• Grönan

    ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!

    Hej!!

    Skulle gärna vilja läsa till civilingenjör nästa år men funderar på hur det skulle fungera med familjepusslet då jag bor 1,5 timmar från närmsta universite.

    Finns det några civilingenjör/ingenjör som vet hur schemat ser ut? Är det mycket egebstudier man kan göra hemma eller är det mån-fre 9-17 i skolbänken rakt av?

  • Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!
  • BuoBä

    De första två åren var det föreläsningar och lektioner 8-17 i princip varje dag, och ibland var det dessutom labbar på kvällstid. Sen blev det mindre schemalagt, men desto fler grupparbeten och projekt, så man var på skolan jämt ändå.

    Föreläsningar och lektioner är iofs sällan obligatoriska, men är du inte ett mattesnille så behöver du vara där för att hänga med och förstå.

  • Kjell2

    Brukar vara rätt mycket schemalagt på ingenjörsutbildningar. Allt är inte obligatorisk men du behöver mycket tid, talang och disciplin om du ska hoppa många föreläsningar och lektioner.

    Överväg flytta eller helgpendla.

  • BuoBä
    Grönan skrev 2016-02-13 11:08:06 följande:

    Misstänkte det, får nog ge upp den drömmen; (


    Det verkar finnas några ingenjörsutbildningar på distans, bla från Mitthögskolan. Kanske värt att kolla upp?
  • snedtak

    Ni har inte funderat på att flytta? Om det är 1,5 timmes resväg till närmaste högskola känns det som att ni inte bor så centralt, kommer du kunna få ett kvalificerat jobb efteråt där du bor nu?

    Jag hade en kursare med 1 barn som hade 1 timmes resväg och som nu är klar. Så det går. Däremot måste det ha varit väldigt tufft, för som många säger är det mycket schemalagt. Ibland är det schemalagda labbar på kvällstid, men för oss har det alltid funnits en motsvarande tid på dagtid så jag tror att man hade kunnat byta till sig den om man haft särskilda skäl. Utöver den schemalagda tiden kan jag starkt rekommendera att plugga i grupp även om det går att göra själv. Och då behöver man ju spendera tid på en plats där det finns fler studenter som läser samma sak.

  • Studentpappa

    Jag hade ungefär 1,5 timmar enkel väg, egentligen mer om man räknar dörr till dörr. Dryga fyra år men lätt värt det. Det kräver ju att din partner är beredd på att dra ett större lass hemma då det blir sena kvällar rätt ofta, men allt eftersom lär du dig när det passar att vara hemma och plugga själv. Det fungerar på alla kurser i olika omfattning. Vi fick barn under tiden jag pluggade. Hade en kvinnlig kursare som fick barn under utbildningen, hon tog ingen paus utan tog examen med oss. Läste högre tempo innan nedkomst och kämpade på efter.

    Jag blir förmodligen erbjuden en tjänst hos en kund jag konsultar hos nu utan att behöva söka. Dom började prata om det förra veckan, tre år efter examen tänker jag begära 42 000:-/mån. Bara en sån sak gör det värt slitet.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Studentpappa
    snedtak skrev 2016-02-13 15:02:21 följande:

    Ni har inte funderat på att flytta? Om det är 1,5 timmes resväg till närmaste högskola känns det som att ni inte bor så centralt, kommer du kunna få ett kvalificerat jobb efteråt där du bor nu?

    Jag hade en kursare med 1 barn som hade 1 timmes resväg och som nu är klar. Så det går. Däremot måste det ha varit väldigt tufft, för som många säger är det mycket schemalagt. Ibland är det schemalagda labbar på kvällstid, men för oss har det alltid funnits en motsvarande tid på dagtid så jag tror att man hade kunnat byta till sig den om man haft särskilda skäl. Utöver den schemalagda tiden kan jag starkt rekommendera att plugga i grupp även om det går att göra själv. Och då behöver man ju spendera tid på en plats där det finns fler studenter som läser samma sak.


    Bor man i en mindre stad med en bra utbildning blir effekten lite som en tjej med rejäl urringning kvart i tre en lördagkväll på Harrys. Du kan oftast välja och vraka mellan jobben då ingenjörer är en bristvara, jag är anställd i en större stad av en stor konsultfirma men sitter i min mindre hemstad för att slippa pendla. Det finns ju fiber i knohult idag till och med
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • BuoBä
    Studentpappa skrev 2016-02-13 15:37:02 följande:

    Bor man i en mindre stad med en bra utbildning blir effekten lite som en tjej med rejäl urringning kvart i tre en lördagkväll på Harrys. Du kan oftast välja och vraka mellan jobben då ingenjörer är en bristvara, jag är anställd i en större stad av en stor konsultfirma men sitter i min mindre hemstad för att slippa pendla. Det finns ju fiber i knohult idag till och med


    Det där beror ju på vilken sorts ingenjör man är och vad man vill jobba med. Har svårt att tro att det finns så många jobb inom tex medicinteknik i Knohult...
  • Flash Gordon
    Grönan skrev 2016-02-13 11:08:06 följande:
    Misstänkte det, får nog ge upp den drömmen; (
    Varför det?

    1,5 timme dit och 1,5 timme hem.

    Du åker hemifrån kl 7:15 om du börjar med föreläsning kl 9:00.

    Du åker hem efter sista föreläsningen kl 16 och är hemma strax efter 17:30.

    .
    Det är inte så att man går från 8-17 fem dagar i veckan när man läser till civilingenjör.
  • Guapa

    Den civilingenjörsutbildningen jag läste innehöll många föreläsningar men få obligatoriska moment ( förutom tentor och inlämningauppgifter). De grundläggande mattekurserna dvs analyserna, flerdimen och statistiken gick utmärkt att klara genom att bara läsa böckerna. (Jag gick dock på alla föreläsningar för jag var rädd att missa något men flertalet av mina kursare läste allt hemifrån och det gick bra)

Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!