• Anonym (Haft herpes länge)
    Äldre 14 Feb 19:27
    477 visningar
    3 svar
    3
    477

    Smittrisk könsherpes?

    Hej!

    Jag är en kvinna som haft herpes i underlivet i 30 år. Nu för tiden har jag i princip aldrig skov, kanske en gång var tredje år eller så. Lindriga sådana dessutom, så jag har nästan glömt hur det känns när ett skov är på gång.

    För ett tag sedan träffade jag en man, och vi träffas då och då. Vi har ännu inte haft sex vilket är helt ok, men jag har berättat för honom att jag har det och han har dålig koll. På grund av språkskillnader är det också svårt att förklara hur det funkar. Jag frågade om han brukar få munsår, "ja, när jag är förkyld". Och sa att så blir det för mig också (inte så ofta dock) fast i underlivet. Nu har han frågat om smittrisken, och jag svarade att så klart finns det risk för honom att bli smittad om han har sex med mig. Men jag måste få mer på fötterna känner jag. Är det så att man enbart smittar när man har blåsor? Eller finns det smittrisk annars också? Jag vill ju gärna att vi har sex nån gång, men det här med smittrisken gör att han kanske inte vill. Jag är ju glad över att jag vågade berätta för honom, men det känns ju sådär att vi kanske aldrig kommer att ha sex på grund av just min herpes.

    Jag fick inget veta själv av den som smittade mig när jag var väldigt ung, och det är klart, hade jag haft det valet då hade jag nog avstått. Samtidigt vet jag idag att många har herpes redan och vi lever bra liv ändå. Ett ex blev smittad, fast han fick det ett halvår efter att vi gjort slut, hans kommentar var att han var förvånad att han inte fått det tidigare, som han knullat runt ungefär.

    Nån som har bra koll på hur och när man smittar på riktigt?

  • Svar på tråden Smittrisk könsherpes?
  • Anonym (jadå)
    Äldre 14 Feb 19:38
    #1

    Du smittar när du har blåsor och sår.

  • Anonym (Haft herpes länge) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 19:49
    #2
    Anonym (jadå) skrev 2016-02-14 19:38:54 följande:

    Du smittar när du har blåsor och sår.


    Är du helt säker?
  • Anonym (jadå)
    Äldre 14 Feb 20:30
    #3
    Anonym (Haft herpes länge) skrev 2016-02-14 19:49:06 följande:
    Är du helt säker?
    Ja.

    Du kan även använda google för att hitta info om detta, så ser du själv.
Svar på tråden Smittrisk könsherpes?