• Anonym (w)

    Dop eller ej?! Jag är pinsamt nog vilsen i beslutet!

    Jag skrev ut mig i svenska kyrkan för jag kan ej stödja dess budskap! Nu har jag en dotter som ... Ja, nån döper någon har namncermoni. Jag lutar åt humanisterna, om man nu kunde få kontakt med dem?!

    Jag är döpt, finner inger förakt mot svenska kyrkan mer än att det i vårt samhälle är dags att gå vidare. Enligt mig alltså. För jag är medveten om allt "gott dem gör men kan inte förneka att det goda dem gör i slutändan är endast på deras villor!

    Vill helst höra alla andras åsikter om svenska kyrkan, dop, giftemål, betala avgift ja allt ni har att säga.... Känslan är att jag på ett sätt sviker min dotter som inte döper henne men hur kan jag gå igenom ett dop om jag inte tror på det. Bättre hon sense i livet själv kan ta det beslutet.

    Alternativ?! Nu är hon ändå nio månader, kan man fortf ha namncermoni? Klart man kan. Men känns löjligt det också.... Humanisterna då?!

  • Svar på tråden Dop eller ej?! Jag är pinsamt nog vilsen i beslutet!
  • Anonym (Troende)

    Då jag jobbar i svenska kyrkan så är jag ju liiite "partisk" Samtidigt som jag respekterar allas beslut att välja att gå ur.

    Jag brukar dock informera och ge olika synvinklar kring varför jag tycker mina kompisar som tänker gå ur ska tänka en extra gång,men du har redan gått ur så jag antar du redan fått veta det

    Tycker du ska göra som du vill, idag är det många som konfirmeras och döps innan konfirmationen så att det är inget hinder att ha namn cermoni o låta barnet själv välja i "vuxen" ålder.

  • Tow2Mater

    Som troende och kristen, som stödjer kyrkans budskap till 100%, har jag inte döpt mitt barn. Om du inte ens stödjer kyrkans budskap, varför funderar du ens på dop i kyrkan?

  • Linnis92

    Varför döpa in barnet i en tro som du själv inte har? :) bättre med namngivningsceremoni/namnkalas så kan barnet välja själv sen :)

    Jag är själv inte döpt, gick ur svenska kyrkan, kommer gifta mig borgligt och kommer inte döpa mina barn. Just för att jag inte har den tron.

    Min lilla jag har i magen får avgöra själv sen, som någon sa, många döper sig i samband med konfirmation så det är ju aldrig försent. :)

  • Linnis92

    Dessutom, klart du kan ha namngivningsceremoni fortfarande! Om allt går som det ska så kommer vi nog ha en sådan på barnets 1 års dag, (långt kvar, jag vet) mest för att det kommer vara på sommaren och det är behagligt att vara ute när vi är många ;)

  • MadHatter

    Varför ska ditt barn vara med i ett trossamfund som du själv inte tillhör?

    Det är ju bara du (och pappan) som kan svara på om barnet ska döpas, men det är väl frågan ovan som är relevant. Vad är syftet med dopet?

  • Copalacabana

    Med denna muslimska invasion så ska alla Svenssons som en gång lämnat kyrkan, tillbaka!!!

    Inte konstigt att man nuförtiden river kyrkor och smäller upp moskéer istället. USCH!

  • MadHatter
    Anonym (Troende) skrev 2016-02-13 23:58:22 följande:

    Då jag jobbar i svenska kyrkan så är jag ju liiite "partisk" Samtidigt som jag respekterar allas beslut att välja att gå ur.

    Jag brukar dock informera och ge olika synvinklar kring varför jag tycker mina kompisar som tänker gå ur ska tänka en extra gång,men du har redan gått ur så jag antar du redan fått veta det

    Tycker du ska göra som du vill, idag är det många som konfirmeras och döps innan konfirmationen så att det är inget hinder att ha namn cermoni o låta barnet själv välja i "vuxen" ålder.


    Vad är ditt argument för att man ska vara medlem i ett trossamfund som icke troende?
  • Anonym (Döp inte)

    Döp inte barnet. Vi döpte vårt barn utan att riktigt tänka på det, tradition och tänkte som inte på det religiösa i det. Har ångrat mig så att vi gjorde det. Sedan som ateister så är det ju hur som helst en meningslös ceremoni utan mening, så det är ju inte så att barnet på något sätt är skadat och tvingas att tro på gud för att vi råkade döpa hen.

  • Anonym (?)

    Är det inte mer den kristna tron man invigs i än primärt ett speciellt samfund!Just därför ser jag det som obegripligt att de som själva inte är troende skulle inviga sina barn i den tro som de INTE har själva. 

  • Drottningen70

    Humanisterna är toppen. Vår familj använder dem till alla cermonier, namngivning, brgravnin, giftermål. Människan har behov av cermonier även om man är icketroende.

    Namngivning kan gå till så att man väljer några sånger, dikter, förättareb gör sin cermoni och faddrarna tänder ett ljus för barnet. Kändes betydligt personligare och känslosammare än något dop jag varit på.

Svar på tråden Dop eller ej?! Jag är pinsamt nog vilsen i beslutet!