett projekt. Hoppas att det ska kännas bättre imorgon. ang ivf kommer vi nog inte ifrån. Jag har så lite hopp ändå så vi ska sätta igång först privat under tiden vi väntar på sahlgrenska. min inställning innan operationen var alltså att påbörja typ nästa menscyckel, men nu tänker jag annorlunda. Jag kan inte ens tänka mig att bli undersökt med ultraljud i snar framtid ????. Jag som hade bokat tid hos nordic ivf redan 3/3,jag måste nog avboka detta igen. Men vi är så glada över de goda nyheterna vi fick igår och framförallt att vi kan ta nästa steg nu och tänka framåt.tack för er stöd och hoppas att det går bra för era projekt vad det nu kan vara.

  • Pimpinellan
    linoa131 skrev 2016-02-16 16:54:47 följande:
    Konstigt att det kommer? ?? I mina inlägg. min förstammening var ett påstående.
    Vanligt med frågetecken istället för annat-speciellt via mobilen.

    Att göra IVF ger ju större chans än spontant så det är nog bra testa det också. Finns ju däremot inget som hindrar att ni provar hemmavid också. Man vet ju aldrig! Glad Men det måste läka riktigt bra och kroppen vara återställd innan du börjar med IVF. Jag kan ärligt säga att cykeln direkt efter op. hade jag sannerligen inte velat börja! Nu får ni ta ett steg i taget, först läka, ta de kontakter som behövs och sen i sinom tid göra IVF. Jag tar åt mig av din lyckönskan också. {#emotions_dlg.flower}
  • linoa131

    Ja, ett steg i taget. Jag försökergå upp och tror att det hjälper men har svårt att föreställa mig att jag ska kunna jobba på måndag. Vi får se.

    Nu har jag börjat grubbla igen om den där äggledaren som är kvar och hotar att bli vätskefylld igen.

  • Pimpinellan

    Det kanske du fått av att gå krökt? Jag hade bara ont i magen efteråt. Du får ta värkpiller och söka hjälp om det blir värre eller inte går över.

  • linoa131

    Hej, Det var säkert som du sa, jag gick väldigt krökt just då. Samma dag som jag frågade åkte jag till vårdcentralen, jag var orolig för det mesta, jag kände mig yr, mådde illa, hade ont i magen osv osv. Värst var förstoppningen trotts alla laxerande medicin som jag tog. På vårdcentralen kollade de upp alla mina värde, urinprov, blodprov, kollade även upp mina plåster och allt såg strålande ut. Jag skickades hem otroligt lättad trots smärtan med tipset att gå så mycket som möjligt, gärna utomhus och dricka mycket vatten. Det sa ni också men man är så rädd att något har gått jätteilla eller inte stämmer, så det hjälpte mig att bara lita på att det går över. Sen dess, alltså dag 3 efter operationen, har jag tvingat mig på en runda 2 gånger om dagen och absolut undvikit att lägga mig på rygg på soffan. Sitta på stol har varit en räddning. jag har fixat med fotoalbum och läst tidningar, mycket trevligare för själen än att ligga på rygg och oroa sig framför tvn. Sedan igår, alltså dag 5 efter operationen, har förstoppningen börjat gå över med hjälp av medecin. Jag är fortfarande lite svullen och lite ont i magen men tipset med det där att gå på promenad och inte lägga sig på dagen har varit det som hjälpt mest. Jag hoppas på att kunna gå tillbaka till mitt jobb på onsdag men känns lite för tidigt innan dess då mitt jobb kräver att man rör sig smidigt, bär, har kroppskontakt.  Hur länge var ni borta från jobbet?

  • Pimpinellan

    Du mår som man brukar  egentligen och blir nog helt bra snart. Glad  Jag gick skola på halvtid första op.en och var tillbaks måndagen trots op. fredagen. Gick med viss möda. Andra op.en jobbade jag inte alls, men repade mig fortare tycker jag.

Svar på tråden Vem har gjort Laparoskopi/Titthålsundersökning