• Anonym (ledse­n)
    Äldre 14 Feb 09:26
    5694 visningar
    31 svar
    31
    5694

    Han sa han trivdes bättre med exet

    Jag vågar inte tro att min partner tycker om mig som han ska, även om han själv påstår han gör det. Jag är rädd han lever kvar i det gamla. Han blev lämnad av sin exfru för en annan för sju år sedan och nyligen kom det upp att han anser att han och hon hade ett bättre förhållande än vad han och jag har. Vi har varit tillsammans i fyra år, men bor inte tillsammans. Hon var enklare att leva med och var en varmare och lättare person med mer empati säger han. De hade ett bra förhållande och jag är bara svår och jobbig, omöjlig att diskutera med säger han (jag anser han är dålig på att lyssna och diskutera med också). Jag har också hört andra berätta för mig hur perfekt denna kvinna var och hur roligt det var att komma och hälsa på dem då hon bodde där. Att de passade perfekt tillsammans.

    Detta med att bli jämförd med hans ex sårar så mycket. Själv säger han att han inte jämför men det är ju just det han gjort, inte bara en gång utan flera gånger den sista tiden. Tidigare har det inte varit på tal alls.  

    Hur skulle ni reagera? Strunta i att bli jämförd och strunta i att veta att han trivdes bättre med exet? Exet är omgift och har ingen vilja ta tillbaks mannen, och finns ingen risk de skulle bli ett par igen. De var tillsammans i nästan tio år. Barn som de har varannan vecka. Vi har inga barn tillsammans.

  • Svar på tråden Han sa han trivdes bättre med exet
  • Äldre 14 Feb 09:41
    #1

    Jag skulle dumpa honom och alla i er omgivning som säger att hon var bäst.

  • Bertra­m
    Äldre 14 Feb 09:46
    #2

    Börja prata om hur fantastiskt ditt ex var, vilket underbart (och såklart mycket bättre) sexliv ni hade etc etc.. så får han smaka på sin egen medicin och kanske fattar hinten. Gör han inte det kanske ni ska gå i terapi och lära er att prata med varandra, verkar som att ni pratar olika språk, vilket män och kvinnor ofta gör

  • gbgumm­an
    Äldre 14 Feb 09:48
    #3

    Skulle aldrig orka med det. Lever hellre utan förhållande än bli så förnedrad. Nu har jag inga problem med att leva utan förhållande gjorde det tills jag träffa den man som tycker jag är perfekt för honom.

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 10:31
    #4
    Bertram skrev 2016-02-14 09:46:27 följande:

    Börja prata om hur fantastiskt ditt ex var, vilket underbart (och såklart mycket bättre) sexliv ni hade etc etc.. så får han smaka på sin egen medicin och kanske fattar hinten. Gör han inte det kanske ni ska gå i terapi och lära er att prata med varandra, verkar som att ni pratar olika språk, vilket män och kvinnor ofta gör


    Vi har provat det men det gav inget. Vi hittade inte sättet att kommunicera på som vi båda hade velat.

    Jag tänker att kanske man måste acceptera att bli jämförd i vuxen ålder då ju de flesta har flera ex i sitt liv. Man kan inte förvänta sig att vara med en man som anser just mig som det bästa av hans tidigare kvinnor? Tänker att kanske det är en tonårsdröm man hade innan att den mannen jag väljer kommer anse mig som det bästa i hans liv. Eller borde jag helt enkelt vänta tills jag träffar en sådan man som anser mig som det bästa för honom som du gbgumman skriver.
  • Äldre 14 Feb 10:45
    #5

    Om någon skulle påpeka sånt för mig så blir jag tvärtemot. Som ett barn i trotsåldern.

    Vilka sjuka människor känner att de vill säga såna saker till dig? Och hade min kille sagt så hade han varit ett minne blott.

    Jag har absolut ingenting emot att någon pratar om min killes ex. Helt okej jag har själv ett förflutet och pratar om mina ex ibland, så gör även min familj. Men att säga sådär känns inte speciellt snällt.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 14 Feb 10:58
    #6
    Anonym (ledsen) skrev 2016-02-14 10:31:34 följande:

    Vi har provat det men det gav inget. Vi hittade inte sättet att kommunicera på som vi båda hade velat.

    Jag tänker att kanske man måste acceptera att bli jämförd i vuxen ålder då ju de flesta har flera ex i sitt liv. Man kan inte förvänta sig att vara med en man som anser just mig som det bästa av hans tidigare kvinnor? Tänker att kanske det är en tonårsdröm man hade innan att den mannen jag väljer kommer anse mig som det bästa i hans liv. Eller borde jag helt enkelt vänta tills jag träffar en sådan man som anser mig som det bästa för honom som du gbgumman skriver.


    Låter som exet var en oerhört tolerant person, en dörrmatta kanske, som vill vara alla till lags? Kanske hon inte ens fattar det själv, inget föredöme direkt.

    Du verkar ju ha mer stake i dig! Han låter ego. Vill trycka till dig för att han inte tål att någon inte håller med. Onödigt sagt av honom, varför jämföra! Man kan säga att "hon o jag hade ett jättebra förhållande på den tiden". Tycker att det var respektlöst mot dig. Jag tycker inte att en vuxen person ska säga så.
  • Anonym (omg)
    Äldre 14 Feb 11:02
    #7

    Om nu deras förhållande var sååååååååå bra. Varför gick hon då till en annan. Dumpa kräket. Fyra år i ett förhållande utan att ha gått framåt borde ju vara signal nog om att ni inte är rätt för varann.

  • Anonym (sandr­a)
    Äldre 14 Feb 11:38
    #8

    Mitt ex gjorde samma sak. Han pratade alltid om hur bra och snäll hon var. De bråkade aldrig medan jag bara va till besvär. Till saken hör att mitt ex kunde vara ganska respektlös, vilket han även va mot exet. Men hon accepterade det medan jag protesterade och ställde till ett jäkla liv varje gång han försökte trampa på mig. Jag blev jättesårad av att bli jämförd så, det innebar ju att jag va andrahandsvalet på något sätt. Även om jag inte vill bli som hans ex,tycker inte att det är något att eftersträva att vara en dörrmatta....

    Det är naturligt att jämföra med tidigare relationer, men det är INTE ok att berätta om sina jämförelser för sin nya partner som förlorar i jämförelsen. Det kan inte åstadkomma något annat än att din självkänsla knäcks. Du ska inte acceptera det. Och helt ärligt så hade jag själv aldrig orkat leva ett helt liv med någon som jag vet tycker att jag är sämre än exet. Att hon dumpade honom och inte vill ha honom hjälper inte. Då ligger hela din framtid i hennes händer. Ifall hon ångrar sig och vill ha honom tillbaka så kommer han kanske springandes? Nej, jag vill ha någon som ser MIG som sin perfekta match. Och du förtjänar samma.

  • Anonym (Egotr­ipp)
    Äldre 14 Feb 13:00
    #9

    Ställ dig själv frågan hur stor risk det är att han skulle dumpa dig om hon ville ha honom tillbaka? Och därifrån tänk igenom vad du tycker är OK för dig. Om du tror att han skulle det så får du antingen dumpa honom eller leva med att vara nästbäst för honom.

    Själv skulle jag hellre leva ensam.

  • Äldre 14 Feb 13:06
    #10

    Troligen var hon så mycket enklare att leva med osv för att hon inte visste sitt värde som människa och tog alla hans olater utan att klaga.
    Sen hittade hon en bra man och lämnade för ett bättre liv. Och nu får du dras med honom istället.

    Om han inte själv förstår att ett ex är ett ex och de pratar man inte om på det viset med sin nya och inte förstår när du förklarar, ja då kanske han förstår i sinom tid när kvinna efter kvinna lämnar honom.

    Du förtjänar bättre än så. Lämna honom om han inte förstår eller lär sig förstå en sådan självklarhet.

Svar på tråden Han sa han trivdes bättre med exet