• Anonym (Gyro)
    Äldre 13 Feb 10:45
    6948 visningar
    45 svar
    45
    6948

    Hon röker och snusar

    Jag (45) har träffat en tjej (42) som verkar underbar på så många sätt. Det var längesen jag kände sådan kemi för någon.

    Men efter några dejter kom det fram att "röker bara ibland" egentligen innebar att hon röker några gånger om dagen (3-5) och dessutom snusar ett par gånger om dagen. Jag blev såklart besviken när jag insåg detta och känner mig nästintill lurad.

    Jag har berättat det för henne varpå hon själv blev ledsen och sade att hon vill sluta men inte kunnat av olika anledningar. Tydligen lyckades hon sluta båda gångerna hon väntade barn men började igen när hennes mamma gick bort. Hon säger själv att det är känsligt och vill inte känna sig "äcklig". Men det är ju så det blir, och jag vill verkligen inte kyssa henne när hon rökt, även om hon har tuggummi. Läpparna smakar nikotin och det sätter sig i hår och i kläder.

    Kan tänka mig att hon vill försöka sluta på riktigt nu. Hon verkar djupt förälskad i mig och jag är det i henne också. Men blir ju rejält skeptisk både pga rökningen/snusningen och att jag känner mig inlurad i något jag valt bort från början om jag vetat det.

    Har ni några råd?

  • Svar på tråden Hon röker och snusar
  • sextio­talist
    Äldre 13 Feb 10:50
    #1

    Som rökare kan jag tipsa om att kräva att man slutar är inte rätt väg. Däremot uppmuntra henne att få henne att få kontroll över tobaken.

    Be henne fråga sig själv om hon verkligen behöver cigaretten eller snuset nu, om hon inte kan skjuta upp det någon timme.

    Jag har dragit ner rejält genom detta tänk.

  • Anonym (Oj oj)
    Äldre 13 Feb 10:56
    #2

    Positiva ord: du smakar SÅ mycket godare innan du röker. Lurad? Nu tar du väl i. Hon var väl rädd att stöta bort dig! köp nikontintuggummi, belöna henne när hon hållt sig borta. Hångla inte med henne som straff.

  • Anonym (Oj oj)
    Äldre 13 Feb 10:58
    #3

    Hon röker uppenbarligen för att hon saknar något. Hon kanske behöver mer närhet och bekräftelse. Löpturer? Spring lopp. Då känner man sig fräsch o vill inte röka. Funkar för mig.

  • Anonym (Gyro) Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 10:59
    #4

    Vi bor inte i samma stad och träffas nästan bara på helgerna. För mig räcker det inte att hon drar ner. Jag vill kunna njuta av närhet/kyssar när som helst (precis som hon). Och det kan jag inte nu.

    Hur ska jag uttrycka mig för att hon ska förstå att det ÄR ett ultimatum utan att jag uttrycker det plumpt och hårt?

  • Äldre 13 Feb 11:02
    #5
    Anonym (Gyro) skrev 2016-02-13 10:59:34 följande:

    Vi bor inte i samma stad och träffas nästan bara på helgerna. För mig räcker det inte att hon drar ner. Jag vill kunna njuta av närhet/kyssar när som helst (precis som hon). Och det kan jag inte nu.

    Hur ska jag uttrycka mig för att hon ska förstå att det ÄR ett ultimatum utan att jag uttrycker det plumpt och hårt?


    Inget bra har någonsin börjat med ett ultimatum. Hitta en tjej som du kan trivas med utan att börja med att ställa ett ultimatum. Jag har själv varit rökare och hade förmodligen valt cigaretterna före nån ny flamma.

    Men säg som du känner. Ingen idé att försöka linda in det.
  • sextio­talist
    Äldre 13 Feb 11:14
    #6
    Anonym (Gyro) skrev 2016-02-13 10:59:34 följande:

    Vi bor inte i samma stad och träffas nästan bara på helgerna. För mig räcker det inte att hon drar ner. Jag vill kunna njuta av närhet/kyssar när som helst (precis som hon). Och det kan jag inte nu.

    Hur ska jag uttrycka mig för att hon ska förstå att det ÄR ett ultimatum utan att jag uttrycker det plumpt och hårt?


    Ultimatum är det mest avtändande som finns. Jag hade dumpat snabbare än snabbast om en man hade ställt ultimatum så tidigt i en relation.
  • Anonym (Vuxen­)
    Äldre 13 Feb 11:20
    #7

    Antingen du accepterar att hon är vuxen och bestämmer själv.Eller gör slut med henne ,om du inte gillar rökning och snus.

  • Anonym (Gyro) Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 11:33
    #8
    sextiotalist skrev 2016-02-13 11:14:45 följande:
    Ultimatum är det mest avtändande som finns. Jag hade dumpat snabbare än snabbast om en man hade ställt ultimatum så tidigt i en relation.
    Att bli lurad av att någon "är vad hon inte är" är det mest avtändande som finns. Ultimatum kommer längre ned på listan...
  • Anonym (Gyro) Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 11:40
    #9
    Anonym (Vuxen) skrev 2016-02-13 11:20:43 följande:

    Antingen du accepterar att hon är vuxen och bestämmer själv.Eller gör slut med henne ,om du inte gillar rökning och snus.


    Som jag skrev får hon ju bestämma själv. Och hon vill sluta. Men om hon inte slutar bestämmer jag också själv, och gör slut.
  • Äldre 13 Feb 11:50
    #10
    Anonym (Gyro) skrev 2016-02-13 11:33:48 följande:

    Att bli lurad av att någon "är vad hon inte är" är det mest avtändande som finns. Ultimatum kommer längre ned på listan...


    Är hon så avtändande så är det väl inget att fundera över? Berättar/visar du alla dina mindre fördelaktiga sidor för en ny person på en gång? Tvivlar på det.
Svar på tråden Hon röker och snusar