• Mammatillelise

    6 månaders som fortfarande kräks

    Är det normalt att dom fortfarande kräks efter ersättningen om dom ätit lite för mycket? Vår lilla tjej äter alltid lite för mycket så att det kommer upp lite igen. Ska det vara så? Ibland kommer det upp av barnmat och hennes gröt också.

  • Svar på tråden 6 månaders som fortfarande kräks
  • hg129012

    Vår dotter är 6,5 månad, och hon kräks också fortfarande. Både av ersättning o gröt/vanlig mat. Frågade på bvc sist och de sa att det var normalt sålänge hon gick upp i vikt - vilket hon gjorde. Men visst, det är riktigt tröttsamt med alla dessa spyor. Allt.luktar surt :/ hoppas de går över snart.

  • Mammatillelise
    hg129012 skrev 2016-02-13 14:02:35 följande:

    Vår dotter är 6,5 månad, och hon kräks också fortfarande. Både av ersättning o gröt/vanlig mat. Frågade på bvc sist och de sa att det var normalt sålänge hon gick upp i vikt - vilket hon gjorde. Men visst, det är riktigt tröttsamt med alla dessa spyor. Allt.luktar surt :/ hoppas de går över snart.


    Ja de hoppas jag med! Skönt att det finns fler :)
  • Bertram

    Min son var strax över 1 innan han slutade kräkas när han åt för mkt, det är för att magmunnen är lite svag/inte sluter igen ordentligt, jag var oxå ett kräkbarn tydligen, det går över förr eller senare :)

  • Natulcien

    Vår son var också en riktig kräkis. Han kräktes efter varje måltid och även mellan måltiderna de första 4 månaderna. I princip hela tiden, alltså. Efter 4 månader lugnade det sig lite, och då var det kanske 4-5 spyor om dagen.
    Efter 6 månader minskade det lite igen, och då handlade det om 2-3 spyor om dagen. Det var först runt 8-9 månader som det slutade helt.

  • Sjungandemamman

    Mitt barn kräktes mycket (upp till 25 ggr/dag). Inte bara efter hon ätit utan lite när som helst. Det pågick till hon var närmare året. Sent utvecklad magmun. Inget farligt, men skitjobbigt.

  • sextiotalist

    Grabben var väl nästan tre innan han slutade kräkas helt

  • idis78

    Min äldsta var en bit över året innan han slutade kräkas. Som bebis kräktes han säkert minst 30 ggr/dag.

  • LovelyZ

    Jag vill passa på att fråga er som har barn som kräks/kräktes ofta. Fick ni något hjälp? Min son på fem månader kräks hela tiden, stora mängder, blev värre nu när han får smakportioner då det luktar hemskt, stackarn blir ledsen av det. Vi kan knappt gå ut med honom någonstans förutom promenader i vagn, så fort vi tar up honom från vagnen spyr han.

    När min mamma kommer att hälsa på oss några timmar tar hon med sig tre ombyten...

    Hjälp!! Finns det något man kan göra?

  • idis78
    LovelyZ skrev 2016-02-13 23:17:58 följande:

    Jag vill passa på att fråga er som har barn som kräks/kräktes ofta. Fick ni något hjälp? Min son på fem månader kräks hela tiden, stora mängder, blev värre nu när han får smakportioner då det luktar hemskt, stackarn blir ledsen av det. Vi kan knappt gå ut med honom någonstans förutom promenader i vagn, så fort vi tar up honom från vagnen spyr han.

    När min mamma kommer att hälsa på oss några timmar tar hon med sig tre ombyten...

    Hjälp!! Finns det något man kan göra?


    Vi fick ingen hjälp. Vår Bvc- ssk vägrade lyssna. Allt var normaaalt!!
    Det jag kan tipsa om är förtjockningsmedel i ersättningen om han får det. Då blir den inte lika lättkräkt.
    Ta kontakt med barnläkare om han verkar ha ont av det. I såna fall kan de göra en utredning och se om han har reflux. Då kan den medicineras.
  • Bertram

    Fick ingen hjälp och bad inte om det heller. Mitt enda tips är våtservetter och många ombyten. 


    Så fort jag satte honom i vagnen kräktes han, när bussen svängde, när man lyfte upp honom.. i ett års tid, nu fyller han 2 i dagarna och har inte haft några problem sen han var 1

  • 1Carro82

    Hade samma problem med båda mina två tjejer. Fick ingen hjälp, frågade nog inte efter det heller iofs... Började avta vid 8-9 månader och var nästan bra runt året har jag för mig. Men visst är det skitjobbigt!

  • Fiiaaa

    Skönt att höra flera som haft/har samma problem även om man såklart hoppas att det ger sej tidigare. Våran lilla kräkis är bara två månader och helammar, men kräks i olika omfattning efter varje gång hon ätit och även mellan måltider. Säkert 15-20 gånger om dan och en hel del ombyten :/ BVC säger såklart att det är helt normalt eftersom hon går upp fint i vikt. Kräkhanddukar överallt, dregglisar till småkräksen, 3-4 ombyten till henne och ett par till mej när vi är iväg så brukar det gå hyfsat. Men åh vad avundssjuk man blir när man pratar med en del vars bebisar typ kräkts två gånger i hela sitt liv. Men men, värre åkommor finns ju.

  • mammalovis

    Min första dotter kräktes till uppåt året någon gång. Det blev svårare att ha koll när hon började krypa och gå. Hon gick vid 10,5 månader.

    Lilleman på 4 månader kräks mycket också. Några små IKEA-handdukar fyller ingen funktion denna gången, så vi använder vanliga dubbelvikta istället. Så vissa dagar blir det klädbyten för både mig och Lilleman, värst nu när han varit förkyld och snuvig och kan kaskadkräkas massor.

  • Stjärnstoft
    Fiiaaa skrev 2016-02-15 20:23:39 följande:

    Skönt att höra flera som haft/har samma problem även om man såklart hoppas att det ger sej tidigare. Våran lilla kräkis är bara två månader och helammar, men kräks i olika omfattning efter varje gång hon ätit och även mellan måltider. Säkert 15-20 gånger om dan och en hel del ombyten :/ BVC säger såklart att det är helt normalt eftersom hon går upp fint i vikt. Kräkhanddukar överallt, dregglisar till småkräksen, 3-4 ombyten till henne och ett par till mej när vi är iväg så brukar det gå hyfsat. Men åh vad avundssjuk man blir när man pratar med en del vars bebisar typ kräkts två gånger i hela sitt liv. Men men, värre åkommor finns ju.


    Exakt så hade vi det. Nästan glömt nu inser jag. Mina är 9 och 11 nu :)
Svar på tråden 6 månaders som fortfarande kräks