• Svar på tråden Tips på avvänja napp
  • hrewak

    En sån liten får du nog bara helt enkelt sluta. Bara ta bort den.
    Kanske kan gå att erbjuda nån snutte eller nåt istället som trygghet?

  • tulip79

    Sonen bytte sin mot en sopbil i leksaksaffären. Hade förberett honom i veckor att det var snart dags att sluta för att han var stor kille (några mån innan han fyllde 3 år). Han tvekade i 5 min vid kassan sen räckte han över sin napp. Första natten saknade han nappen, men det var enda gången han frågade efter den. Sen sov han med sin stora, hårda sopbil i sängen i över en vecka. Han berättade för alla vi träffade att han hade en sopbil istället för napp Konstigt nog fick snuttefilten minde betydelse efter han slutat med nappen.

  • gbgumman

    Varför ska den vänjas bort. Tyckte nappen var fantastisk. Vid tre år tog vi bort den efter att i 1,5 år bara haft den vid sovring. Gick hur bra som helst även om barnen sörjde nappen de första dagarna.

  • Bettanboop2015

    För att vi håller på att bli galna, på nätterna åker den fortare ut än vad den kommer in och hon vaknar och vill ha den igen. Den används knappt på dagarna alls.

  • Bettanboop2015

    Ja du, har försökt att inte ge henne den, försökt att distrahera henne med andra saker men hon är så trött och hennes skrik blir hjärtskärande och höga att jag till slut ger henne den...

  • Nyfikna72

    Ett sånt litet barn tycker inte ens jag att man ska avvänja för risken är stor att tummen eller övriga fingrar börjar användas istället. Vill man sluta så tycker jag strax före ett års ålder är lagom, då är den glömd på några kvällar bara och barnet är så litet att det inte ställer till med världskrig.

  • hrewak
    Bettanboop2015 skrev 2016-02-15 11:20:45 följande:

    Ja du, har försökt att inte ge henne den, försökt att distrahera henne med andra saker men hon är så trött och hennes skrik blir hjärtskärande och höga att jag till slut ger henne den...


    Ja, det är klart att det blir protester. Men det finns inget annat val. Vill ni sluta så får ni bara inte ge den och ta några nätter med skrik och gråt. Finns tyvärr inte mycket annat att göra..
  • 1234568

    Hon kommer snart att klara av att hålla den i munnen bättre, och det finns många fördelar för barnet att ha nappen fram till 1 års åldern. Dels så har barnet ett sugbehov fram till 1 års dagen. Och snart kommer det kliande tänder som nappen hjälper lite mot. Och sedan så visar studier att nappen minskar risken för psd.

    Det är inte heller långt kvar innan hon själv kan hitta nappen i sängen och ta den själv. Men tills dess så kan du försöka sätta någon snuttis mot nappen så den inte ramlar ut så enkelt (men inte så att hon inte kan få ut den). 

    Vill du absolut ha bort den, ta bort den bara och försöka introducera en snuttis istället. Lär ju ta några nätter innan hon glömt nappen.

    Men som sagt, om några månader kommer du ha mycket nytta av att hon använder nap, och antagligen stå och förbanna dig själv för att hon inte vill ta nappen om du plockar bort den nu :)

  • gbgumman
    1234568 skrev 2016-02-15 12:25:04 följande:

    Hon kommer snart att klara av att hålla den i munnen bättre, och det finns många fördelar för barnet att ha nappen fram till 1 års åldern. Dels så har barnet ett sugbehov fram till 1 års dagen. Och snart kommer det kliande tänder som nappen hjälper lite mot. Och sedan så visar studier att nappen minskar risken för psd.

    Det är inte heller långt kvar innan hon själv kan hitta nappen i sängen och ta den själv. Men tills dess så kan du försöka sätta någon snuttis mot nappen så den inte ramlar ut så enkelt (men inte så att hon inte kan få ut den). 

    Vill du absolut ha bort den, ta bort den bara och försöka introducera en snuttis istället. Lär ju ta några nätter innan hon glömt nappen.

    Men som sagt, om några månader kommer du ha mycket nytta av att hon använder nap, och antagligen stå och förbanna dig själv för att hon inte vill ta nappen om du plockar bort den nu :)


    Annan fördel med napp är att sugreflexen är smärtstillande. Kanske inte så konstigt att barnet vill ha den när de gör illa sig. Bra också att ha när sprutor ska tas.
  • 1234568
    gbgumman skrev 2016-02-16 07:23:10 följande:
    Annan fördel med napp är att sugreflexen är smärtstillande. Kanske inte så konstigt att barnet vill ha den när de gör illa sig. Bra också att ha när sprutor ska tas.
    Jag har tvillingar 16 månader. Och nappen har varit en livräddare för mig :) Den fungerar i så många lägen.

    Men just den där tiden då barnet lärt sig gilla nappen, men den bara faller ur munnen gör ju många tokiga. Men den tiden är över rätt snabbt, och efter är ju nog fördelarna stora för föräldrar vars barn använder napp :) Mina skulle nog inte sova så bra nattetid som dom gjort sedan 1 år tillbaka om det inte varit för nappen. 
    Och så många tillfällen som nappen räddat :)
Svar på tråden Tips på avvänja napp