• Anonym (Ensam­)
    Äldre 14 Feb 23:01
    2562 visningar
    6 svar
    6
    2562

    Ingen vill va min vän?

    Jag fyller snart 30 år, har en man och två barn och lever ett "normalt liv" med ett jobb och sådär, men... Jag har inga vänner!

    I gymnasiet va vi ett gäng, jag har alltid vart "normal" och haft normalt med vänner i mitt liv, men sen har de bara blivit färre.

    Jag har två vänner sen jag va barn, de är mina "bästa vänner" men den ena bor 40 mil bort sedan några år, nu smsar vi ibland men inte mer än så, min andra vän bor nära mig, men hon har så många vänner och egen familj och barn, så vi hinner ses kanske 1 gång i månaden, sen skickar vi sms, men senaste tiden tar det henne en vecka att svara på mina sms, så jag börjar undra om hon betyder mer för mig än jag för henne.

    På jobbet har jag bra kollegor, men inget som blir vänskap utanför jobbet.

    Min man har ungefär 10.000 vänner, han hinner inte ens vakna på morgonen innan 3-4 personer har ringt lr sms om lunch, eller hitta på saker på helgen etc.

    Det kan gå en hel vecka utan att min telefon ringer lr får sms. Knappt ens min mamma, oftast jag som får ringa henne. Och hon är pensionär!

    Vi umgås med min mans vänner med familj mkt, då är jag en av fruarna och jag passar in, alla gillar mig, jag är positiv, rolig, snäll, men så fort det börjar bli lite allvarlig prat, eller lite djupare relation så blir jag stel som en pinne, jag vet inte varför; men jag vet inte hur jag ska bete mig då, rädd att bli för "på" eller nåt..? så jag antar att jag bara har många ytliga vänner, och mina två "bästisar" som jag är "djup" med, dom är som sagt nästan ett minne blott, så jag är instället typ ensam.

    Jag har en bror som bor långt bort, ingen direkt kontakt med släkten förutom mina föräldrar..

    Ibland kan det gå tre veckor utan att jag haft någon kontakt med någon vän..förutom "likes" på sociala medier, det är väl det jag lever på..

    Jag är dessutom mammaledig nu fram tills i höst, har en mammagrupp men likadant där är det inget intresse att träffas från dom och då vågar inte jag bjuda in..

    så jag är hemma med bebisen, går med stora barnet till dagis, åker och handlar mat, är hemma och ser på tv, har jag tur träffar jag någon på helgen ihop med min man, men ofta är jag bara ensam och det har börjat kännas ännu mer ensligt när min man tycker synd om mig som inte träffar mina vänner, han vet att jag inte har många vänner, men han fattar nog inte ändå hur ensamt det känns, för hans vänner slåss om honom..

    Ja jag ville mest skriva av mig, kanske höra att det finns fler som mig därute, som är ensam bland en massa folk liksom.. :/

  • Svar på tråden Ingen vill va min vän?
  • Anonym (Känne­r igen)
    Äldre 14 Feb 23:19
    #1

    Jag känner igen mig. Familj, barn och jobb och grannar/vänner men väldigt få riktiga vänner. Väldigt få människor känner mig på riktigt. Pratar rätt mkt men är egentligen rätt blyg och pratar väldigt lite om sånt dom betyder något i hjärtat (om du förstår vad jag menar). Min man är nog min närmaste vän men inte han vet allt.

    Så mkt som jag skulle vilja dela med någon men det fungerar liksom inte.

  • Anonym (SameS­ame..)
    Äldre 14 Feb 23:22
    #2

    Låter som mig.. Vilken stad bor du i? :)

  • Anonym (Same here)
    Äldre 14 Feb 23:23
    #3

    Jag känner igen mig i så mycket av det du skriver!

    I mitt fall får jag skylla mig själv lite eftersom jag är dålig på att ta initiativ till att ses. Jag är ganska reserverad, och klickar inte så ofta med människor tyvärr, för djupare vänskap menar jag.

    Sen har jag varit för trött de senaste åren, sen barnen kom, för att ta tag i det.

    Tycker det är jobbigt ibland när något hänt och jag vill ringa någon, men bara kan ringa min mamma eller syrra.. Har andra kompisar men inga nära, tyvärr.

  • Pkb
    Äldre 14 Feb 23:59
    #4

    Jag har nog inte en enda vän som jag umgås med regelbundet. Har väl kanske en vän jag umgås med då och då, men vi är ganska olika varandra. Sen har jag en vän jag kanske ringer 3ggr om året. Min bästa vän som jag träffade här på fl flyttade utomlands nyligen. De få vänner jag har kvar har jag typ träffat online, i lekparken, på tunnelbanan, på utbildningar osv. Jag har inte problem med att skaffa kompisar men jag känner att jag är så olik de flesta människorna så då slutar jag att engagera mig i dom, det känns som om jag är den alla kommer till för att få råd osv men jag har som inget utbyte med dem. Jag trivs ensam så det är inget problem, känner jag för att vara social kan jag bara gå ut till lekparken och prata av mig.

  • Anonym (Oxå ensam)
    Äldre 15 Feb 00:59
    #5

    Jag är oxå ensam. Har en man och två barn. Har bra kontakt med kollegor på jobbet. Men umgås inte med någon på fritiden eller ringer till på kvällarna. Jag sa upp kontakten med några nära vänner som behandlade mig dåligt. Men jag är hellre utan vänner än har dåliga vänner.

    Har alltid haft många vänner men med åren så försvinner vissa tex pga flytt, familjelivet.

    Så nu är jag väldigt ensam. Är väldigt social och framåt men vill inte tränga mig på. Många har ju så bra vänner och det känns att de inte är i behov av nya.

    Saknar privat umgänge med människor...

  • Anonym (Tips)
    Äldre 15 Feb 02:24
    #6

    Har en kompis som likt du inte vill vara för "på". Det har lett till att hon bara umgås med sin mans vänner med respektive sedan de flyttade till en ny stad för två år sen. Själv förstår jag inte, varför tar man inte för sig? Varför vänta på att någon annan ska ta initiativ till att bli vän? Särskilt med tanke på att alla kanske inte är på jakt efter nya vänner utan för de som har tillräckligt med vänner är nya vänskaper något som bara händer. Tror också att det är viktigt att kunna bjuda på sig själv, vara öppen och dela med sig av mindre smickrande historier om en själv t ex för att vänskapen ska upplevas fördjupad.

Svar på tråden Ingen vill va min vän?