• Äldre 14 Feb 13:52
    2078 visningar
    18 svar
    18
    2078

    Amning och BB

    Är gravid med första barnet och funderar mycket på amning eller inte. Kan tänka mig att prova, men när jag är själv och hemma, absolut inte så att någon kan råka se (läs BB). Från vänner med barn har jag förstått att det inte alls är ovanligt med personal från BB att klampa in under amning för att "hjälpa" eller vara riktiga hetsare att man Ska amma.

    Är detta verkligen det normala? Hade hoppats kunna ha någon slags dialog och absolut ingen får peta på mina bröst. Ju mer tryck jag känner från omgivningen desto mer vill jag bara strunta i det och köra flaskmatning från början. Minsta tveksamhet verkar ju ses som en öppning för att propagera för amning.

  • Svar på tråden Amning och BB
  • Äldre 14 Feb 13:58
    #1

    Skriv i förlossningsbrevet hur du känner. Du kan skriva in att integriteten är väldigt viktig och att du vill att de respekterar det - både genom att knacka och att låta bli att röra dig..

    Hos oss var det aldrig problem - d

  • Äldre 14 Feb 14:08
    #2

    Det brukar finnas (annars kan man ju sätta upp en själv) Var god stör ej skyltar på rummen på BB som du kan sätta upp om du vill vara ifred. Skriv också i ditt förlossningsbrev att du vill att alla gått ut när du lägger barnet till bröstet första gången (om det känns viktigt).

    Men jag tycker att du först och främst ska läsa på lite om just råmjölken som man producerar först och hur viktigt det är att barnet får suga i sig den precis i början. Läs på om amning också så vet du verkligen vad det innebär, om du känner att du mår dåligt av det eller inte alls vill så ge ersättning, de växer bra på det också. Det finns bra böcker som utan pekpinnar ärligt beskriver amning och fördelarna, samt även nackdelarna. Ex Seven natural laws for nursing mothers. Det kan vara skönt att ändå veta exakt vad man kan vänta sig och vad man väljer/väljer bort.

  • Äldre 14 Feb 15:16
    #3

    För mig va det lite problem i början med första barnet då han inte ville riktigt men aldrig varit med om att nån varit påflugen, ha ändå fem barn o ena prematur så fick pumpa.

    Skriv i ditt förlossningsbrev hur du känner.

    Den behöver du ju inte direkt klä av dig på överkroppen bara för att amma, det behöver inte synas nån hud alls, bara dra upp tröjan lite o lägg bebisen till rätta

  • Äldre 14 Feb 15:32
    #4

    IIngen kan tvinga dig amma.Det är din kropp.

  • Äldre 14 Feb 16:07
    #5

    Jag har läst på men detta är nog helt och hållet känslomässigt styrt. Tanken på amning äcklar mig och gör mig faktiskt arg inombords. Den enda fördelen (för mig) är att nattmatningen känns lättare...

    Det hade varit behändigt att kunna amma men är rädd att börja känna negativa känslor gentemot min son och ta avstånd från honom.

    Vill väl mest kunna prova lite hemma för att se om det verkligen är så hemskt som jag föreställer mig.

    Funderar på om man bara kör direkt med flaskmatning på BB men avstår tabletterna för att avstanna mjölkbildningen, så får man testa när man kommer hem isf.

    Känner mig bara "konstig", har fått ett planerat kejsarsnitt bestämt, plus att jag inte kommer amma. Känner mig lite okvinnlig kanske, i brist på bättre ord.

  • Äldre 14 Feb 17:01
    #6

    Om din amning kommer igång som den ska och barnet ammas bra så finns det ingen anledning för personalen att vara där. MEN för de flesta så är det inte så. De flesta behöver hjälp med att lägga till barnet, få det att få rätt grepp osv och därför kommer personalen för att hjälpa. Så du kan ju ha tur och lyckas på egen hand men om du vill amma får du nog ställa in dig på att ta hjälp. Efter en förlossning aå känns det faktiskt som en fis i vinden att någon tar på ens bröst.

    Däremot om du inte vill amma så tycker kag du ska säga det. Då måste de respektera detta.

  • Äldre 14 Feb 17:04
    #7

    Som en sa innan, ingen kan tvinga dig till att amma men som jag ser det är det väldigt mycket fördelar, man ha alltid maten med sig o redo o det är bra för barnet.

    Jag tyckte lite likadant när femte barnet låg i magen o det va första dottern, det ändrades så fort hon va född o jag började amma.

    Du kanske skulle ge det ett försök på BB ändå?

    Jag lyckades inte amma dottern knappt nåt då hon inte lyckades syga igång maten riktigt under första veckan så min erfarenhet säger att man bör amma direkt om man vill amma nåt alls

  • Äldre 14 Feb 17:04
    #8
    Frankie Bean skrev 2016-02-14 16:07:35 följande:

    Jag har läst på men detta är nog helt och hållet känslomässigt styrt. Tanken på amning äcklar mig och gör mig faktiskt arg inombords. Den enda fördelen (för mig) är att nattmatningen känns lättare...

    Det hade varit behändigt att kunna amma men är rädd att börja känna negativa känslor gentemot min son och ta avstånd från honom.

    Vill väl mest kunna prova lite hemma för att se om det verkligen är så hemskt som jag föreställer mig.

    Funderar på om man bara kör direkt med flaskmatning på BB men avstår tabletterna för att avstanna mjölkbildningen, så får man testa när man kommer hem isf.

    Känner mig bara "konstig", har fått ett planerat kejsarsnitt bestämt, plus att jag inte kommer amma. Känner mig lite okvinnlig kanske, i brist på bättre ord.


    För att mjölken ska komma igång som den ska så bör barnet börja dia från första dagen. Så att vänta tills du kommer hem är ingen bra idé. Plus att det inte är så bra att barnet vänjer sig vid flaskan för då finns risk att barnet inte vill amma. OM du vill amma alltså. Ge annars ersättning. Din kvinnlighet sitter inte i det. Finns gott om kvinnor som aldrig får barn och de är ju lika mycket kvinnor för det.
  • Äldre 14 Feb 17:05
    #9

    Om du väljer att ge flaska på bb får du räkna med att inte kunna amma när du kommer hem sen heller. Så att du vet.

  • Äldre 14 Feb 17:16
    #10
    Rani skrev 2016-02-14 17:01:31 följande:

    Om din amning kommer igång som den ska och barnet ammas bra så finns det ingen anledning för personalen att vara där. MEN för de flesta så är det inte så. De flesta behöver hjälp med att lägga till barnet, få det att få rätt grepp osv och därför kommer personalen för att hjälpa. Så du kan ju ha tur och lyckas på egen hand men om du vill amma får du nog ställa in dig på att ta hjälp. Efter en förlossning aå känns det faktiskt som en fis i vinden att någon tar på ens bröst.

    Däremot om du inte vill amma så tycker kag du ska säga det. Då måste de respektera detta.


    Efter ett kejsarsnitt förlorar man alltså magiskt sin känsla av kroppslig integritet?
  • Äldre 14 Feb 17:25
    #11
    lollip0p skrev 2016-02-14 17:16:59 följande:

    Efter ett kejsarsnitt förlorar man alltså magiskt sin känsla av kroppslig integritet?


    Nej, inte så. Däremot när jag fött barn helt naken, bajsat i elefantmängd, haft kateter, blivit matad efteråt och fått hjälp med att ta på binda och nättrosor för att jag inte fick stå upp själv, då kändes det plötsligt inte så stort att de frågade ang amningen och ville se hur han sög osv.

    Men oavsett, se till så att det du känner står i ditt förlossningsbrev och journal. Då respekterar de det i den mån det går! Se även till så din partner vet dessa saker så han kan prata för er om du är skör och medtagen!
  • Mammat­illeli­se
    Äldre 14 Feb 18:41
    #12

    Redan innan barnet är ute så knäppte dom upp sjukhuskjortan under krystvärkarna för att barnet skulle komma upp på bröstet och ta tutten direkt. Vår dotter gjorde inte det och vi var kvar två nätter på bb för att amningen inte ville fungera. Det var barnmorskor som klämde på tuttarna för att handmjölka ut till bebisen. Första dygnet behöver dom inte äta
    Men när hon behövde äta så vart det en hets som gjorde mig stressad och jag grät på bb för att barnmorskan inte ville skicka hem oss utan att amningen inte fungerade (det var 1 av 6 barnmorskor, resten var underbara) det slutade med att vi fick ersättning och så har det vart sen dess. Mitt barn mår jätte bra Trpts att jag inte ammat. Jag tänker inte ens försöka att amma nästa barn för det var så smidigt med ersättningen. MAn vet exakt hur mycket dom får i sig och blir mätta. Men det är olika för alla. Var beredd på att dom kommer vilja hjälpa dig att amma om det inte fungerar. Hoppas det går bra och lycka till :)

  • Äldre 14 Feb 19:46
    #13
    Mammatillelise skrev 2016-02-14 18:41:10 följande:
    Redan innan barnet är ute så knäppte dom upp sjukhuskjortan under krystvärkarna för att barnet skulle komma upp på bröstet och ta tutten direkt. Vår dotter gjorde inte det och vi var kvar två nätter på bb för att amningen inte ville fungera. Det var barnmorskor som klämde på tuttarna för att handmjölka ut till bebisen. Första dygnet behöver dom inte äta Men när hon behövde äta så vart det en hets som gjorde mig stressad och jag grät på bb för att barnmorskan inte ville skicka hem oss utan att amningen inte fungerade (det var 1 av 6 barnmorskor, resten var underbara) det slutade med att vi fick ersättning och så har det vart sen dess. Mitt barn mår jätte bra Trpts att jag inte ammat. Jag tänker inte ens försöka att amma nästa barn för det var så smidigt med ersättningen. MAn vet exakt hur mycket dom får i sig och blir mätta. Men det är olika för alla. Var beredd på att dom kommer vilja hjälpa dig att amma om det inte fungerar. Hoppas det går bra och lycka till :)
    Ja, jag har en helt annan upplevelse med tredje barnet. Jag FICK INTE ta på sjukhusskjortan när jag la mig i förlossningssängen och då hade jag ändå bara varit inne 11 minuter med andra. Så när barnet var fött och skulle läggas på bröstet fick jag börja med att byta kläder. Jag är fortfarande sur på dem att de inte lyssnade. Tredje gången var jag inskriven 35 minuter innan född.

    Så hur bm agerar är nog VÄLDIGT olika. Jag såg det som positivt att de ville hjälpa, då det tog några veckor att få en amning som fungerade smärtfritt, men då hade de i alla fall kollat taget på bb.

    Så ts ska du amma i lugn och ro får du väl åka hem efter ett dygn om du vill sitta på kammaren och tro att du kan amma i lugn och ro. Ska amningen komma igång behöver bebisen suga ofta. Runt tredje dygnet strömmar mjölken till.

    Min första vägrade äta första dygnet och de fick försöka tvinga henne sedan för efter 24 timmar MÅSTE de börja äta. På 2-dygnskontrollen upptäcktes kort tungband och en nyckelbensfraktur som förklarade läget. Alla mina tre har haft svårt att få rätt tag i början, så utan hjälp på bb hade vi inte lyckats. Så antingen får du släppa på prydheten eller strunta i att amma, tror jag.
  • Äldre 14 Feb 19:56
    #14

    Det låter som amning är uteslutet för mig.

  • Äldre 14 Feb 22:31
    #15
    lollip0p skrev 2016-02-14 17:16:59 följande:

    Efter ett kejsarsnitt förlorar man alltså magiskt sin känsla av kroppslig integritet?


    Nej...men det ger perspektiv på vad man är beredd att utsätta sig för.
  • Äldre 14 Feb 23:23
    #16

    Det är inte lätt att få till amningen TS. Även om man läser på så kan det vara skönt med en barnmorska som visar placering och grepp. Jag fick typ ingen hjälp med amningen på BB utan fick fixa deg själv. Slutade med blodig och ömma bröstvårtor så jag fick koppmata i två dagar. Sen kom mjölkproduktionen igång och jag fick infektion.. Efter en månad kunde jag äntligen amma problemfritt och det var så underbart!

    Att bara kunna ta fram bröstet och ge mat och slippa all uppvärmning av ersättning och all diska och allt skrik för att bebis inte fick mat på momangen... Speciellt på natten... Att bara kunna kunna lyfta över barnet när hen började gny och sedan kunna somna om var himmelriket..

    Testa amning. Det ör jättemysigt och framför allt SMIDIGT!

  • Äldre 15 Feb 09:31
    #17

    När jag fick min lilla (beviljat snitt) så frågade dom om jag ville ha hjälp, ingen "tog för sig" så att säga. Dom var väldigt noga med att jag fick bestämma hur jag ville ha det med allt, amning lr inte och om jag ville ha hjälp. Jag hade läst massor om amning men fick ändå inte till det trots mkt råmjölk och matglad bäbis, så hjälpen på bb var ovärdelig. Jag vet ärligt inte om du kommer kunna amma hemma och inte å bb om du inte åker hem rätt snabbt. Men som d andra säger, skriv hur du vill ha det i förlossningsbrevet :)

  • Äldre 15 Feb 11:13
    #18

    Har du ingen vän som står dig nära som ammat som kan hjälpa dig?

    De var på mig ganska mycket på BB med att hjälpa och så, men jag sa inte emot för jag är inte känslig för det. Men som de andra skriver, så skriv i ditt förlossningsbrev att det är viktigt för dig, då kommer de att respektera det, är jag säker på! Du kan ju alltid önska enkelsal också, har du tur så kan de ordna det!

    Amma är det mysigaste jag har gjort! Alla tycker vi olika och det är ju viktigare att du mår bra än att du inte gör det för att du tvingar dig att amma. Men läs på mycket och ge det en chans, går ju alltid sluta amma om man vill.

Svar på tråden Amning och BB