• prästkrage1

    Damtidningsdjungeln! Vad ska man läsa?

    Allers, Damernas Värld, Elle, Ica Kuriren, Rodeo, Style by, Veckorevyn osv. står i tidningshyllan och jag är helt förvirrad över vad jag ska lägga ned i kundvagnen eller klicka hem en prenumeration på...

    Det är nämligen så att jag nyligen flyttat tillbaka till Sverige efter några är utomlands och vill nu , som komplement till de utländska tidningar jag läser, ha en eller två prenumerationer. Men det är en djungel. När jag sist bodde här hade jag först FRIDA och sen blev det Veckorevyn, men känner att de min nästa svenska tidning bör ha åldrats lika mycket sol jag...

    Jag är 28 år, har inga egna barn än så länge, är intresserad av mode, skönhet, trender och inredning och kanske lite matlagning och hälsa också. Men vad ska jag välja?

    Jag gillar inte att bara på måfå välja ut att testa. Skulle helst vilja ha en meny där det stod typ: "Damtidning W. Vänder sig mot kvinnor i åldern 25-35. Mode och skönhet i fokus, även inredning. Resor och matlagning förekommer sporadiskt". Eller "Tidning P passar dig sol strax går i pension som har tid för weekend resor till en Rosfors i Skåne och vill läsa djupintervjuat med lyckade kvinnor i samma ålder". Alltså - Kort sammanfattning så man kunde se vad som skiljer dem åt... Men det verkar ju inte finnas... :(

    Så jag vänder mig till er :)

    Varför läser du det du gör hellre än något annat? Gissa vad målgruppen är för olika tidningar? Gissa hur en typisk läsare av tex Elle skulle vara!

    Snälla hjälp innan jag köpt på mig ett meter tjockt lager med tidigare somnat ska iförsöka få ett grepp om... Hihi :)

  • Svar på tråden Damtidningsdjungeln! Vad ska man läsa?
  • Aniiee

    Mitt tips är: Låt bli. Det är ändå bara en massa skräp och mer reklam är det är faktiskt tidning

    Om du ÄNDÅ PROMPT MÅSTE, så är mitt tips Readly, i alla fall ett tag. Det är en tjänst till surfplattan där du får tillgång till ett hundratal (typ 1200) tidningar för en hundralapp i månaden. Så kan du läsa för glatta livet, och när du vet vilka tidningar du vill läsa mer permanent så kan du prenumerera på bara de tidningarna för 2000 kronor om året, vardera....


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Pkb

    Allers och Ica kuriren är väl mest riktat till tanter (men jag älskar allers lol)det är recept, livsskildringar, mönster för den som gillar att sticka och några kortare romaner. Elle är sofistikerad (tänk typ dagens nyheteraktigt), mycket reklam, haute cotoure, inte så mycket intressant läsning.

    Damernas är en Light version av elle men känns mer svensk, båda passar för kvinnor typ 27 och uppåt. Veckorevyn är lättsmält, kan upplevas lite barnsligare(tänk typ aftonbladet/metro), kortare lättläst text om relationer,smink, kläder osv, passar väl 20-30.

  • Anonym (C)

    Jag gick från Frida till Veckorevyn till AMELIA - testa den! Den har lite av varje, lättläst bläddertidning eller vad man ska säga :) Inga fördjupande artiklar som man lär sig något av utan typ Veckorevyn för 25-35-åringar :)

    Ett annat tips är att gå till biblioteket och läsa alla olika tidningar så får du kanske lite koll på vilken tidning du vill börja prenumerera på.

  • prästkrage1
    Aniiee skrev 2016-02-14 00:22:32 följande:

    Mitt tips är: Låt bli. Det är ändå bara en massa skräp och mer reklam är det är faktiskt tidning

    Om du ÄNDÅ PROMPT MÅSTE, så är mitt tips Readly, i alla fall ett tag. Det är en tjänst till surfplattan där du får tillgång till ett hundratal (typ 1200) tidningar för en hundralapp i månaden. Så kan du läsa för glatta livet, och när du vet vilka tidningar du vill läsa mer permanent så kan du prenumerera på bara de tidningarna för 2000 kronor om året, vardera....


    Ska kolla upp Readly! Föredrar att bläddra i en riktig tidning men som orientering kan det ju vara bra :) men du, jag tycker uppenbarligen inte att magasin är skräp reklamen är halva grejen. i Vogue och Harpers Bazaar som jag läser regelbundet är reklamfotografierna av väldigt hög kvalitet och minst lika intressanta som redaktionens egna bilder!
    Anonym (C) skrev 2016-02-14 07:51:23 följande:

    Ett annat tips är att gå till biblioteket och läsa alla olika tidningar så får du kanske lite koll på vilken tidning du vill börja prenumerera på.


    Biblioteket var också ett bra tips tack!
Svar på tråden Damtidningsdjungeln! Vad ska man läsa?