• Anonym (Grr)
    Äldre 14 Feb 23:06
    1802 visningar
    9 svar
    9
    1802

    VARFÖR viker/skrynklar man sedlar?!?

    Jag jobbar emellanåt i kassan och får ta emot många välskötta raka sedlar som passar fint i kassalådan. Sedan kommer kunder som sträcker fram en bit origami (vikt pappershög) eller en tillskrynklad boll. Oftast letas de fram ur fickorna eller väskbottnar (med nästan en min av förvånad/lycka för att ha hittat en), men vissa har prydligt fem gånger vikta sedlar väl sorterade i plånboken. 
    (Har även fått ölblöta sedlar och en sedelboll som innehåll "tobakspulver" som trevligt spred sig på min hand när han släppte bollen). 
    Kanske en av fem ser lite skamsna ut och gör ett försök att öppna upp sedeln innan de ger den till mig, medan andra tycker inte ett dugg det är konstigt att
    sträcka fram en misshandlad sedel. 

    Visst, de har samma pengavärde ändå. Men har man ingen respekt för pengar?
    Eller hur tänker folk som har sådana vanor??? 
    Skulle vilja förstå...

  • Svar på tråden VARFÖR viker/skrynklar man sedlar?!?
  • Anonym (kop)
    Äldre 14 Feb 23:18
    #1

    Nu har jag både jobbat i kassan och är kund... tycker inte det är så farligt även man önskar att kunderna kunde försöka räta ut kanterna. Förvarar sedlar i fickan eller väskan och de är inte alltid precis helt räta när man får dom.

  • Äldre 14 Feb 23:38
    #2

    Jag måste vika sedeln ett par ggr för att den ska få plats i iphonefodralet!

  • Äldre 15 Feb 05:50
    #3

    Jag viker mina sedlar en gång på mitten och så en gång till på mitten. Annars får dom inte plats i plånboken. Den är inte gjord för sedlar verkar det som.

  • Äldre 15 Feb 05:52
    #4

    Jag brukar, de få gånger jag handlar med sedlar, vika upp dom ordentligt men hen i kassan har mer bråttom än så och brukar säga åt mig att jag tian ta dom så.

  • Stårsc­han
    Äldre 15 Feb 08:41
    #5
    IsDimma skrev 2016-02-15 05:50:36 följande:

    Jag viker mina sedlar en gång på mitten och så en gång till på mitten. Annars får dom inte plats i plånboken. Den är inte gjord för sedlar verkar det som.


    Är det verkligen en plånbok då?
  • LillaL­oppi
    Äldre 15 Feb 08:59
    #6

    Jag har så väldigt sällan kontanter, men när jag väl har det, så har jag de i sedelklämma. Så de "måste" vikas en gång, på mitten.

    Sedlarna är för långa, helt enkelt!

  • Äldre 15 Feb 10:21
    #7
    Stårschan skrev 2016-02-15 08:41:55 följande:
    Är det verkligen en plånbok då?
    Ja, det är det faktiskt. Med både plats för kort, ett sedelfack och ett fack för mynt. Hade sedlarna varit 2/3 så höga hade dom rymts utan problem. För det är höjden på dom som är "problemet"
  • Äldre 15 Feb 10:28
    #8

    Fast nu menar väl inte ts att vikta sedlar är det primära problemet? Utan det är väl såna som bärs på annat vis, de knölas ner i fickor av de utan plånbok osv osv. Ungar kan ju behandla dem hur som helst tex.

  • LillaL­oppi
    Äldre 15 Feb 10:28
    #9
    IsDimma skrev 2016-02-15 10:21:43 följande:

    Ja, det är det faktiskt. Med både plats för kort, ett sedelfack och ett fack för mynt. Hade sedlarna varit 2/3 så höga hade dom rymts utan problem. För det är höjden på dom som är "problemet"


    Kallas "Dollarbörs". ;)
Svar på tråden VARFÖR viker/skrynklar man sedlar?!?