• Anonym (Tjejen)

    Någon läkare eller kunnig person här??

    Jag vrickade foten igår. Det blev liksom två feltramp på en och samma fot innan jag fick ballansen igen.

    Gjorde inte så jätteont i foten då och inte nu heller. Däremot har jag fått ont på utsidan av smalbenet. Värst ont typ 10cm nedanför knät och smärtan minskar ner mot fotknölen. Kan vrickningen har gjort att något hände uppe i smalbenet?

    Det gör inte ont att gå på benet men viss vilovärk och att röra foten gör ont där i benet.

  • Svar på tråden Någon läkare eller kunnig person här??
  • MiaFian

    Vid stukningsvåld mot fotleden finns risk att man bryter fibula (det yttre, smalare benet i underbenet) högre upp, och därför undersöks alltid benet upp till knät vid denna typ av våld. Smärtans intensitet behöver inte nödvändigtvis stå i direkt proportion till skadan, jag har haft patienter med måttlig smärta som visat sig ha en fraktur och vice versa. Skulle föreslå att du söker för att få en läkarbedömning, antingen på din vårdcentral eller akuten. Lycka till!

  • Anonym (Tjejen)
    MiaFian skrev 2016-02-14 22:35:11 följande:

    Vid stukningsvåld mot fotleden finns risk att man bryter fibula (det yttre, smalare benet i underbenet) högre upp, och därför undersöks alltid benet upp till knät vid denna typ av våld. Smärtans intensitet behöver inte nödvändigtvis stå i direkt proportion till skadan, jag har haft patienter med måttlig smärta som visat sig ha en fraktur och vice versa. Skulle föreslå att du söker för att få en läkarbedömning, antingen på din vårdcentral eller akuten. Lycka till!


    Tack för sånt fint svar!

    Ja det var det jag tänkte på..men jag är varken blå eller svullen någonstans och som sagt inga problem att gå på benet. Kan det fortfarande vara en fraktur eller spricka i fibula? Annars är det väl någon muskel eller sena som gör ont men kan en sådan skadas längre upp? Jag menar kan muskeln i smalbenet få sig en mindre skada då jag vrickar foten?
  • hoppitossa

    Om det inte finns en fraktur på fibula kan smärtan bero på att fibularis-muskulaturen som fäster där i området "sträckts till" i snedsteget och gör ont pga små skador som uppstår i muskeln. Jämför det med att "sträcka en muskel".

  • Anonym (Tjejen)
    hoppitossa skrev 2016-02-14 23:53:29 följande:

    Om det inte finns en fraktur på fibula kan smärtan bero på att fibularis-muskulaturen som fäster där i området "sträckts till" i snedsteget och gör ont pga små skador som uppstår i muskeln. Jämför det med att "sträcka en muskel".


    Kan jag leva på då som vanligt utan restriktioner liksom? Jag behöver ju inte gå omkring på tå eftersom det gör ont och kanske avvakta med löpning en vecka men annars?
  • hoppitossa
    Anonym (Tjejen) skrev 2016-02-15 02:00:07 följande:

    Kan jag leva på då som vanligt utan restriktioner liksom? Jag behöver ju inte gå omkring på tå eftersom det gör ont och kanske avvakta med löpning en vecka men annars?


    Det BÖR du kunna göra men tycker det ska undersökas av någon som kan detta för att vara på säkra sidan.
Svar på tråden Någon läkare eller kunnig person här??