• Anonym (nyfik­en)
    Äldre 14 Feb 20:58
    582 visningar
    12 svar
    12
    582

    Har du varit i Asien?

    Jag undrar om du har varit till Asien. Jag funderar på att dra till Turkiet med kidsen i sommar och skulle vilja veta mer om hur det är och var man helst ska åka. Tack.

  • Svar på tråden Har du varit i Asien?
  • Anonym (haha)
    Äldre 14 Feb 20:59
    #1

    Turkiet ligger INTE i Asien! Hahahahahahahaha

  • Anonym (nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 21:03
    #2

    Vad är så roligt? Jag förstår inte.

  • Anonym (haha)
    Äldre 14 Feb 21:09
    #3
    Anonym (nyfiken) skrev 2016-02-14 21:03:56 följande:

    Vad är så roligt? Jag förstår inte.


    Förstår du inte?

    Du behöver kolla på en karta!!
  • Äldre 14 Feb 21:16
    #4

    Du som skrattar så du blir grön i ansiktet...
    Kanske läge att ta fram en karta? Turkiet ligger delvis i Asien!

  • elyse
    Äldre 14 Feb 21:50
    #5

    Större delen av Turkiet ligger i Asien, men det intressanta är väl huruvida det i nuläget är turistvänligt eller inte. Turkarna själva gillar Bodrum och Antalya. Svenskar åker till Side och Alanya.

    Är du beredd på många flyktingar från Syrien?

  • Äldre 14 Feb 21:54
    #6

    Jag har varit i Asien, men jag har inte varit i Turkiet. Jag har inte varit i Ryssland heller..... Eller, jo, det har jag faktiskt, men det var tokläge sen....


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Äldre 14 Feb 21:55
    #7

    Jag reste genom Turkiet från Grekland till Syrien med buss i mitten av 90-talet och det är oerhört vackert. Så som situationen ser ut nu i mellanöstern skulle jag aldrig åka dit med barn, särskilt inte till den asiatiska delen, men inte heller till den europeiska.

  • Anonym (nyfik­en) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 21:59
    #8
    Kasperina skrev 2016-02-14 21:55:35 följande:

    Jag reste genom Turkiet från Grekland till Syrien med buss i mitten av 90-talet och det är oerhört vackert. Så som situationen ser ut nu i mellanöstern skulle jag aldrig åka dit med barn, särskilt inte till den asiatiska delen, men inte heller till den europeiska.


    Det låter otroligt. Vad är det som skrämmer dig? Är det kriget i Syrien? Ska man åka någon annanstans?
  • Äldre 14 Feb 22:26
    #9

    Det är krig i Syrien, Irak, oroligt i Iran, oroligt i Turkiet, krig i Israel och Palestina. Turkiet träffas då och då av robotar från Israel så de har viss militär redskap i söder, så södra och östra (=asiatiska) Turkiet skulle jag definitivt hålla mig borta ifrån. Även om det har varit lugnt i Istanbul en period så har hela Turkiet haft stora problem med terrorism riktad mot turismen under det senaste årtiondet. Hur kan du ens fundera på att ta med dig barnen och resa till en krigszon?
    Förlåt, men det låter som om du dragit namnet på ett land som du inte vet något om ur en hatt. Varför vill du åka till Turkiet?

  • Äldre 14 Feb 22:28
    #10
    Anonym (haha) skrev 2016-02-14 21:09:45 följande:
    Förstår du inte?

    Du behöver kolla på en karta!!
    Jag föreslår att du tittar på kartan en gång till.
    Turkiet är inte bara Antalya och Alanya och det slutar inte vid Istanbul.
  • Äldre 14 Feb 22:29
    #11

    UDs hemsida är ett bra ställe att titta. 

    Sidan senast uppdaterad 12 feb 2016, 11:45


    Reseinformation Turkiet
    Avrådan

     


    Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från alla resor till Turkiets närområde mot Syrien, upp till ett avstånd om 10 kilometer från den syriska gränsen samt från icke nödvändiga resor till de delar av provinserna Hatay, Gaziantep, Kilis, Mardin, Sanliurfa, Sirnak och Siirt som ligger bortom 10 kilometer från den syriska gränsen.


    Vidare avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till provinsen Hakkari, vid den irakiska gränsen och till provinserna Diyarbakir, Tunceli, Bingöl, Igdir och Agri i östra Turkiet.


  • Äldre 14 Feb 22:31
    #12

    Det krävs direkta hotbilder för att UD ska avråda från att resa till ett ställe, det räcker inte med förhöjd risk för terrorattacker tex.

Svar på tråden Har du varit i Asien?