• Anonym (Ts)

    Jag är inte deras jävla barnvakt

    Jag har alltid ställt upp och tagit hand om bonus när jag vart ledig och ibland till och med avbokat planer för att hjälpa pappan (min sambo) och mamman.

    Nu har vi ett gemensamt barn också och jag är föräldraledig och bonus är här vh, pappan har ett fritidsintresse och jag har passat bonus när han vart iväg på helgerna men nu sista tiden har jag börjat säga nej. Bonus kommer ju inte hit för att vara med mig...

    Och när sambon jobbat/vart upptagen på våra "barnlediga" dagar så har jag även ställt upp för mamman eftersom att jag är ju ändå hemma så då kan ju bonus lika bra vara här och leka. MEN jag ogillar den människan så himla mycket så varför ska jag ställa upp för henne?! Jag är inte någon barnvakt... Tas väldigt ofta förgivet att hen kan vara här då jag är hemma.

    Hur ska jag stå på mig? Kan tillägga att jag har inget emot bonus men jag har fått nog av att utnyttjas..

  • Svar på tråden Jag är inte deras jävla barnvakt
  • Anonym (Kajsa)

    Varför skaffa barn med en man som inte kan vara hemma de helger hans barn kommer, hur tänkte du där?

    Säg bara nej, att du har andra planer.

  • Carambolan

    Säg att du har andra planer och att det inte passar att ta med ett till barn?

  • Anonym (hmm)

    Jag tycker för det första inte att du har skyldighet att avboka egna planer för att ställa upp för din sambo och hans ex när de behöver barnpassning.

    Men, om jag var i din sits skulle jag nog försöka vara tillmötesgående då jag ändå är hemma och inte har egna planer, även om jag inte gillade biomamman. Jag menar, ditt bonusbarn  hör ju till din familj, ditt hem är också hens hem, ditt barn är också hens syskon. På det sättet gynnar det ju hela din familj och dina relationer, att ni kan umgås, att syskonen utvecklar starka band till varandra, och att barnet känner sig välkommet.

    Känner du att du blir utnyttjad får du väl lyfta den frågan med biomamman, fråga om det verkligen är nödvändigt, om hon inte vill vara tillsammans med sitt barn när det är hennes vecka, och om det inte finns en mormor eller moster som kan tänkas vilja vara med barnet ibland. Typ så.

  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2016-02-14 13:22:22 följande:

    Jag tycker för det första inte att du har skyldighet att avboka egna planer för att ställa upp för din sambo och hans ex när de behöver barnpassning.

    Men, om jag var i din sits skulle jag nog försöka vara tillmötesgående då jag ändå är hemma och inte har egna planer, även om jag inte gillade biomamman. Jag menar, ditt bonusbarn  hör ju till din familj, ditt hem är också hens hem, ditt barn är också hens syskon. På det sättet gynnar det ju hela din familj och dina relationer, att ni kan umgås, att syskonen utvecklar starka band till varandra, och att barnet känner sig välkommet.

    Känner du att du blir utnyttjad får du väl lyfta den frågan med biomamman, fråga om det verkligen är nödvändigt, om hon inte vill vara tillsammans med sitt barn när det är hennes vecka, och om det inte finns en mormor eller moster som kan tänkas vilja vara med barnet ibland. Typ så.


    Sorry, såg inte att din sambo bara har sitt barn varannan helg, jag tänkte varannan vecka... nå, nästan ännu viktigare att kunna ställa upp som barnvakt ibland då?
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (hmm) skrev 2016-02-14 13:23:40 följande:
    Sorry, såg inte att din sambo bara har sitt barn varannan helg, jag tänkte varannan vecka... nå, nästan ännu viktigare att kunna ställa upp som barnvakt ibland då?
    Vad har det med saken att göra, om de har vh eller varann vecka? Det är inte TS som ska vara med barnet, det är föräldrarna.
  • Anonym (fakturera)

    Ta betalt, så ska du se att det inte är lika intressant längre att dumpa sitt barn hos dig! ;)

    Det är du som försatt dig i sin situation. Det är enkel lösning för henne och förstås tar hon till det så fort hon känner sig vilja vara barnfri. Om du börjar känna dig utnyttjad ska du förstås säga till på en gång, innan det växer till en infekterad fråga och du känner dig alltmer förbisett. Hon kommer inte att vakna en dag och känna omtanke om dig. Du ska ta dig ur detta situation.

    Du har inget ansvar för deras barn. De ska vara VÄLDIGT TACKSAMMA om du ens någon gång ger av din tid! Det är helt fel att avboka dina planer för dem!!!!!!
    Din tid/liv är minst lika mycket värd oavsett vad du väljer att lägga den på. Att inte ens din sambo respekterar det är väldigt oroväckande! (Jag hade aldrig tolererat det). Naturligtvis är två barn mer jobb än ett barn.

    Du behöver inte ens motivera till mamman, bara säga nej, det passar inte nu. Efter några gånger förstår hon nog vinken och börjar leta efter andra alternativ för sin barnpassning. Slutar inte hon eller sambon fråga får du säga det rakt ut.
    Kommunikation löser det mesta!

  • Anonym (hmm)
    Anonym (Kajsa) skrev 2016-02-14 13:25:37 följande:
    Vad har det med saken att göra, om de har vh eller varann vecka? Det är inte TS som ska vara med barnet, det är föräldrarna.
    Framför allt att jag skrev mitt långa inlägg med den utgångspunkten, att de hade varannan vecka. Det blir annorlunda om ett barn har två hem, eller om det har ett huvudsakligt hem och ett ställe som hen mer eller mindre bara besöker ibland, där pappan råkar bo.
  • Anonym (H)

    Säg bara nej!

    Att du tycker illa om biomamman och dessutom känner dig utnyttjad av henne är ingen bra grund för att ta hand om barnet. Kan lätt bli så att du börjar känna dig irriterad på barnet istället.

    Jag skulle aldrig någonsin ställa upp för biomamman genom att vara barnvakt. Finns ingen anledning för mig att ställa upp för henne. Nu har det inte hänt många ggr att hon har frågat (min man) om jag kan ta hand om bonusen eftersom att hon inte har speciellt mkt tillövers för mig. Men när det verkligen kniper så smörar hon lite för min man för att sedan fråga om inte bonusen kan vara med mig. Jag säger nej, aldrig i livet! Hon skulle inte ens hjälpa mig upp om jag ramlade utan har alltid tyckt illa om mig, även om jag aldrig har gjort henne något ont.

    Min man ställer jag upp på och hjälper om han behöver det, vilket inte händer speciellt ofta. Samma sak så hjälper han mig med mitt barn om det behövs men vi tar ALDRIG föregivet att den andra ska ställa upp, utan vi frågar alltid varandra först.

    Vill/kan/orkar du inte, så säg det. Du kommer bara bli bitter sen annars.

  • Anonym (C)

    Men oj om din sambo bara har sitt barn varannan helg borde det ju vara viktigt för honom att ta tillvara på tiden med barnet istället för att åka iväg på fritidsintressen!!

Svar på tråden Jag är inte deras jävla barnvakt