• Anonym (kvinna 45)

    hjälp! frågor om vårdnad och papperslös.

    Hej. Jag hoppas någon är kunnig om detta, har ringt runt men jag har fått sitta i telefonkö allt för många långa tider så jag försöker här

    Alltså, kan en man som har kommit in i landet olagligt ( med falske id ) erkänna faderskap för sitt nyfödda barn? Om det går och om mamman bestämmer att ha ensam vårdnad kan pappan då ansöka om uppehållstillstånd genom barnet (utan att först åka till hemlandet och söka därifrån ) utan att bli fast och utvisad när han och mamman inte bor tillsammans eller ens är tillsammans mer?

    Kan mannen i den situationen gå till domstol om han vill ha delad vårdnad med tanke på att han inte kan språket, inte har lagligt jobb eller stadig ekonomi, ingen annan familj i landet, inte har bostad utan bor med vänner, aldrig haft ens ett visa utan alltid varit i landet olagligt eller kommer han i det fallet bli fast tagen och utvisad medan mamman är fullt kapabel att ha ensam vårdnad och har egen lägenhet med allt babyn behöver. Ekonomi som bra räcker för dem båda, bra faniljeband och stöd och hjälp och störst av allt - är den nyfödda babyns mor. Skulle en domare verkligen ge delad vårdnad i en sån situation om mamman vill ha ensam pga att pappan är just i den situationen han är och mamman inte litar fullt på pappan, om rädsla att pappan tar barnet finns osv?

    Min systerdotter är den det handlar om. Hon har varit tillsammans med mannen i fråga 2 år och han kom och bodde med henne för ca 9 mån sen ( bodde innan det i england i 2 år, vi misstänker nu han även var där olagligt med ett köpt securitynumber som man har där så han kunde arbeta och öppna bankkonto ) hon blev gravid och sen i v 14 stack mannen ( hon fick veta först då att han aldrig ens haft ett visa när hon hitta ett id med hans bild men ett belgiskt namn på i hans ficka som han använde när han flög hit ) hon har känt mannen i 4 år och vi i familjen har pratat med honom på skype och haft en bra relation samt träffat honom 2 gånger när vi va i england. Nu är allt upp och ner och jag vill bara ha lite svar för jag vill skydda systerdottern och den lilla babyn som föds snart till varje pris. Kan nämna att han är från algeriet, därifrån är det omöjligt att få tillbaka ett barn som tagits av pappan har jag förstått. Deras lagar gäller och barneta mor betyder i det skedet inget för deras myndigheter. Algeriet har inte heller skrivit på ett avtal som gör det möjligt att hämta hem barn som blivit tagna dit har jag läst och hört av folk. Kan det vara en stor orsak nog att domstol inte sådär bara ger vårdnad åt denhär mannen ( alltså rädslan att pappan tar barnet när det inte går att få det tillbaka om han lyckas) ? Hon kommer inte strida emot att han får umgänge så länge det inte är ensamt. Men vårdnaden vill hon hålla fast i allt det går.

    Hoppas det inte blev allt för krångligt. Jag är själv så förvirraf och rädd. Tacksam för svar. Inga påhopp tack. Denhär mannen har spelat otroligt bra teater för oss alla. Inte bara för systerdottern. Och han var verkligen den bästa unga mannen jag träffat innan hans riktiga jag kom fram.

    TACK i förväg.

  • Svar på tråden hjälp! frågor om vårdnad och papperslös.
  • Anonym (Soc.)

    Han kan erkänna faderskapet. Vårdnaden blir ju svår att processa om ifall man befinner sig illegalt i landet. Han kan ansöka om uppehållstillstånd pga anknytning till barnet, men måste göra denna ansökan från hemlandet och där vänta på beslut.

  • Pkb

    Det kom en ny lag för några år sedan, den som har barn här behöver inte åka hem och söka.

  • Anonym (Soc.)

    [quote=76336060][quote-nick]Pkb skrev 2016-02-14 00:28:53 följande:[/quote-nick]Det kom en ny lag för några år sedan, den som har barn här behöver inte åka hem och söka.[/

    Det är ingen rättighet. Bara så att möjligheten finns OM myndigheten anser att det finns skäl. De flesta måste fortfarande söka från hemmlandet. Möjligheten praktiseras mycket sparsamt.

  • Pkb

    Jag vet flera som varit här olagligt i flera år och sedan skaffade barn, dom blev inte utvisade.

  • Pkb
    Anonym (Soc.) skrev 2016-02-14 00:32:28 följande:

    [quote=76336060][quote-nick]Pkb skrev 2016-02-14 00:28:53 följande:[/quote-nick]Det kom en ny lag för några år sedan, den som har barn här behöver inte åka hem och söka.[/

    Det är ingen rättighet. Bara så att möjligheten finns OM myndigheten anser att det finns skäl. De flesta måste fortfarande söka från hemmlandet. Möjligheten praktiseras mycket sparsamt.


    Har jag aldrig varit med om. Alla jag vet som fått barn här har fått stanna efter att lagen kom.
  • Anonym (kvinna 45)

    Okej tack. Men med allt jag skrev. Är det troligt att han skulle godkännas delad vårdnad när det ser ut som det gör? Han har verkligen ingenting i detta landet och pressen från föräldrarna ( respekt för äldre är skrämmande stark i hans land. Även om du är 15 eller 50 gör du som en äldre säger annars är du automatiskt en stor skam och kan med stor sannolikhet frysas ut ur hela släkten ) är så stor att han säkert skulle försöka åka iväg med barnet om dom säger att han ska det. Enligt deras kultur ska ju barn omskäras och växa upp i muslimsk sed osv. Vilket dom vet inte kommer hända om barnet bor med mamman, vilket är en annan orsak att dom säkert kommer föröska få barnet till algeriet. Dom ska få en son och då är det viktigare än allt att dom växer upp "rätt". Borde inte bara det va en stor varningstriangel för att inte ge gemensam vårdnad? Eller hur fungerar det? Man tycker ju såna saker borde spela en stor del av beslutet.

  • Pkb

    Alltså efter uppehållstillståndet tror jag att han skulle få delad vårdnad. Så länge inte barnet far illa med honom så spelar det ju inte så stor roll vad folk tror skulle kunna hända.

  • Anonym (kvinna 45)
    Pkb skrev 2016-02-14 00:47:42 följande:

    Alltså efter uppehållstillståndet tror jag att han skulle få delad vårdnad. Så länge inte barnet far illa med honom så spelar det ju inte så stor roll vad folk tror skulle kunna hända.


    Okej, jag tycker bara det är väldigt konstigt om han fick uppehållstillstånd när han begått brott. Han ett falskt id i sin ficka ( identitets stöld, som är en rätt allvarlig sak.. ) han har inget visa alls = aldrig haft rätt att vistas i sverige ens eftetsom han inte är från schengenområdet

    Och han har flera gånger uttryckt sig om att han aldrig tex skulle byta en bajsblöjja för att det inte är hans jobb som man, inte ens om mamman inte va hemma. Kan inte svenska, har ingen hjälp av familj el dyl. Har senaste veckorna sagt att han skulle kunna gifta sig med någon och att han kan om han vill bara föratt få uppehållstillstånd ( = olagligt och det visar att han igen inte har något emot att bryta lagen som med hans falska id, konversationerna är sparade ) har betett sig hotfullt via samtal och sms och ungefär 100 andra saker jag inte orkar skriva upp, jag skulle aldrig personligen ha denna människa att ha hand om ett barn. Och det är inte bara för att det är min systerdotters barn. Om det va någon annan jag inte kände men visste beteendet från skulle jag direkt se han inte är kapabel och pålitlig.
  • Pkb

    Alltså på migrationsverkets hemsidastår det ju att den som begått brott eller varit här olagligt kan bli utvisad. Verkligheten som jag har sett den ser dock annorlunda ut. Men det är väl det och om han uttalat hot som man skulle kunna tycka ska vara till hans nackdel.

  • Anonym (kvinna 45)
    Pkb skrev 2016-02-14 01:22:25 följande:

    Alltså på migrationsverkets hemsidastår det ju att den som begått brott eller varit här olagligt kan bli utvisad. Verkligheten som jag har sett den ser dock annorlunda ut. Men det är väl det och om han uttalat hot som man skulle kunna tycka ska vara till hans nackdel.


    Jo precis. Och i denna situationen eftersom dom inte är tillsammans och inte kommer bo så nära ( glömde säga att han bor ca 300km bort hos vänner och har inga där systerdottern bor så där kan han inte bo utan inkomst eller rätt att hyra vilket han inte har nu ) så är inte riktit gemensam vårdnad ens nödvändig. En pappa har ändå alltid rätt till umgänge som hon inte skulle neka eller strida emot som sagt. Men när han bor så långt borta. Inte ens kan försörja barnet eller se barnet ofta pga boendet så tycker man ju umgänge är det mest logiska tills saker förändras till det bättre om det gör det. Att ha gemensam vårdnad från början när det är mycket papper som ska skrivas på och skickas in hit och dit som isåfall behöver bådas signatur skulle komplicera saker eftersom han inte kan åka 300km varje gång ett papper ska signeras. Hon har ingen skyldighet heller att ta in honom som nattgäst för att han ska kunna hälsa på sitt barn och var ska han då bo? Och innan barnet är 2 -3 år rekomenderas ju inte ens växelvist boende för det kan göra rätt stor skada. Barnet kommer ju antagligen inte veta att pappan är en förälder när han bor så långt borta och inte kommer kunna hälsa på aå ofta ( och det är ju inte systerdotterns fel för somsagt. Hon har ingen skyldighet att pausa hennes liv och anpassa sig efter honom och ha honom att bo med dem medans han hälsar på ) Jag vet inte men jag ser bara det så att umgänge skulle va mest logiskt nu, vårdnaden har inget med pappans förhållande till barnet att göra utan om han kommer och har umgänge så ofta han kan är det ju samma sak. Men att ha gemensam vårdnad skulle försvåra vardagen helt enkelt eftersom allt då är gemensamt och då blir det svårt med så långt avstånd. Svår situation och det finns så mycket att skriva men jag blir helt snurrig av allt.

    Och eftersom det finns umgänge att styra upp som pappan har rätt till, att pappan kommer bo så långt borta och det är en nyfödd vi pratar om som INTE kan bollas fram och tillbaka för boende hos pappan, tror ni inte också att domen skulle bli umgänge till pappan och ensam vårdnad åt mamman även om det gick till domstol för VARFÖR skulle gemensam behövas i den situationen? . Ja det är hans barn också MEN med umgänge har han ju lika stor rätt att se barnet och då finns det ju ett avtal eller plan man måste följa för umgänget t.om? att inte ha vårdnad betyder ju inte att du saknar rätt till ditt barn liksom utan det underlättar bara när bealut aka fattas om pappan tex bor långt borta. Sen att det kanske tas upp igen när barnet är större och eventuell växelvist boende blir aktuellt låter ju logiskt kan jag tycka men med en nyfödd ser jag det inte som troligt när han bor långt borta och nyfödda ändå inte kan bo växelvist.
  • Pkb

    Alltså man kan ju ha gemensam vårdnad fast man till och med bor i olika länder. Kan dom inte kommunicera ang barnet, har han hotat att föra bort barnet, far barnet illa hos honom. De är ju ungefär sådana frågor man tar upp i domstol.

  • Anonym (V)

    Jag tycker din systerdotter ska ljuga och säga till polisen att han har misshandlat och våldtagit henne. I hennes situation skulle jag göra ALLT för att skydda mitt barn och risken för att barnet rövas bort är nog för att ljuga om en sådan sak. Nu kommer någon gnälla på mitt inlägg men det skiter jag fullständigt i, när det gäller ens barn så gör man så gott man kan för att skydda det. Har själv blivit våldtagen och ej blivit trodd i rätten så egentligen borde jag ju inte tycka såhär men det gör jag.

  • Anonym (.)
    Anonym (V) skrev 2016-02-14 02:24:52 följande:

    Jag tycker din systerdotter ska ljuga och säga till polisen att han har misshandlat och våldtagit henne. I hennes situation skulle jag göra ALLT för att skydda mitt barn och risken för att barnet rövas bort är nog för att ljuga om en sådan sak. Nu kommer någon gnälla på mitt inlägg men det skiter jag fullständigt i, när det gäller ens barn så gör man så gott man kan för att skydda det. Har själv blivit våldtagen och ej blivit trodd i rätten så egentligen borde jag ju inte tycka såhär men det gör jag.


    Ja, vad bra med falskanmälan så att de som på riktigt utsätts för våld och våldtäkt förlorar sin trovärdighet....
    Brutalt korkat råd som drabbar andra.


  • Anonym (ja)

    Ansöker han om anknytning till barnet så kommer han troligen att få uppehållstillstånd. Det är min erfarenhet i alla fall. Och troligen kommer han få stanna här under ansökningen också. För när det gäller barn så går dom väldigt mycket på barnets rätt till sina föräldrar.

    Umgänge kommer han få. Mycket tveksamt till att det blir övervakat dock. I alla fall inte pga att ni tror att det kanske kan hända saker bara för att han är från Algeriet.

    Sen kommer ju mamman att få ensam vårdnad när barnet fötts. Hon måste uppge vem pappan är, men ingen kan tvinga henne att skriva på om gemensam vårdnad. Vill pappan ha det ändå så måste han stämma henne och ta det till tingsrätten. Tror du att han kommer göra det? Förstår/kan han ens reglerna i Sverige? Jag tror ju att det är tveksam att han kommer lämna in en ansökan om vårdnad och allt jobb som det innebär i alla fall den närmsta tiden, särskilt om han ändå från träffa barnet.

  • Anonym (V)
    Anonym (.) skrev 2016-02-14 06:57:45 följande:

    Ja, vad bra med falskanmälan så att de som på riktigt utsätts för våld och våldtäkt förlorar sin trovärdighet....

    Brutalt korkat råd som drabbar andra.


    Ja, det är inte bra men ibland måste man ta till saker för att skydda sitt barn. I ts sits hade jag ärligt talat skitit i det. Och detta säger jag som sagt som en ung tjej som blivit våldtagen och misstrodd. Jag skulle inte tveka att falskt anklaga en man om man hade verkliga misstankar att han skulle ta ens barn. Men då ska det vara en riktig misstanke och ett hot.
  • Anonym (asdf)

    Mamman kommer automatiskt att få enskild vårdnad när barnet fötts eftersom hon inte är gift med pappan till barnet. Det innebär enligt föräldrabalken att det är hon som kommer att ha det övergripande ansvaret för barnet. Hon ska enligt lagen fatta beslut som är för barnets bästa. Normalt innebär det att tillåta och uppmuntra ett umgänge med den andra föräldern. Om mamman bedömer att det finns en icke försumbar risk för att den andra föräldern i så fall kidnappar barnet har hon lagstöd för att för barnets bästa begränsa umgänget eller upphöra med det helt. Exempelvis kan hon begränsa umgänget till att endast ske genom exempelvis telefon eller skype. Eller med mamman och kanske även en utomstående stödperson närvarande.

    Vid konflikter mellan föräldrarna om vårdnad och umgänge ska föräldrarna i första hand försöka lösa konflikten på egen hand. I andra hand kan de vända sig till familjerätten i barnets hemkommun för medling. Där kan föräldrarna få hjälp med att lösa konflikter gällande vårdnad och umgänge. Om de då kommer överens kan de där få hjälp med att ta fram juridiskt bindande avtal så att de slipper vända sig till rätten för det. Först i tredje är det tänkt att föräldrar i konflikt ska vända sig till rätten för beslut gällande vårdnad och umgänge. Och rätten ser inte nådigt på den förälder som inte försökt på familjerätten först.

    Som det är så är det en lång väg att vandra för pappan att eventuellt få dom på gemensam vårdnad om mamman nekar honom det. Först ska han visa god vilja på familjerätten och sedan ska han ha tid, ork och pengar för att processa i rättssystemet. Låter inte som den här pappan någonsin kommer att komma så långt. Och jag misstänker att han inte skulle få igenom gemensam vårdnad ändå under premisserna att han är en brottsling som vistas illegalt här i landet. Åtminstone inte om mamman skulle skaffa sig en bra familjerättsjurist.

    Utan pass kan ju barnet inte lämna landet. Men hur ser riskerna ut för att pappan vid umgänge skulle smuggla barnet ut ur landet eller gå under jorden med barnet här i sverige? Och finns det i så fall något som styrker dessa misstankar.

  • Anonym (kvinna 45)
    Anonym (asdf) skrev 2016-02-14 07:51:06 följande:

    Mamman kommer automatiskt att få enskild vårdnad när barnet fötts eftersom hon inte är gift med pappan till barnet. Det innebär enligt föräldrabalken att det är hon som kommer att ha det övergripande ansvaret för barnet. Hon ska enligt lagen fatta beslut som är för barnets bästa. Normalt innebär det att tillåta och uppmuntra ett umgänge med den andra föräldern. Om mamman bedömer att det finns en icke försumbar risk för att den andra föräldern i så fall kidnappar barnet har hon lagstöd för att för barnets bästa begränsa umgänget eller upphöra med det helt. Exempelvis kan hon begränsa umgänget till att endast ske genom exempelvis telefon eller skype. Eller med mamman och kanske även en utomstående stödperson närvarande.

    Vid konflikter mellan föräldrarna om vårdnad och umgänge ska föräldrarna i första hand försöka lösa konflikten på egen hand. I andra hand kan de vända sig till familjerätten i barnets hemkommun för medling. Där kan föräldrarna få hjälp med att lösa konflikter gällande vårdnad och umgänge. Om de då kommer överens kan de där få hjälp med att ta fram juridiskt bindande avtal så att de slipper vända sig till rätten för det. Först i tredje är det tänkt att föräldrar i konflikt ska vända sig till rätten för beslut gällande vårdnad och umgänge. Och rätten ser inte nådigt på den förälder som inte försökt på familjerätten först.

    Som det är så är det en lång väg att vandra för pappan att eventuellt få dom på gemensam vårdnad om mamman nekar honom det. Först ska han visa god vilja på familjerätten och sedan ska han ha tid, ork och pengar för att processa i rättssystemet. Låter inte som den här pappan någonsin kommer att komma så långt. Och jag misstänker att han inte skulle få igenom gemensam vårdnad ändå under premisserna att han är en brottsling som vistas illegalt här i landet. Åtminstone inte om mamman skulle skaffa sig en bra familjerättsjurist.

    Utan pass kan ju barnet inte lämna landet. Men hur ser riskerna ut för att pappan vid umgänge skulle smuggla barnet ut ur landet eller gå under jorden med barnet här i sverige? Och finns det i så fall något som styrker dessa misstankar.


    Tack för ett utförligt svar, nej hon kommer inte neka honom eller strida emot umgänge. Hon vill att pappan ska kunna reda upp sig och ha kontakt med barnet. Hon själv har knappt sett sin pappa sen hon var liten så hon tycker det är viktigt. Men hon vill behålla vårdnaden. Om han hade vårdnad om barnet finns det risk att han skulle ta barnet ja. Ingen tvekan om det. Hans mamma är otroligt strikt med omskärelse och om den muslimska tron, hon har också försökt tvinga dem att gifta sig för att få barn utom äktenskap där är ju en stor skam också. Men det finns inga skrifliga / inspelade hot om att han skulle kunna ta barnet. Dock finns det ju massa från konversationer där det visar hur han har behandlat henne senaste tiden. Hur han otaliga gånger sagt " håll ungen från mig, Kontakta mig aldrig igen, ring inte upp mig sen dagen när jag blivit pappa, jag bryr mig inte om er. Du är en bitch " och det ena och det andra. Vet inte om sånt spelar någon roll men hur han pratat mot inte bara barnet utan henne är ju hemskt. Sen har han alltid kommit tillbaka och försökt fråga om barnets vårdnad och "men kanske vi kunde gifta oss iaf och försöka igen " sen när hon sagt nej så kallar han henne bitch och säger det samma igen att han inte kunde bry sig mindre om dem och håll ungen ifrån mig och allt han säger.

    Mannnen i fråga har haft ett otroligt svårt liv , blivit slagen med bälte av pappan tills dagen han åkte från hemlandet vid 18 års ålder ( normal straff om barnet gjort något där, har själv sett ärren på ryggen och armar och systerdottern har berättat om det när hon var ledsen och orolig över vad hon hört när han berättade om barndomen osv ) och har mycket ilska inom sig dom han burit med sig sedan ung ålder. När han inte får som han vill och dom har bråkat har han vid två tillfällen rivit sönder blusen han hade på sig, han slår sig i huvudet med båda händerna och spänner sig och biter ihop käken så hela kroppen och huvudet skakar medans han gör ett ljud av ren ilska och går runt och andas snabbt med ihopbiten käke och rynkad panna. Han har aldrig skadat henne men hon har blivit rädd när han gör så. Det finns ju inga bevis för det heller men hon har sett honom reagera så många gånger. Detta va veckorna innan han stack när föräldrarna från hemlandet försökte få dem att gifta sig och hon sa nej, hon vill intee gifta sig för en sån sak utan hon vill att äktenskapet mellan henne och den hon älskar ska va mellan dem när dom är redo. Han pratade då också om att han då skulle kunna ansöka om uppehållstillstånd ( då trodde hon än att han hade visa ) om hon berättar om dessa ilskeutbrått kan det också gynna henne? Jag vet att hon inte ljuger om detta för hon har ringt hennes mamma och gråtit av rädsla några gånger efter detta när han tillslut gått ut på en promenad när han haft ett sånt utbrott. Sedan har då hennes mamma ringt mig. Hon har flera gånger sagt åt honom att han måste skaffa hjälp för sina utbrott och bearbeta allt han gått igenom i livet för om barnet skulle se ett av hans utbrott skulle ju barnet antagligen bli livrädd för sin egen pappa och hon har sagt att hon inte skulle acceptera det utan åka därifrån om det händer ens en gång för att hon inte vill att barnet ska växa upp med rädla för sin pappa. Men att acceptera hjälp från psykolog eller liknande är ju en stor skam och tecken på svaghet för honom. Så han har inte framskridit med det. Somsagt det finns mycket att berätta men det blir så långt alltihopa. Men det finns ju som ni ser orsaker att inte pappan ska få vårdnad om barnet innan han styrt upp sitt liv. Skaffat jobb, blivit laglig !! Och skaffat hjälp för med hans bagage från livet kan han inte bearbeta det själv. Hans ilska äter upp honom när han blir arg och det är inget ett barn ska behöva bevittna. Aldrig. Så han MÅSTE ju skaffa hjälp för sin egen skull men framför allt barnet tycker jag. Men det går ju inte utan hans egen vilja
Svar på tråden hjälp! frågor om vårdnad och papperslös.