• Imsevimse77

    vem ska ha rummet?

    Hej!
    Vi är en familj på 3 barn och två vuxna.
    Den äldsta fyller snart 18 år och de yngsta är 9 och 6 år.
    Den yngsta har autism.
    Vi ska byta lägenhet i sommar från en 6 till en fyra, tänker att äldsta kommer ändå att flytta så fort han kan så vi får tränga ihop oss ett tag.

    Nu är bara frågan om vem av de små som ska ha det andra egna rummet?
    17 åringen är ju given såklart på eget rum men vem av de små ska ha det andra?
    Vi tänkte först att jag och min man sover i vardagsrummet men det var tyvärr för litet till att både ha säng och soffa så vi tar det största rummet och sen får en av de små ha sin säng inne hos oss.

    Första tanken var såklart att minstingen skulle sova inne hos oss men sen så slog det mig att mellanbarnet som är min bonusdotter egentligen inte är i behov av eget rum då hon nästan aldrig är i det hon har nu.
    Hon sitter mest i soffan och tittar på sin iPad,
    Minstingen leker mycket med sin tågbanan och är väldigt mycket på sitt rum.
    Samtidigt vill jag inte att hon känner sig undanskuffad bara för att hon kommer varannan vecka. Hon är lika stor del av familjen som vi som bor på heltid.
    Å andra sidan är hon mera otrygg än vad lillebror är skulle gärna sova inne hos oss.
    Vi frågade henne och hon visste inte riktigt själv.

    Att dela rum är inte på tapeten då de trots en väldigt fin syskonkärlek klarar att hålla ihop i några timmar.
    Vi har provat och det har inte funkat.

  • Svar på tråden vem ska ha rummet?
  • Kirsty

    När räknar ni med att den äldsta flyttar ut då?


    9 år är ändå ett rätt stort barn, vill hon inte ha eget rum när kompisar kommer hem osv? 


    Har själv ett barn med autism och skulle tycka det vore prioriterat med rum till honom också. 


    Kan ni inte hitta en lösning i vardagsrummet ändå så alla barnen får rum? Om ni räknar med att den stora flyttar snart så kanske ni kan underlätta/hjälpa till att hitta lägenhet där så det går fortare...

  • Imsevimse77

    Det är en svår fråga.
    Bonusen tar sällan hem kompisar och när hon väl gör det spelar de ändå bara tv-spel och det kan de lika gärna göra i vårat sovrum.
    Vi har provat med gemensam lekrum men när sonen får utbrott har det hänt att han kastar saker eller slänger stolar. Vill inte att bonusen ska få sina saker förstörda.

    Rent krasst så har lillebror större behov av ett eget rum iom sina saker. Nu i våran nuvarande lägenhet har vi och bonusen kommit överens om att sälja hennes leksaker för hon leker ALDRIG med dom. I stället ska vi ta pengarna till att göra en yngre variant av tonårsrum i stället. Så om man ser till detta är valet enkelt men sen om man ser till andra sidan är hon äldre och har första tjing på det egna rummet.

    Äldsta sonen går andra året på gymnasiet och hade han fått välja hade han flyttat i förrigår så där gäller det bara att hitta något till honom.

  • Imsevimse77

    Det som är också att vi har försökt med alla möjliga saker för att få bonusen att trivas på sitt rum men vad vi än gör har det alltid slutat med att hon endast har det för att sova i. Hon kanske är i det en, två dagar och sen sitter hon i soffan. Det känns då lite trist att ge henne ett helt eget rum när man ändå vet hur det kommer att bli.

  • Sandra8978

    Intressant hur olika man kan vara som föräldrar.

    1. En 6 och 9 åring som TS tycker ska dela sovrum med TS och hennes man. Har ni ingen sexdrift kvar eller vad är det frågan om?

    2. En nioåring som tillåts spendera hela dagarna med att glo på dum-burken. Sätt ner foten!

  • Holma
    Imsevimse77 skrev 2016-02-13 18:13:52 följande:

    Det är en svår fråga.
    Bonusen tar sällan hem kompisar och när hon väl gör det spelar de ändå bara tv-spel och det kan de lika gärna göra i vårat sovrum.
    Vi har provat med gemensam lekrum men när sonen får utbrott har det hänt att han kastar saker eller slänger stolar. Vill inte att bonusen ska få sina saker förstörda.

    Rent krasst så har lillebror större behov av ett eget rum iom sina saker. Nu i våran nuvarande lägenhet har vi och bonusen kommit överens om att sälja hennes leksaker för hon leker ALDRIG med dom. I stället ska vi ta pengarna till att göra en yngre variant av tonårsrum i stället. Så om man ser till detta är valet enkelt men sen om man ser till andra sidan är hon äldre och har första tjing på det egna rummet.

    Äldsta sonen går andra året på gymnasiet och hade han fått välja hade han flyttat i förrigår så där gäller det bara att hitta något till honom.


    Har 17 åringen råd att flytta innan han gått ut skolan o fått jobb ? Inte så lätt att få lägenhet utan inkomst .
    Jag tycker dom äldsta bör ha eget rum , gör ett mysigt rum med soffa o tv åt bonusen så hon kan vara ifred . Den minsta kan dela med er .
    Måste fråga varför byter man ner sig med så många barn med egna behov ?
  • Imsevimse77
    Holma skrev 2016-02-13 18:55:22 följande:
    Har 17 åringen råd att flytta innan han gått ut skolan o fått jobb ? Inte så lätt att få lägenhet utan inkomst .
    Jag tycker dom äldsta bör ha eget rum , gör ett mysigt rum med soffa o tv åt bonusen så hon kan vara ifred . Den minsta kan dela med er .
    Måste fråga varför byter man ner sig med så många barn med egna behov ?
    För att vi dels bor i en lägenhet som kostar 10000 kr i månaden.
    Vi bor i en sexa varav ett rum används inte, när sonen flyttar kommer ytterligare ett rum stå tomt.
    Vi kan nu komma ner 2000 kr i hyra plus att vi får en tomt som vi alltid har önskat.
    Självklart kan man avvakta men det är svårt att få denna möjlighet igen i det område vi vill bo.
  • Imsevimse77
    Sandra8978 skrev 2016-02-13 18:32:05 följande:

    Intressant hur olika man kan vara som föräldrar.

    1. En 6 och 9 åring som TS tycker ska dela sovrum med TS och hennes man. Har ni ingen sexdrift kvar eller vad är det frågan om?

    2. En nioåring som tillåts spendera hela dagarna med att glo på dum-burken. Sätt ner foten!


    Det är inte min dotter så med att sätta ner foten får min man sköta.

    Ang sexualdriften finns det andra ställen än sovrummet plus att bonusen kommer varannan vecka. Under veckan hon är hos oss kan man faktiskt hålla sig. ;)
Svar på tråden vem ska ha rummet?