• Anonym (TS)

    Är det okej att dejta sitt ex bästa kompis?

    Frågar eftersom en kompis till mig har börjat träffa en kille som är bästa vän till en kille som hon va ihop med förr. Hon tror att det ska bli de två men jag är skeptisk o tror att killen inte kommer våga ta steget fullt ut. Bör tillägga att de ses i smyg, vad tror ni?

  • Svar på tråden Är det okej att dejta sitt ex bästa kompis?
  • Anonym (okej)

    Det är okej att dejta sitt ex bästa kompis, men det är inte okej att dejta sin bästa kompis ex.

    Den killkompisen verkar inte så vettig...

  • Anonym (Helt ok)

    Hade inte haft problem med det alls. Det är ju slut. Tycker att det är fånigt att tro att man har ensamrätt på sina ex, hade inte ens haft problem om min egna syster gifte sig med mitt ex oavsett vad jag tycker om hen.

  • Anonym (Eh)
    Anonym (Helt ok) skrev 2016-02-13 11:55:14 följande:

    Hade inte haft problem med det alls. Det är ju slut. Tycker att det är fånigt att tro att man har ensamrätt på sina ex, hade inte ens haft problem om min egna syster gifte sig med mitt ex oavsett vad jag tycker om hen.


    Kan omöjligt förstå detta...

    Jag tycker du ska fråga exet. Klarar du inte av det, så ska du inte göra det!
  • Katlan

    Tycker att alla får dejta vem de vill så länge båda är singlar.

  • Anonym (okej)
    Anonym (Helt ok) skrev 2016-02-13 11:55:14 följande:

    Hade inte haft problem med det alls. Det är ju slut. Tycker att det är fånigt att tro att man har ensamrätt på sina ex, hade inte ens haft problem om min egna syster gifte sig med mitt ex oavsett vad jag tycker om hen.


    Eller så kan man prova att tänka på någon annan än sig själv (och tänka med någon annan kroppsdel än kuken/fittan) som omväxling och tänka att det kan bli jobbigt för den där kompisen (eller systern) om man själv börjar dejta dennas ex.

    De kanske hade en infekterad och jobbig skilsmässa/uppbrott, det kan finnas kvar känslor, det kan vara mycket som spökar. Jag tänker på den där FL-tråden med mannen med tre barn som blev dumpad av sin fru.

    I det läget, när man mår skit, kanske det inte känns superkul att höra att bästa kompisen, som man vill ha som stöd och kunna prata med, börjat knulla med ex-frun eller ex-pojkvännen.
  • Anonym (nja)

    En "vanligt" ex kan göra vad h*n vill det bryr jag mig inte om. Men om det handlar om barnens pappa eller min bästa vän så hoppas jag dom har tillräckligt med respekt för mig att prata med mig innan dom gör nått.

  • Tecum
    Efraim Barkbit skrev 2016-02-13 11:38:23 följande:
    Det är ok om man frågar sitt ex först.
    Varför ska exet styra över ditt kärleksliv? Eftersom vederbörande är ett ex betyder det att denne är ute ur bilden och därmed ointressant. Även om man har barn ihop ska man ge f-n i varandras kärleksliv.
    Men tydligen är det många som har svårt att komma över sina ex, det märks inte minst i denna tråd...
  • Anonym (nja)
    Tecum skrev 2016-02-13 13:50:24 följande:

    Varför ska exet styra över ditt kärleksliv? Eftersom vederbörande är ett ex betyder det att denne är ute ur bilden och därmed ointressant. Även om man har barn ihop ska man ge f-n i varandras kärleksliv.

    Men tydligen är det många som har svårt att komma över sina ex, det märks inte minst i denna tråd...


    Fast för dom flesta handlar det ju inte om vad exet gör utan bästa kompisen. Man skiter i vad exet gör men skulle ens bästa kompis börja dejta ens ex så känns det som ett svek av vännen.

    Men jag kan ärligt säga att jag inte är över mitt ex (barnens pappa). Jag lämnade inte honom för att jag inte älskade honom. Men jag har gått vidare. Han är förlovad med en annan idag och det funkar fint. Men hade han dejtat min bästa kompis så hade jag blivit djupt sårad, främst av min kompis men också honom (då vi är i varandras liv pga barnen).
  • Tecum
    Anonym (nja) skrev 2016-02-13 14:15:36 följande:
    Fast för dom flesta handlar det ju inte om vad exet gör utan bästa kompisen. Man skiter i vad exet gör men skulle ens bästa kompis börja dejta ens ex så känns det som ett svek av vännen.

    Men jag kan ärligt säga att jag inte är över mitt ex (barnens pappa). Jag lämnade inte honom för att jag inte älskade honom. Men jag har gått vidare. Han är förlovad med en annan idag och det funkar fint. Men hade han dejtat min bästa kompis så hade jag blivit djupt sårad, främst av min kompis men också honom (då vi är i varandras liv pga barnen).
    Men även om det gäller bästa kompisen så styr ju exet indirekt. Ska hon avstå sitt livs kärlek bara för att det inte känns bra för dig?

    Ärligt av dig att erkänna att du inte är över ditt ex. Jag är inte dummare än att jag förstår hur jobbigt det kan vara att se honom med någon annan, i synnerhet någon du känner.
  • BandAnna

    Det här är min inställning: Är det slut så är det slut. Köp läget, slicka såren och gå vidare. 


     


     


     


     

  • Anonym (nja)
    Tecum skrev 2016-02-13 14:27:05 följande:

    Men även om det gäller bästa kompisen så styr ju exet indirekt. Ska hon avstå sitt livs kärlek bara för att det inte känns bra för dig?

    Ärligt av dig att erkänna att du inte är över ditt ex. Jag är inte dummare än att jag förstår hur jobbigt det kan vara att se honom med någon annan, i synnerhet någon du känner.


    Grejen är ju den att om ett ex träffar någon ny så rör det ju egentligen inte mig och mitt liv egentligen. Men träffar min kompis mitt ex så drar hon ju indirekt in honom i mitt liv igen, alternativ skapar en stor klyfta mellan oss då vi inte kan umgås som vanligt.

    Mitt ex som jag har barn med blir jag ju inte av med hur jag än gör. Att han går vidare gör mig inget och jag har inga problem med hans nya även om jag ibland kan va lite ledsen över att livet inte blev som jag tänkt. Men att då behöva gå resten av livet och behöva se min bästa kompis leva det liv kah önskar att jag och barnen hade haft med honom jag inte är okej.
  • Tecum
    Anonym (nja) skrev 2016-02-13 16:07:40 följande:
    Grejen är ju den att om ett ex träffar någon ny så rör det ju egentligen inte mig och mitt liv egentligen. Men träffar min kompis mitt ex så drar hon ju indirekt in honom i mitt liv igen, alternativ skapar en stor klyfta mellan oss då vi inte kan umgås som vanligt.
    Mitt ex som jag har barn med blir jag ju inte av med hur jag än gör. Att han går vidare gör mig inget och jag har inga problem med hans nya även om jag ibland kan va lite ledsen över att livet inte blev som jag tänkt. Men att då behöva gå resten av livet och behöva se min bästa kompis leva det liv kah önskar att jag och barnen hade haft med honom jag inte är okej.
    Så är det. Men om han är mannen i hennes liv och hennes lycka hänger på deras relation, missunnar du henne det?

    Kärlek går före vänskap och då får ni släppa kontakten, menar jag - utan att döma och anklaga. 
  • Anonym (nja)
    Tecum skrev 2016-02-13 16:19:44 följande:

    Så är det. Men om han är mannen i hennes liv och hennes lycka hänger på deras relation, missunnar du henne det?

    Kärlek går före vänskap och då får ni släppa kontakten, menar jag - utan att döma och anklaga. 


    Fast va då kärlek går före vänskap? Mina allra bästa vänner räknar jag som familj. Familj är för mig mycket viktade än nån man. Visst han kanske skulle kunna va hennes livs kärlek men det startar ju oftast mindre, men en attraktion tex och om man väljer att inte utforska den så kommer hon aldrig att få veta att han va hennes livs kärlek.
  • Hanky Panky
    Anonym (okej) skrev 2016-02-13 11:36:37 följande:
    Det är okej att dejta sitt ex bästa kompis, men det är inte okej att dejta sin bästa kompis ex.
    Precis vad jag tänkte skriva.

    Som ex har man inget moraliskt ansvar, men det har man som kompis.
Svar på tråden Är det okej att dejta sitt ex bästa kompis?