• Ystadtjejen

    Fodermängd

    Jag har en katt som är överviktig. Han har tidigare varit utekatt men är nu kastrerad innekatt hos mig. Jag aktiverar honom genom lek och genom promenader på sommaren (även om de inte ger särskilt mycket motion utan mer mental träning och frisk luft, det är svårt att få honom att gå längre sträckor).

    Han drabbades av fettlever ganska kort tid efter att jag fått hem honom och vägrade äta mat ett längre tag. Så jag har matat honom med foderspruta tills jag till sist hittade ett foder som han tycker om och faktiskt äter - Mjau torrfoder. Tyvärr har han blivit överviktig av det. Jag ger honom knappt en dl foder om dagen (har gjort det sen han var ett benrangel), vilket enligt Mjaus foderguide är rätt mängd för en katt på 2 kg. Han ska väga max 4 kg (vilket innebär 2 dl torrfoder om dagen), men nu väger han lite drygt 5 kg. Jag ger honom alltså hälften av den mat han ska äta, men ändå är han överviktig. Då han är otroligt kinkig med maten har jag inte vågat byta foder - vill inte behöva mata honom med foderspruta igen och vara orolig om han ska överleva dagen eller inte.

    Hur ska jag göra för att få honom i trim? Jag vill ju att han ska leva så länge som möjligt, vilket han varken gör som överviktig eller som benrangel.

  • Svar på tråden Fodermängd
  • Dexter dot com

    Det är enklast att banta katter med blötfoder vilket också är bättre än torrfoder eftersom katten får i sig mer vätska som förebygger urinsten. Testa olika sorters burkmat, det finns ju en uppsjö både hos veterinären och på vanliga butiker tex Mjau. Eller så börjar du ge katten BARF.

    www.mushbarf.com/sv/produkter/vaisto-cat

Svar på tråden Fodermängd