• Inkaaa

    Sen avnavling

    Hej! 


    Jag hade på många sätt en bra förlossning och barnmorskeeleven jag hade respekterade mina önskemål så gott det gick i alla lägen. Hade skrivit i förlossningsbrev innan att sen avnavling var jätteviktigt för mig. Det jag inte kan förstå, som jag börjat tänka på långt i efterhand, är varför jag inte fick hålla i min dotter då hon hade fötts? Enligt eleven så var barnet tvunget att vara lågt ner så att allt blod från navelsträngen skulle rinna in som det skulle. Hon höll henne nedanför sängen jag låg i. Jag fick "tyst panik" eftersom jag inte fick se barnet och jag trodde länge att det var något fel på henne.


    Är det verkligen riktigt att hålla barnet så? Det känns ju inte särskilt naturligt.

  • Svar på tråden Sen avnavling
  • Tramses

    Det där lät väldigt märkligt tycker jag. Jag har fött tre barn, det senaste för tre månader sedan och så har det aldrig gått till för mig. Naturligtvis ska man få upp barnet på bröstet så snabbt som möjligt om det inte finns bra skäl till att inte göra det.

    Tycker att du ska ringa upp dem och fråga om du tycker att det känns viktigt, och det förstår jag om det gör.

  • viseversa

    Oj det låter inte okej. Barnet ska upp på RN gång till mamman. Jag hade sen avnavling på mitt 4de barn och hon fick självklart ligga på mitt bröst till dess navelsträngen slutat pulsera och då kunde klippas. Förstår din panik, att få upp barnet på bröstet på en gång är jätteviktigt både för dig och ditt barn.

  • Maddi

    Det är inte så att navelsträngen va kort och barnet inte kunde komma upp på bröstet eftersom du hade sen avnavling?

  • Inkaaa
    Maddi skrev 2016-02-13 17:33:09 följande:

    Det är inte så att navelsträngen va kort och barnet inte kunde komma upp på bröstet eftersom du hade sen avnavling?


    Nä. Det var den inte.


    Hon hade 10 poäng på alla tre på apgar-skalan också. Så inget fel på henne.

  • Humlan87

    Barnet ska hållas under placentanivå de första 30 sekunderna för att optimera flödet, sedan kan barnet komma upp på mamma under de 2-2,5 minuter som är kvar innan flödet avtar. Man kan också hålla barnet lågt medan man tar navelsträngsprov.

  • Inkaaa
    Humlan87 skrev 2016-02-14 17:15:05 följande:

    Barnet ska hållas under placentanivå de första 30 sekunderna för att optimera flödet, sedan kan barnet komma upp på mamma under de 2-2,5 minuter som är kvar innan flödet avtar. Man kan också hålla barnet lågt medan man tar navelsträngsprov.


    Intressant! Är du barnmorska eller hur vet du detta? :)
  • Dasha
    Humlan87 skrev 2016-02-14 17:15:05 följande:

    Barnet ska hållas under placentanivå de första 30 sekunderna för att optimera flödet, sedan kan barnet komma upp på mamma under de 2-2,5 minuter som är kvar innan flödet avtar. Man kan också hålla barnet lågt medan man tar navelsträngsprov.


    fast SEN avnavling betyder ju runt en timme efter förlossningen
  • Humlan87
    Dasha skrev 2016-02-14 20:21:06 följande:

    fast SEN avnavling betyder ju runt en timme efter förlossningen


    Nej. Tidig avnavling är 20 sekunder efter att bebisen fötts fram och sen avnavling är 2-3 minuter efter. Flödet avtar snabbt efter födseln och navelartären börjar tappa både form och funktion snabbt. Man måste ta navelsträngsprovet (blodprov) snabbt för att få ett funktionellt prov eftersom navelsträngen faller ihop. Om man väntar för länge med att klippa så har man sett att fler barn får gulsot och andningsstörningar, klipper man för tidigt så riskerar barnet blodbrist. Det är totalt ca 3 dl blod som ska passera från placenta till barnets cirkulationssystem vid sen avnavling.
Svar på tråden Sen avnavling