• Anonym (My)

    Barnen kväver mig

    Jag älskar mina barn över allt annat. De ger mig så mycket glädje. Men det senaste året känns de krävande på ett olustigt sätt. De är 7 och 5.

    Som på helgerna till exempel har vi fredags -mys (fokuserat på barnen, vi kollar på Barnkanalen och myser till 8 tiden. Då somnar både jag och barnen.......Alltså, inget vuxen-tid med mannen. Lördagen är det ofta handling, lite städning, nåt kalas....ja ni vet.....Sen är det lördag kväll, liknande fredagen.......Fokus på barnen, de vill nu vara uppe och kolla på Mello (som slutar 21.30!!), efter det är det läggdags.......pj, tänder, barn i säng). En av dem vill alltid sova i vår säng på helgen, kan inte säga ifrån för hon vill så gärna. Samma visa som fredagen......ingen vuxen-tid. Söndagar går åt till barnens aktiviteter och där emellan hinner någon av deras kompisar vara här. Alltså helt fokuserat på barnen. Sen är det måndag igen! Jag skäms för att ens beklaga mig för det är väl så småbarnsåren ska vara. När de är tonåringar kommer jag väl sitta och gråta och längta ihjäl mig efter den här tiden, men just nu kvävs jag. Hela tiden är det "mamma, mamma, mamma". Dessutom bråkar syskonen med varandra HELA jäkla tiden vilket gör mig nervklen! Hur gör ni andra familjer? Får ni andrum?

  • Svar på tråden Barnen kväver mig
  • Carambolan

    Kan inte du och maken göra nåt annat medan de har aktiviteter, eller medan de kollar på barnkanalen? Jag och min man brukar sitta i samma rum som ungarna, men spela nåt spel, planera semester eller pyssla med nåt hobbyprojekt ihop.

  • Anonym (MorTill4)

    Det är precis som du skriver. Småbarnsåren är så. Och rätt vad det är så kommer du sakna det.. Sova med barn i sängen har jag alltid gjort och gör ff. Men kommer ihåg att jag tyckte det var lite jobbigt i övergången där när barnen helt plötsligt skulle vara upp på helgen.. Senare o senare blir det ju större de blir. Egentid med maken får ni kanske se till att få vid andra tillfällen.
    Har känt precis som du beskriver en period men nu när mina tvingar är över 9 så kan vi se lite annat på tv. Min 6 åring somnar runt 20 både lördag o söndag oxå.
    13 åringen hänger mest på sitt rum.
    Lite skillnad för mig, skild sen ett år så varannan vecka är de tre minsta hos sin pappa och jag har egentid så d räcker och blir över. Men efter en hel dag med jobb, lämna, hämta och aktiviteter så kan även jag känns för en liten stund för mig själv på kvällen. Ibland blir d så och ibland inte.

    Allt har sin tid.. Och man får gnälla ibland.
    Men som sagt, egentiden på kvällen försvinner.

    Dags att krypa ner i sängen nu!

  • Sandra8978

    "kan inte säga ifrån för hon vill så gärna"

    Du har ju valt detta så sluta klaga.
    Eller vill du få mig att tro att två barn har mer makt än du att bestämma över er familj? Väx upp!

  • Lena

    Du och maken får väl turas om att vara iväg på grejor så ni får egentid.

  • Anonym (mamsi)

    Era barn har inget absolut behov av att sova i er säng. Alltså kan ni prioritera era själva där om ni vill. Och så får ni egentid :) Det enklaste är väl bara att förklara att ni föräldrar önskar ensamtid på helgerna.

  • Alexi

    Mina barn är samma åldrar men jag känner inte alls så. Min man och jag har ju tid tillsammans när de somnat. Då ser vi tv ihop och äter något gott på helgerna. Barnen somnar vid 20-21. Vi lägger oss kanske 23 fredag och lördag.

    På helgen har vi mycket hemmatid oftast, när vi slappar och bara är.

  • Tow2Mater
    Anonym (My) skrev 2016-02-13 21:37:21 följande:

    .Sen är det lördag kväll, liknande fredagen.......Fokus på barnen, de vill nu vara uppe och kolla på Mello (som slutar 21.30!!), efter det är det läggdags.......pj, tänder, barn i säng). En av dem vill alltid sova i vår säng på helgen, kan inte säga ifrån för hon vill så gärna. Samma visa som fredagen......ingen vuxen-tid.


    Går ni o lägger er 21.30 också en lördag? Ni borde ju ha iallafall minst en timme mer där?
    "Mello", menar du melodifestivalen? Den är väl inte varje helg. Tipsar om youtube; barnen kan titta på grejjer där medan ni ser TV om ni vill (eller tillbringar en liten tid ensamma i ett annat rum).
  • Anonym (mamsi)

    Alltså det är två föräldrar som är de vuxna i familjen och som sätter ramarna för hur ni ska leva. Det innebär att det är ni som fattar besluten (i samråd med barnen förmodligen) och ni som ser till att de genomförs (förhoppningsvis med hjälp från barnen).

    Nu verkar ju ni ha tagit nån sorts beslut om att all er vakna tid ska vara barntid. Om ni vill ha det på något annat sätt så måste ni fatta ett annat beslut och sätta upp mål och sedan agera på ett sätt så ni kan nå ert nya mål.

    Ett sätt kan vara att införa egentid i sovrummet mellan säg kl21-09. Barnen får lov att lära sig att sova i sina egna rum och även ge er sovmorgon. Börja med att införa rutinen om att de somnar i egen säng på egen hand. Efter ett tag kommer ni få ha ert sovrum för er själva varje kväll och förhoppningsvis varje natt också. Fortsätt sedan med att lära de att sätta på tv:n själv på morgonen och fixa sin egen frukost. Ni kan ställa en väckarklocka i vardagsrummet som ringer när de får komma in och väcka er. Då kommer ni få sovmorgon också de dagar ni vill.

    Sedan tycker jag gott och väl att ni föräldrar kan splitta på er på helgerna för att dels bli mer effektiva (ena åker handlar och andra städar hemma) och dels för att få egentid för träning, träffa kompisar och sånt. Jätteviktigt för att man ska orka vara en bra förälder.

    Ingenting här i livet kommer av sig självt. Ni får jobba för det ni vill ha.

  • Anonym (stäng av)

    Men stäng av dumburken och umgås istället. T ex spela spel eller lek. Alt. ta egentid varannan fredag och träffa kompisar/gymma/gå på bio. Mellon kan jag förstå att barnen vill se men vilka vuxna sitter och ser på barnkanalen? Lägg sen barnen och umgås sedan ni två. Säg till barnet att hen får sova i egen säng och komma över på morgonen och mysa. Det blir kanske gnälligt ett tag men sen blir det bättre igen.

    För att få egentid ihop får ni nog försöka hålla er vakna ett ta till eller gå upp tidigt (vilket som passar bäst). Men om ni har någon vän med barn i samma ålder kan ni ju höra om ni kan ta varandras barn varannan söndagem (t ex) och få vuxentid varannan vecka. Vi gjorde så på måndagskvällarna så han vi äta middag med respektive ifred, då barnen gick på samma förskola.

Svar på tråden Barnen kväver mig