• linnn89

    hjälp.. bf snart o ena syskonet har vattkoppor ?

    Har bf snart o ena syskonet har fått vattkoppor igår o endast 1st ? Är det normalt ?

    Jag är rädd ifall jag föder innan bf o de har fortfarande vattkoppor ? Vad händer med bebisen ? Någon som har varit med om samma sak?

  • Svar på tråden hjälp.. bf snart o ena syskonet har vattkoppor ?
  • CT11

    Japp:)
    Fick stanna extra nätter på BB och stora fick tyvärr inte komma och hälsa på på BB heller. Efter 4 nätter på BB fick jag åka hem och då var det lugnt, ingen smitta osv. 

  • IsDimma

    Jag fick vattenkoppor en vecka efter att jag fyllt två år. En vecka senare fick min mamma vattenkoppor. Och brorsan är född ytterligare 1.5 vecka efter.
    Jag minns inte mina vattenkoppor alls. Men mamma minns det med fasa! Hon hade det inte kul alls, jag hade ganska många, mamma hade hur många som helst.
    Brorsan har dessutom inte haft vattenkoppor, han är idag vuxen. Mamma har funderat på om han kan ha fått antikroppar av henne men vet inte.

  • milli79

    Små bebisar brukar inte få det el i alla fall väldigt lindrigt speciellt om de ammas. Våra äldsta hade vattkoppor när yngsta var ca 3mån han fick det inte trots mycket närkontakt med syskonen.

  • magelita80
    milli79 skrev 2016-02-14 20:47:53 följande:

    Små bebisar brukar inte få det el i alla fall väldigt lindrigt speciellt om de ammas. Våra äldsta hade vattkoppor när yngsta var ca 3mån han fick det inte trots mycket närkontakt med syskonen.


    Jag har oxå hört det men det är ingen garanti. Jag helammande min lilla tills han var 9 mån för han vägrade flaska el annan mat. Trots det fick han vattkoppor av storebror när han var 7 mån.
  • Callo

    Arbetar på förskola. En mamma som var nära bf upptäckte att ett av hennes barn hade vattkoppor. Hon ringde och rådfråga e förlossningen och din BM. Båda sa att hon omgående(!) skulle försöka ordna så att någon annan (tex mor- eller farföräldrar) kunde ha barnet med vattkoppor hos sig.

Svar på tråden hjälp.. bf snart o ena syskonet har vattkoppor ?