• Anonym (Ledsen)

    Framfall! Känner livmodertappen?! Mår så dåligt!

    Hej allihopa,

    Jag födde vårt andra barn för en och en halv vecka sedan. När jag kände efter där nere i duschen så kände jag min livmodertapp nästan nere vid öppningen! Jättelångt ner!!

    Finns det fler där ute som gjort detta tätt inpå förlossningen? Går det tillbaka? Läst en del om olika typer av framfall och hoppas ju innerligt att detta är något som dom allra flesta upplever kort efter förlossningen :( Jag ska börja knipa omgående!

    Förlossningen i sig gick bra, sprack inget.

    Känner mig så rädd när jag kan känna tappen..

    Jätte tacksam för svar!

  • Svar på tråden Framfall! Känner livmodertappen?! Mår så dåligt!
  • Anonym (ojoj)

    Det handlar alltså om ca 10 dagar sedan....??

    Varva ned och sluta känn efter så snart efter förlossningen!

    Vänta med oro till efterkontrollen som brukar vara ca 2 månader efter.

  • Mammut

    Tror inte att det är någon fara då du nyss fått barn. Livmodern har varit med om något tufft, men är ju bra med en efterkontroll hos gyn några veckor efter förlossning. Där får du alla svar.

    Annars är knipövningar allmänt bra efter man fått barn. T.ex träna att knipa av kissstrålen när man kissar. Annars också bara gå och nypa åt ibland.

    Finns även kulor för att träna upp musklerna igen, men är osäker om man ska använda dem så nära förlossning. Men knipövningar är iallafall ok.

  • Anonym (Ledsen)

    Tack för era svar.

    Känna efter och känna efter, det kan jag inte säga att jag gör direkt. Är nästan rädd för att göra det! Märkte det när jag tvättade mig att det kändes annorlunda.

    Inser ju också att det är kort tid efter förlossningen, känns bara så osannolikt att livmodertappen ska lyckad krypa tillbaka så högt upp. :( Undrar om flera har känt den kort efter förlossningen, men att det återställt.

  • Anonym (Jo..)

    Jag födde barn för 5 månader sedan och känner exakt det du beskriver! Mitt knip är otroligt bra, men det känns inte som att det är det som är "problemet".. Det känns som att det liksom "trillat ner", alltihopa.. Jag ska på läkarbesök om nån vecka, kan berätta sen vad de sa.. :) Kom ihåg att kroppen fortf är mer gravid, än "normal"!

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jo..) skrev 2016-02-13 20:41:16 följande:

    Jag födde barn för 5 månader sedan och känner exakt det du beskriver! Mitt knip är otroligt bra, men det känns inte som att det är det som är "problemet".. Det känns som att det liksom "trillat ner", alltihopa.. Jag ska på läkarbesök om nån vecka, kan berätta sen vad de sa.. :) Kom ihåg att kroppen fortf är mer gravid, än "normal"!


    Tack för ditt svar! :)

    Får jag fråga dig om du upplever det som ett problem i din vardag? Tänker eftersom det fem månader sedan din förlossningen. Upplever du att knipövningar gjort det lite bättre? Har du vågat ha samlag än? Förlåt för en sådan privat fråga, är orolig att samlivet ska vara förstört. :/
  • Anonym (ojoj)
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-02-13 20:08:21 följande:

    Tack för era svar.

    Känna efter och känna efter, det kan jag inte säga att jag gör direkt. Är nästan rädd för att göra det! Märkte det när jag tvättade mig att det kändes annorlunda.

    Inser ju också att det är kort tid efter förlossningen, känns bara så osannolikt att livmodertappen ska lyckad krypa tillbaka så högt upp. :( Undrar om flera har känt den kort efter förlossningen, men att det återställt.


    Hur tvättar du dig när du känner så? Inte tvättar du dig väl INNE i vaginan??
  • MammAmma

    Min livmodertapp har också hamnat väldigt långt ner efter fyra förlossningar (har heller aldrig fått några skador) men det tog ett par år efter sista innan den gjorde det (iaf innan jag märkte nåt). Jag har kraftigt framåtlutad livmoder så min tapp är ingenstans i närheten av slidöppningen dock. Den sitter snarare vinklad bakåt, men väääldigt långt ner. Det är ju skillnad rent fysiskt mot hur det var innan, eftersom jag känner ju att det är något ommöblerat där inne, men fysiologiskt sett ingen skillnad. Jag har utmärkt knip, inget som buktar in eller ut nånstans, lång och spänstig mellangård, inga besvär av det varken i vardagen eller vid sex, så det räknas inte som framfall, fastän tappen inte alls sitter där den brukade.

    Måla inte fan på väggen så nära inpå förlossningen. Och sluta vara där och fingra nu!

  • Anonym (Jo..)
    Anonym (Ledsen) skrev 2016-02-13 20:56:16 följande:

    Tack för ditt svar! :)

    Får jag fråga dig om du upplever det som ett problem i din vardag? Tänker eftersom det fem månader sedan din förlossningen. Upplever du att knipövningar gjort det lite bättre? Har du vågat ha samlag än? Förlåt för en sådan privat fråga, är orolig att samlivet ska vara förstört. :/


    Nja, det känns lite som nåt ska trilla ut, ibland när jag står/går. Typ som när en tampong sitter lite fel/för långt ner.. Knipövningarna har inte hjälpt mot just den känslan.. Tror att man behöver stärka även de inte magmusklerna och hela bäckenet, jag har slarvat med det.

    Vi hade samlag efter ca 3 veckor, då var det fortf ömt, men nu är det inga problem på den fronten förutom att det känns dom att han kommer åt livmodertappen.. Han märker ingen skillnad mot förut. :)
  • Anonym (.)

    Jag fick mitt första barn i mitten av december. Efter ca 5 veckor vågade jag känna lite i underlivet och kände min livmodertapp vid öppningen. Jag anade lite innan att det kunde vara något då det kändes som att jag gick runt med en tampong i slidan hela tiden. Ringde BM o fick komma in efter någon vecka. Hon tyckte inte att det såg konstigt ut o det hade börjat kännas lite bättre då allt jag gjorde om dagarna var knipövningar. Var övertygad om att jag hade fått framfall men tydligen kan det bli så efter en förlossning och det är bara då framfall kan gå tillbaka.

Svar på tråden Framfall! Känner livmodertappen?! Mår så dåligt!